Στα χέρια της Τρόικας βρίσκεται ο φάκελος που περιλαμβάνει το αναπτυξιακό σχέδιο της κυβέρνησης για τα λιμάνια το οποίο αναλύεται σε 100 σελίδες και συνέταξε το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου.

Πάγια θέση του υπουργού Κωστή Μουσουρούλη, η οποία καταγράφεται στη έκθεση που δόθηκε στους τροϊκανούς , είναι ότι «σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να πουληθεί ο χερσαίος χώρος των λιμανιών, που ανήκει στο ελληνικό κράτος».

Πρώτοι τον χορό των επενδύσεων στα ελληνικά λιμάνια σέρνουν οι Κινέζοι που διαχειρίζονται την προβλήτα ΙΙ στο λιμάνι του Πειραιά, κατασκευάζουν την προβλήτα ΙΙ και γλυκοκοιτάζουν τον ΟΛΠ.

Η επίτευξη της συμφωνίας της Cosco με την HEWLETΤ PACKARD και TΡΑΙΝΟΣΕ που θα καθιερώσει τον Πειραιά ως το διαμετακομιστικό κέντρο για την συντομότερη προώθηση φορτίων προς και από την Άπω Ανατολή στις Βαλκανικές χώρες, την Βορειανατολική Ευρώπη και χώρες της Ανατολικής Μεσογείου, αποτελεί στην ουσία ένα μήνυμα των Κινέζων προς πάσα κατεύθυνση ότι εκείνοι είναι οι ικανοί να κάνουν τα μεγάλα deals με τα «Big Boys» του παγκόσμιου εμπορίου.

Οι Κινέζοι εκτός από την εκμετάλλευση προβλητών δηλαδή των Σταθμών Εμπορευματοκιβωτίων σε διάφορα λιμάνια , ενδιαφέρονται για τη ναυπηγοεπισκευή, η κρουαζιέρα και το real estate υπό προϋποθέσεις. Η κρουαζιέρα όμως βρίσκει αντίθετες τις μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας οι οποίες σε καμία περίπτωση δεν επιθυμούν να εμπλακούν με ιδιωτικές εταιρείες στη διαχείριση λιμενικών σταθμών κρουαζιέρας.

«Το λιμάνι του Πειραιά με την υλοποίηση της σύμβασης παραχώρησης του Σ.ΕΜΠΟ στην Cosco προέτρεξε των απαιτήσεων της Τρόικα. Με την περαιτέρω ιδιωτικοποίηση-παραχώρηση του λιμανιού και την ενδεχόμενη πώληση μετοχών που κατέχει το ελληνικό δημόσιο οι Κινέζοι προβάλουν ως φαβορί ώστε να ενισχύσουν τη θέση τους στρατηγικά μέσω πλέον της συμμετοχής τους στον ΟΛΠ. Bέβαια η πώληση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του ΟΛΠ θεωρείται αυτή τη στιγμή δεύτερη επιλογή της κυβέρνησης με πρώτη να είναι αυτή των παραχωρήσεων.» επισημαίνουν στελέχη που γνωρίζουν τη λιμενική βιομηχανία:

« Ο ΟΛΠ θα δοκιμαστεί εάν αντέχει στον σκληρό ανταγωνισμό. Η ΣΕΠ-Cosco έχει κόστος διαμορφωμένο κατά 40% λιγότερο από το κόστος που έχει ο ΟΛΠ στην προβλήτα Ι».

Πάντως το πρώτο βασικό σημείο του αρχικού πορίσματος του σχεδίου «Ποσειδών», που επεξεργάζεται το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου είναι η παραχώρηση της εκμετάλλευσης συγκεκριμένων υπηρεσιών των λιμένων για εύλογο χρονικό διάστημα είτε μέσω απευθείας παραχώρησης είτε μέσω πώλησης υφισταμένων μετοχών των 12 λιμανιών που είναι Α.Ε. και οι οποίες είναι παραχωρησιούχοι των λιμένων.

Στόχος του υπουργού, Κωστή Μουσουρούλη, είναι εντός τριών μηνών να έχει καταθέσει το τελικό σχέδιο για την εκμετάλλευση της ελληνικής λιμενικής βιομηχανίας.

Στο μεταξύ, λίστα με 56 συνολικά υπηρεσίες που μπορούν να προσφέρουν τα λιμάνια της χώρας έχει καταρτίσει το ΤΑΙΠΕΔ.

Σε μία ειδική φόρμα όπου αναφέρονται αναλυτικά οι υπηρεσίες αυτές και δίπλα υπάρχει το κάθε λιμάνι, «τσεκάρονται» και καταγράφονται οι ιδιώτες επενδυτές που δείχνουν ενδιαφέρον γα αυτές. Οι ιδιώτες έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για 12 από τις 56 συνολικά υπηρεσίες και για διάφορα μεγάλα λιμάνια.
Οι υπηρεσίες αφορούν μεταξύ άλλων τους Σταθμούς Εμπορευματοκιβωτίων, car terminal, κρουαζιέρα, ναυπηγοεπισκευές, μαρίνες, real estate, συγκομιδή σκουπιδιών και καταλοίπων καθώς και την ηλεκτροδότηση λιμανιών.

Σε πρώτη γραμμή επενδυτικού ενδιαφέροντος βρίσκονται το λιμάνι του Πειραιά και για τις 12 υπηρεσίες, της Θεσσαλονίκης για το Σ.ΕΜΠΟ, την κρουαζιέρα και το car terminal, της Κέρκυρας για την κρουαζιέρα όπως και το λιμάνι του Κατάκολου και το Ηράκλειο της Κρήτης.

«Πρέπει να υπάρξει νομοθετικό πλαίσιο που θα προηγείται του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων από το ΤΑΙΠΕΔ. Πάνω στο νομικό αυτό πλαίσιο θα βασιστούμε. Μην νομίζετε ότι θα υπάρξει ενδιαφέρον για όλα τα λιμάνια» επεσήμανε ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης και προσέθεσε:

«Όπου δεν καταστεί δυνατή η προσέλκυση επενδυτή τις εμπορικές δραστηριότητες θα τις διασφαλίζουν οι διοικητικές αρχές του κάθε λιμανιού».


protothema.gr