Διαβουλεύσεων συνέχεια για το ακτοπλοϊκό ζήτημα, χωρίς ωστόσο μέχρι στιγμής, η κυβέρνηση να εμφανίζεται αποφασισμένη να «κόψει το γόρδιο δεσμό». Χθες τα προβλήματα της ακτοπλοΐας συζητήθηκαν σε συνάντηση που είχε ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης, και τέσσερις τραπεζίτες με τον υπουργό Οικονομικών, Γιάννη Στουρνάρα. Κάποια στιγμή στη συνάντηση παρευρέθη, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», και εκπρόσωπος των ακτοπλόων.

Το αποτέλεσμα της συνάντησης, πάντως, δεν ήταν ιδιαίτερα ελπιδοφόρο για τον κλάδο αφού το σενάριο μείωσης του ΦΠΑ στα εισιτήρια φαίνεται να απομακρύνεται λόγω τρόικας.

Επίσης δεν φαίνεται φως και στο ενδεχόμενο επιδότησης των ασφαλιστικών εισφορών των υπό ελληνική σημαία πλοίων στις γραμμές της Αδριατικής όπου ο ανταγωνισμός από άλλες σημαίες και ειδικότερα την ιταλική είναι έντονος.

Από 25 έμειναν 6

Αξίζει να σημειωθεί ότι από τα 25 πλοία με ελληνική σημαία που υπήρχαν πριν λίγα χρόνια στην Αδριατική έχουν μείνει έξι, ενώ σύντομα δεν αποκλείεται να έχουμε και άλλες υποστολές ελληνικής σημαίας από ελληνόκτητα πλοία.

Επίσης την ίδια περίοδο που η ελληνική πολιτεία καθυστερεί στη λήψη ριζικών μέτρων αντιμετώπισης των προβλημάτων του κλάδου, στο Αιγαίο και Ιόνιο Πέλαγος τα δρομολόγια μειώνονται. Ήδη η Strintzis Ferries σταμάτησε τα δρομολόγια στη γραμμή Πάτρα-Σάμη-Ιθάκη.

Στα Δωδεκάνησα τα πλοία που εξυπηρετούν τη γραμμή είναι πλέον δύο από τρία που ήταν πέρυσι, η γραμμή Πειραιάς-Ικαρία-Σάμος εξυπηρετείται, πλέον, μόνο τρεις φορές την εβδομάδα και από πλοίο πολύ μεγάλης ηλικίας, ενώ δυο σύγχρονα πλοία όπως το «Νήσος Μύκονος» και το «Βlue Star I» είναι δεμένα. Πρόσφατα, ανακοίνωσε ότι σταματά τα δρομολόγια στις Δυτικές Κυκλάδες και το «Αγιος Γεώργιος».

Επίσης στο πλαίσιο της περιστολής του κόστους καυσίμων, όλες οι εταιρείες έχουν μειώσει ταχύτητες στα πλοία με αποτέλεσμα η απόσταση Πειραιάς-Κρήτη να «αυξηθεί» από τις έξι ώρες στις οκτώμισι και η «απόσταση» της Ρόδου από τον Πειραιά να φθάσει από τις 12 στις 18 ώρες.

Οι αρνητικές επιπτώσεις στην απασχόληση, αλλά και στο επίπεδο των προσφερόμενων υπηρεσιών είναι ήδη εμφανείς στο λιμάνι του Πειραιά, ενώ σημειώνεται ότι πολλές εταιρείες βρίσκονται σε αδυναμία καταβολής των μισθών στους ναυτικούς.

Και ενώ συμβαίνουν όλα αυτά η κυβέρνηση εμφανίζεται να μην προωθεί τη λήψη άμεσων μέτρων παραπέμποντας, όπως προκύπτει και από το τελικό κείμενο του «Μνημονίου ΙΙΙ», σε οριστικές αποφάσεις για την ακτοπλοΐα τον προσεχή Μάρτιο με την τροποποίηση του νόμου 2932/2001.

Προβληματισμός

Οι καθυστερήσεις στη λήψη αποφάσεων προβληματίζουν τον κλάδο ο οποίος ταυτόχρονα δείχνει να μην κατανοεί τη χρησιμότητα και την έμφαση που έχει δοθεί από πλευράς υπουργείου Ναυτιλίας, στις συζητήσεις σε «θεσμικό» επίπεδο με τους τραπεζίτες δεδομένων και των αντιτιθέμενων επιχειρηματικών συμφερόντων.

Πάντως η συζήτηση στη χθεσινή συνάντηση περιστράφηκε, σύμφωνα με πηγές, από το υπουργείο Ναυτιλίας (το υπουργείο Οικονομικών δεν επιθυμούσε "εμπλοκή" στο όλο θέμα) στο κατά πόσο οι τράπεζες θα μπορούσαν να συμβάλλουν από την πλευρά τους στην αντιμετώπιση των προβλημάτων ρευστότητας των ακτοπλοϊκών εταιρειών. Όπως έγινε γνωστό αποφασίσθηκε να γίνει και νέα συνάντηση μετά από δύο εβδομάδες με τη συμμετοχή των τραπεζών, των ακτοπλόων και του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου.

naftemporiki.gr