Το γκράφιτι είναι μια έννοια που για πολλούς έχει την εκδοχή του βανδαλισμού και της κακοποίησης της δημόσιας περιουσίας. Για τους νέους όμως αποτελεί ένα μέσο εκτόνωσης και αντίδρασης που τελικά εξελίσσεται σε τέχνη, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει δημοσίευμα στα "Ρεθεμνιώτικα Νέα" που παρουσιάζεται ακολούθως.

Αν και αρχικά ήταν ιδιαίτερα επιφυλακτική η καθηγήτρια καλλιτεχνικών του Πειραματικού Γυμνασίου του Πανεπιστήμιου Κρήτης Αμαλία Περάκη, όταν οι μαθητές της ζήτησαν να ζωγραφίσουν τον τοίχο του σχολείου τους, σύντομα άλλαξε γνώμη βλέποντας τα παιδιά να αποτυπώνουν σε χαρτί τις ιδέες τους και μέσω της ψηφοφορίας επέλεξαν το καλύτερο σχέδιο και έτσι το σχολείο τους άλλαξε όψη έχοντας την υπογραφή των μαθητών τους.

Φέτος, το Πειραματικό Γυμνάσιο του Πανεπιστημίου Κρήτης προχώρησε ένα βήμα παραπέρα διοργανώνοντας μια έκθεση με τίτλο «Graffiti» με τη συμμετοχή του πρώτου, του τρίτου, του τετάρτου γυμνασίου, του γυμνασίου Ατσιποπούλου, της Επισκοπής, του Μουσικού Σχολείου, καθώς και του πρώτου, δεύτερου, τρίτου λυκείου, του Πειραματικού Λυκείου και του πρώτου ΕΠΑΛ-ΕΕΕΚ. Η συγκεκριμένη έκθεση Graffity είναι μέρος του προγράμματος που υλοποιεί το Πειραματικό Σχολείο στο πλαίσιο των προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων που ξεκίνησε με πρωτοβουλία της καθηγήτριας καλλιτεχνικών Αμαλίας Περάκη.

Στόχος των σχολείων που συμμετέχουν στο πρόγραμμα είναι η ενημέρωση και η ευαισθητοποίηση των μαθητών για το γκράφιτι αλλά και η προστασία των μνημείων και των διατηρητέων κτιρίων της πόλης. Είναι τέχνη και οι καλλιτέχνες που την υπηρετούν σέβονται τους χώρους, σέβονται τα έργα τέχνης. Η έκθεση θα φιλοξενείται στο Σπίτι του Πολιτισμού μέχρι την Τρίτη, ενώ καθοριστική είναι η συνεισφορά των καλλιτεχνών του Γιώργου Χρόνη και του Ανδρέα Αποκορονιωτάκη, οι οποίοι βοήθησαν τους μαθητές, ενημερώνοντας τους για την τέχνη του γκράφιτι.

«Η ιδέα ξεκίνησε πέρυσι από τα παιδιά που θέλησαν να κάνουν ένα γκράφιτι για να βάψουν το τοίχο του σχολείου. Εμείς δεν γνωρίζαμε την τέχνη και ζητήσαμε από τους μαθητές να φτιάξουνε σχέδια και οι ίδιοι αποφάσισαν με την διαδικασία της ψηφοφορίας και επέλεξαν το τελικό σχέδιο. Τα παιδιά θέλησαν και φέτος να κάνουν κάτι αντίστοιχο με την περυσινή χρονιά. Είχαν ήδη κάνει τις πρώτες τους απόπειρες και ήθελαν να φιλοτεχνήσουν τον τοίχο. Προτείναμε και σε άλλα σχολεία να διαλέξουν ιδέες για γκράφιτι σε χαρτιά ή σε φωτογραφίες από γκράφιτι και να κάνουμε μια παρουσίαση με αυτήν την έκθεση που να αναφέρεται στα γκράφιτι και στην τέχνη αυτή.


Γράμματα, υπογραφές, ανθρώπινες φιγούρες, σκίτσα ή και ζώα είναι τα σχέδια που συνήθως επιλέγουν. Είναι μια τέχνη που ξεκινά από τους νέους και είναι ο δικός τους τρόπος έκφρασης, μια ελευθερία. Μια απλή υπογραφή που για κάποιον είναι μουτζούρα για κάποιον άλλο είναι έργο τέχνης. Συνάντησα πολλά έργα τέχνης ψάχνοντας για το γκράφιτι, παρά το γεγονός οτι στην αρχή ήμουν κάθετη. Όλα αυτά τα αρνητικά και θετικά στοιχεία συνυπάρχουν τελικά στο γκράφιτι » ανέφερε η κυρία Αμαλία Περάκη.