Νωρίς το απόγευμα της 25ης Φεβρουαρίου, τελωνειακοί υπάλληλοι του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» συνέλαβαν 49χρονο Ισπανό για μεταφορά 5,3 κιλών κοκαΐνης από τη Βραζιλία στην Ελλάδα. Ο Santiago G., κάτοικος Βαρκελώνης, επέβαινε στην πτήση LX 1838 ταξιδεύοντας από το Σάο Πάολο της Βραζιλίας στην Αθήνα μέσω του αεροδρομίου της Ζυρίχης. Τα ναρκωτικά εντόπισαν αρχικά υπάλληλοι του ελβετικού τελωνείου, στο αεροδρόμιο της Ζυρίχης.

Δεν προχώρησαν, όμως, άμεσα σε σύλληψη του 49χρονου, αλλά ειδοποίησαν τους Eλληνες συναδέλφους τους στο «Ελ. Βενιζέλος» ώστε να οργανωθεί αστυνομική επιχείρηση στην Αθήνα και πλην του Santiago G. να συλληφθεί ο τελικός παραλήπτης και εγκέφαλος του κυκλώματος διακίνησης ναρκωτικών. Ο Ισπανός ενεργούσε, σύμφωνα με πληροφορίες, κατ’ εντολήν Νιγηριανού, γνωστού με το ψευδώνυμο «Εντι», ο οποίος φέρεται να ελέγχει σε μεγάλο βαθμό την «αγορά» της κοκαΐνης στην Αθήνα.

Eγγραφο του τελωνείου προς το Συντονιστικό Oργανο Δίωξης Ναρκωτικών (ΣΟΔΝ) με ημερομηνία 3 Μαρτίου 2011 αναφέρει ότι «η ποσότητα των ναρκωτικών (5,3 κιλά) ήταν επιμελώς κρυμμένη στις αποσκευές του και συγκεκριμένα στα τοιχώματα δέκα μικρών σακιδίων και ενός πορτ μπεμπέ, ειδικά συσκευασμένη με χαρτόνι και καρμπόν σε 28 επί μέρους συσκευασίες».

Σύμφωνα με πληροφορίες των διωκτικών αρχών, ο 49χρονος είχε εντολή να μεταβεί σε ξενοδοχείο στην περιοχή της Κυψέλης, όπου και θα παρέδιδε τα ναρκωτικά σε μέλος του κυκλώματος των Νιγηριανών. Μετά τη σύλληψή του, ο Ισπανός δήλωσε στους τελωνειακούς πρόθυμος να συνεργαστεί και να οδηγήσει τις αρχές στον εγκέφαλο της σπείρας, τον επονομαζόμενο «Eντι». Για να συμβεί αυτό, οι υπάλληλοι του τελωνείου αεροδρομίου θα έπρεπε να ειδοποιήσουν άμεσα το ΣΟΔΝ και, όπως προβλέπεται σε αυτές τις περιπτώσεις, να πραγματοποιηθεί άμεσα επιχείρηση ελεγχόμενης παράδοσης των ναρκωτικών από αξιωματούχους της Δίωξης Ναρκωτικών της ΕΛ.ΑΣ. ή του ΣΔΟΕ.

Σε μια τέτοια περίπτωση, όμως, η υπόθεση θα έφευγε από τη δικαιοδοσία του τελωνείου αεροδρομίου και την επιτυχία της εξάρθρωσης θα καρπωνόταν η Αστυνομία ή το ΣΔΟΕ. Το τι τελικά συνέβη περιγράφεται σε έγγραφο προς το Συντονιστικό Oργανο Δίωξης Ναρκωτικών, που συνέταξε οκτώ ημέρες μετά το Τελωνείο Αεροδρομίου: «Επειδή δεν κατέστη δυνατόν να βρεθεί διερμηνέας για τη λήψη απολογίας κατηγορουμένου, ο συλληφθείς οδηγήθηκε στον εισαγγελέα Πρωτοδικών Αθηνών για τα περαιτέρω».

Επικαλούμενοι, λοιπόν, την απουσία μεταφραστή, οι υπάλληλοι του τελωνείου «έκλεισαν» τη δικογραφία και δύο ώρες μετά τη σύλληψή του, έστειλαν τον 49χρονο απευθείας στον εισαγγελέα βάρδιας.

Ενώπιον πλέον του εισαγγελέα, ο 49χρονος φέρεται να επανέλαβε την πρόθεσή του να συνεργαστεί με τις αρχές. Ο εισαγγελέας πράγματι ζήτησε από τη Δίωξη Ναρκωτικών του Αεροδρομίου να πραγματοποιήσει την ελεγχόμενη παράδοση των ναρκωτικών, με σκοπό την πλήρη εξάρθρωση του κυκλώματος. Καθώς όμως είχαν ήδη μεσολαβήσει πέντε ώρες και οι παραλήπτες του φορτίου κοκαΐνης θα είχαν, φυσικά, αντιληφθεί την «κακή» τροπή της υπόθεσης, η Δίωξη Nαρκωτικών αρνήθηκε.

Η υπόθεση «έκλεισε» με την κοινοποίηση ανακοίνωσης της Ομοσπονδίας Τελωνειακών Υπαλλήλων Ελλάδος, στην οποία μεταξύ άλλων αναφέρεται ότι «η Ομοσπονδία συγχαίρει τους υπαλλήλους του Τελωνείου Αερολιμένα για την επιτυχία τους και καλεί τους συναδέλφους να εντείνουν τις προσπάθειές τους, τόσο κατά των διακινητών και εμπόρων ναρκωτικών όσο και για την πάταξη του λαθρεμπορίου και της φοροδιαφυγής».

Κατόπιν ειδοποίησης των ελβετικών αρχών συνελήφθησαν: τον Σεπτέμβριο του 2010, υπήκοος Βραζιλίας προερχόμενη από το Σάο Πάολο μεταφέροντας 2,3 κιλά κοκαΐνης, τον Ιούλιο του 2009, ζεύγος Βραζιλιάνων μεταφέροντας 2,2 γραμμάρια κοκαΐνης και τον Νοέμβριο του 2009, επίσης Βραζιλιάνος, μεταφέροντας στις αποσκευές του 2,3 κιλά κοκαΐνης.

Ομως και αυτές οι υποθέσεις φέρεται να έκλεισαν δίχως η έρευνα να οδηγήσει στον τελικό παραλήπτη των ναρκωτικών...

Από αέρος μόνο η νιγηριανή μαφία

Αντίθετα με την πρακτική που ακολουθείται σε περιπτώσεις επιβατών που μεταφέρουν στις αποσκευές τους ναρκωτικά, οι τελωνειακές αρχές καταγράφουν υψηλές επιδόσεις στον εντοπισμό δεμάτων (με απαγορευμένες ουσίες) που διακινούνται μέσω αεροπορικού ταχυδρομείου. Ο σχηματισμός δικογραφίας, σε αυτές τις περιπτώσεις έχει ως προϋπόθεση την ελεγχόμενη παράδοση του δέματος και τη σύλληψη του παραλήπτη (από την Αστυνομία, το ΣΔOΕ ή το Λιμενικό).

Ως εκ τούτου, δεν μπαίνει θέμα ανταγωνισμού μεταξύ των συναρμοδίων υπηρεσιών, καθ’ όσον οι υπάλληλοι του τελωνείου (ούτως ή άλλως) δεν μπορούν να ενεργήσουν εκτός αεροδρομίου. Στη διάρκεια του 2010, οι 4 από τις 17 ελεγχόμενες παραδόσεις δεμάτων έγιναν κατόπιν ειδοποίησης του Τελωνείου Αερολιμένα. Aλλες 9 έγιναν έπειτα από αίτημα ξένων διωκτικών αρχών (π. χ. γερμανικής ή βουλγαρικής αστυνομίας και της Europol). Αντίστοιχα το 2009, σε σύνολο 18 υποθέσεων, 4 αποκαλύφθηκαν από τους τελωνειακούς υπαλλήλους του «Ελ. Βενιζέλος». Στις υπόλοιπες περιπτώσεις, κεντρικό ρόλο έχουν διαδραματίσει οι διωκτικές αρχές, κυρίως Γερμανίας και Τουρκίας.

Το 2008, τέλος, από τις 14 υποθέσεις «ελεγχόμενης παράδοσης» οι 6 πραγματοποιήθηκαν κατόπιν αιτήματος του τελωνείου στο αεροδρόμιο. Σύμφωνα με τις αρχές ασφαλείας, στο 90% των περιπτώσεων, η από αέρος εισαγωγή ναρκωτικών στη χώρα ελέγχεται από μέλη της νιγηριανής μαφίας. Αντίθετα, Eλληνες και Αλβανοί μεγαλέμποροι επιλέγουν τη χερσαία οδό μεταφέροντας τα ναρκωτικά με νταλίκες, μέσα σε κοντέινερ που περιέχουν νόμιμα εμπορεύματα.

kathimerini.gr