Οι πρωτεΐνες χρησιμοποιούνται από τον ανθρώπινο οργανισμό ως δομικά υλικά. Στα παιδιά και στους εφήβους οι πρωτεΐνες είναι απαραίτητες για την ανάπτυξη τους. Οι ενήλικες χρησιμοποιούν τις πρωτεΐνες για ανανέωση της φθαρμένης σωματικής ουσίας.

Σε περιπτώσεις όπου υπάρχει πρόσληψη περισσοτέρων λευκωμάτων από αυτή που χρειάζεται για να αναπτυχθεί και να ανανεωθεί, τότε χρησιμοποιούνται για την παραγωγή ενέργειας.


Βιολογική αξία πρωτεϊνών

Όπως όλα τα θρεπτικά συστατικά, έτσι και οι πρωτεΐνες διασπώνται στους δομικούς τους λίθους τα αμινοξέα. Οι πρωτεΐνες των τροφών κατά την διαδικασία της χώνεψης διασπώνται σε αμινοξέα. Τα αμινοξέα αυτά χρησιμοποιούνται ανάλογα με τις ανάγκες του οργανισμού.

Τα αμινοξέα είναι 20 σε αριθμό από αυτά 11 είναι τα μη απαραίτητα τα οποία τα συνθέτει ο ανθρώπινος οργανισμός, ενώ τα υπόλοιπα 9 είναι τα απαραίτητα αμινοξέα τα οποία προσλαμβάνονται με την πρόσληψη πρωτεϊνούχων τροφών.

Οι πρωτεΐνες επίσης κατατάσσονται σε φυτικής προέλευσης (όσπρια, δημητριακά, ξηροί καρποί, λαχανικά). Σε αυτά τα τρόφιμα δεν περιέχονται και τα 9 βασικά αμινοξέα, γι’ αυτό και οι πρωτεΐνες που μας δίνουν ονομάζονται χαμηλής βιολογικής αξίας (μόνο τα όσπρια προσεγγίζουν περισσότερο τη σύνθεση των πρωτεϊνών ζωικής προέλευσης). Εάν συνδυάσουμε διαφορετικά τρόφιμα φυτικής προέλευσης, μπορούμε να προσλάβουμε όλα τα απαραίτητα αμινοξέα. Οι πρωτεΐνες ζωικής προέλευσης περιέχουν όλα τα απαραίτητα αμινοξέα, γι’ αυτό και ονομάζονται υψηλής βιολογικής αξίας, αλλά προσοχή γιατί περιέχουν και λίπος.


Νηστεία- ωφέλιμη ή επικίνδυνη (υπέρ και κατά);

Η νηστεία έχει όφελος σε περιπτώσεις όπου έχει προηγηθεί σωστή και ισορροπημένη διατροφή. Επίσης έχει όφελος όταν γίνεται με σωστό τρόπο και υπάρχει κάλυψη των θρεπτικών συστατικών που απαιτεί ο κάθε ένας άνθρωπος ξεχωριστά.


Υπέρ
1. Αυξημένη κατανάλωση φυτικών ινών (βελτίωση κινητικότητας εντέρου και προστασία από κάποιες μορφές καρκίνου).

2. Η αυξημένη κατανάλωση φρούτων και λαχανικών προσφέρει αυξημένη πρόσληψη β-καροτίνης, λικοπίνη, βιοφλαβονοειδή και βιταμινών, συστατικά τα οποία έχουν αντιοξειδωτική δράση και ενισχύουν το ανοσοποιητικό.


Κατά
1. Μειωμένη πρόσληψη σιδήρου (λόγο του ότι οι φυτικές τροφές έχουν χαμηλή βιοδιαθεσιμότητα σιδήρου σε σχέση με τις ζωικές τροφές).

2. Μειωμένη πρόσληψη Β12 (ευθύνεται για την ανάπτυξη των ερυθροκυττάρων).

3. Μειωμένη πρόσληψη φυλλικού οξέος (ευθύνεται για την ανάπτυξη των ερυθροκυττάρων).


Συμπτώματα πιθανών ελλείψεων από μειωμένη πρόσληψη ζωικών πρωτεϊνών

1. Κόπωση
2. Ζάλη
3. Αδυναμία.


Τροφές και συνδυασμοί που μπορούν να καλύψουν τις πρωτεϊνικές μας ανάγκες

1. Εμπλουτίζουμε την διατροφή μας με θαλασσινά την περίοδο της νηστείας.
2. Αυξάνουμε την κατανάλωση βιταμίνης C έτσι ώστε να αυξήσουμε την απορρόφηση του σιδήρου.
3. Συνδυασμός όσπριων με ξηρούς καρπούς ή δημητριακά.
4. Καταναλώνεται ζυμαρικά με σόγια (για όσους καταναλώνεται σόγια).
5. Συνδυασμός λαχανικών με ξηρούς καρπούς.
6. Χρήση μελιού, ταχίνι, αλλά με μέτρο.
7. Προσοχή την κατανάλωση ψωμιού.
8. Προσοχή σε οτιδήποτε καταναλώνεται σε υπερβολή.

Η περίοδος της νηστείας μπορεί να έχει θετικά αποτελέσματα όταν γίνει σωστή αντικατάσταση των ζωικών τροφών που παρέχουν πρωτεΐνες από φυτικές τροφές που με κατάλληλους συνδυασμούς μπορούν να καλύψουν τις ζωικές πηγές πρωτεϊνών.

medidiatrofi.gr