Το ενδιαφέρον που έχει εκφράσει ο ιδιωτικός τομέας για επενδύσεις στα ελληνικά λιμάνια επιβεβαίωσε χθες ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, στην οποία παρουσίασε το στρατηγικό σχέδιο του υπουργείου για τον κλάδο.

Οπως μάλιστα επεσήμανε, εκτός μικροφώνου, το μοντέλο που θα ακολουθηθεί στις ιδιωτικοποιήσεις είναι αυτό των παραχωρήσεων χωρίς να αποκλείεται και σε ορισμένες περιπτώσεις η πώληση μετοχών. «Σε κάθε περίπτωση όλες οι λύσεις θα εφαρμοστούν με τον πλέον συμφέροντα τρόπο για την εθνική οικονομία και υπό το μοντέλο όπου «οικοπεδούχος» παραμένει πάντοτε το ελληνικό δημόσιο (landlord model) και η εποπτεία θα ανήκει επίσης, σε φορέα του Δημοσίου, εν προκειμένω τη Ρυθμιστική Αρχή», σημείωσε ο υπουργός.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει από το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου, επενδυτικό ενδιαφέρον έχει εκφραστεί για 12 λιμενικές δραστηριότητες σε διάφορα λιμάνια όλης της χώρας. Μεταξύ αυτών είναι Σταθμοί Εμπορευματοκιβωτίων, Car Terminal, ναυπηγοεπισκευή, Cruise Terminal, Real Estate, μαρίνες, κατάλοιπα και ηλεκτρισμός.

Επίσης, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», από τα στοιχεία που έχει σήμερα στη διάθεσή του το ΤΑΙΠΕΔ οι επενδυτές έχουν εκφράσει το ενδιαφέρον τους για 8 λιμάνια. Ενδεικτικά κ. Μουσουρούλης ανέφερε ότι έχει εκφραστεί ενδιαφέρον για τον ΟΛΠ (Σ.ΕΜΠΟ, κρουαζιέρα, Car Teminal, ναυπηγοεπισκευή, real estate), ΟΛΘ (Σ.ΕΜΠΟ κρουαζιέρα, real estate), όπως και στο Κατάκολο, την Κέρκυρα και το Ηράκλειο για κρουαζιέρα. Οπως επεσήμανε ο υπουργός, μέχρι το τέλος του Φεβρουαρίου 2013 το ΤΑΙΠΕΔ θα παρουσιάσει το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων.


Το σχέδιο

Η δημιουργία ανεξάρτητης Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων για την εφαρμογή της Εθνικής Στρατηγικής αποτελεί το πρώτο βήμα της κυβέρνησης για την εφαρμογή της λιμενικής στρατηγικής, η οποία αναμένεται να είναι έτοιμη προς διαβούλευση μέχρι το τέλος του χρόνου.

Η Αρχή θα έχει την εποπτεία της ορθής εφαρμογής της εθνικής στρατηγικής, την παρακολούθηση της ορθής λειτουργίας του τομέα, όπως αναπτύσσεται στο εσωτερικό και σε σχέση με τις διεθνείς αγορές, την προστασία του δημοσίου συμφέροντος και των χρηστών / καταναλωτών λιμενικών υπηρεσιών, την προστασία του ανταγωνισμού, την τήρηση κανόνων ισότιμης μεταχείρισης και διαφάνειας κ.λπ. Οι αρμοδιότητες της Αρχής θα είναι πρωτογενείς, εν μέρει αποσπώμενες από το υπουργείο, αλλά και συμπληρωματικές της νομοθεσίας περί ανταγωνισμού.

Θα ακολουθήσει η διοικητική συνένωση των 12 υφιστάμενων Οργανισμών Λιμένων Α.Ε. σε λιμενικά δίκτυα (Αρχές Λιμένων). Πρόκειται για το Αττικό Λιμενικό Δίκτυο με τα λιμάνια του Πειραιά, Λαυρίου, Ραφήνας και Ελευσίνας, το Δίκτυο Λιμένων Βόρειας Ελλάδας που περιλαμβάνει τη Θεσσαλονίκη, τνη Καβάλα, την Αλεξανδρούπολη και το Βόλο. Επίσης, το Δίκτυο Λιμένων Δυτικής Ελλάδας με την Ηγουμενίτσα, την Πάτρα και την Κέρκυρα, καθώς και τον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου.

Οι νέες «Αρχές» (λιμενικά δίκτυα), όπως σημείωσε ο υπουργός, θα λειτουργούν έναντι τρίτων εξ ονόματος του Ελληνικού Δημοσίου, όπως και σήμερα («οικοπεδούχοι»). Οι εμπορικές δραστηριότητες και δραστηριότητες παροχής λιμενικών υπηρεσιών πρόκειται να υλοποιούνται κυρίως μέσω συμβάσεων παραχώρησης.

Μάλιστα, όπως σημείωσε, όπου δεν υπάρξει ιδιωτικό επενδυτικό ενδιαφέρον, οι «Αρχές» θα συνεχίσουν να υλοποιούν και τις εμπορικές δραστηριότητες υπό την αντίστοιχη διοικητική ενότητα. Σε δεύτερη φάση, οι «Αρχές» θα προσκαλέσουν τα υφιστάμενα Λιμενικά Ταμεία (Λ.Τ.) σε συγχώνευση διά απορροφήσεως σε εθελοντική βάση. Οσα Λ.Τ. δεν ανταποκριθούν θετικά, εντός προθεσμίας από την έκδοση της πρόσκλησης, θα διατηρήσουν το σημερινό καθεστώς για συγκεκριμένη μεταβατική περίοδο.

naftemporiki.gr