Μετά τις γιορτές μπαίνουν στο τραπέζι του διαλόγου ανάμεσα στο υπουργείο Ανάπτυξης και της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου αλλαγές στην κυριακάτικη λειτουργία, τις εκπτώσεις και τις προσφορές. Οι έξι Κυριακές είναι πρόταση του Εμπορικού Συλλόγου της Αθήνας, η οποία γίνεται στο πλαίσιο έρευνας της ΕΣΕΕ, την οποία και δημοσιοποιεί σήμερα το «Εθνος». Η δημοσκόπηση, που έκανε η Συνομοσπονδία στους 105 εμπορικούς συλλόγους - μέλη της, δείχνει την πλειοψηφία τους να θέλει τα καταστήματα να είναι ανοιχτά άλλη μία Κυριακή τον χρόνο, αρκεί αυτό να αποφασίζεται από τους ίδιους.

Ο υφυπουργός Ανάπτυξης Θανάσης Σκορδάς δεν έχει ανοίξει το θέμα της Κυριακής, είναι, όμως, έτοιμος να το συζητήσει, όπως λένε οι πληροφορίες, αν το θέσουν οι έμποροι. Σημειώνεται πως το ισχύον καθεστώς προβλέπει μία Κυριακή (πριν από τα Χριστούγεννα) «ανοιχτή» και αν οι παραμονές Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς πέφτουν Κυριακές τότε λειτουργούν και τις δύο.

Ο κ. Σκορδάς έχει προτείνει εδώ και δύο μήνες αλλαγές στο πλαίσιο των εκπτώσεων και των προσφορών, σε μία λογική αυτές να είναι σύντομες, πραγματικές και ανά τακτά χρονικά διαστήματα, ώστε στο ενδιάμεσο να μην είναι εύκολο το «φούσκωμα» των τιμών.

Σε ό,τι αφορά τις εκπτώσεις, έχει εισηγηθεί αυτές να είναι διάρκειας τεσσάρων έως έξι εβδομάδων, με τις χειμερινές να ξεκινούν το πρώτο Σάββατο του Ιανουαρίου και τις θερινές την πρώτη Δευτέρα του Ιουλίου. Για τις προσφορές έχει ρίξει στο... τραπέζι δύο δεκαήμερα τον χρόνο, το πρώτο τον Νοέμβριο και το δεύτερο τον Μάιο.

Με το ισχύον καθεστώς, οι εκπτώσεις διαρκούν από τις 15 Ιανουαρίου έως τις 28 Φεβρουαρίου και από τις 15 Ιουλίου μέχρι τις 31 Αυγούστου. Οι προσφορές είναι ελεύθερες τον χρόνο με διάρκεια 10 ημέρες.

Η ΕΣΕΕ το διάστημα 26 με 31 Οκτωβρίου ζήτησε από τους συλλόγους τις απόψεις τους για το πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς.


Ερευνα

Στο θέμα των Κυριακών η πλειοψηφία των εμπορικών συλλόγων, το 61,3%, τάσσεται σύμφωνη με τη θέσπιση μιας κεντρικής ρύθμισης, η οποία θα επιτρέπει στους εμπορικούς συλλόγους να αποφασίζουν για τη λειτουργία των καταστημάτων ακόμη μία Κυριακή τον χρόνο.

Το 37,3% αρνείται ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Ετσι από αυτήν την απάντηση φαίνεται ότι το «ταμπού» των Κυριακών φαίνεται να σπάει για τον εμπορικό κόσμο.

Εξάλλου, σε άλλο σημείο της έρευνας γίνεται επισήμανση πως ο Εμπορικός Σύλλογος της Αθήνας είναι υπέρ της απευθείας νομοθετικής ρύθμισης για το άνοιγμα των καταστημάτων έξι Κυριακές τον χρόνο, με τις δύο από αυτές να τοποθετούνται τον Δεκέμβριο.

Οι έμποροι θέλουν μόνοι τους να ορίζουν αυτό το θέμα και είναι χαρακτηριστικό πως σε άλλες δύο ερωτήσεις τάσσονται κατά 86,7% αντίθετοι στην αλλαγή με κεντρικό νόμο των εξαιρέσεων για τις Κυριακές και κατά 68% υπέρ μιας ρύθμισης που δεν θα επιτρέπει στην τοπική αυτοδιοίκηση να παρεμβαίνει στο θέμα.


Εμπορικοί Σύλλογοι

Με οριακή πλειοψηφία οι εμπορικοί σύλλογοι θέλουν μικρότερης διάρκειας εκπτώσεις τόσο τον χειμώνα, όσο και το καλοκαίρι.

Οσον αφορά τη διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων, συγκλίνουν σε μία περίοδο από 10 μέχρι και 28 ημέρες (48,7%). Σχεδόν ένας στους δύο εμπορικούς συλλόγους (48,6%) πιστεύει πως οι θερινές εκπτώσεις θα πρέπει να διαρκούν από 10 έως 30 ημέρες. Διαφωνούν όμως στις προτάσεις του υπουργείου Ανάπτυξης για την ημερομηνία έναρξής τους. Σημαντικό είναι επίσης το γεγονός ότι περίπου τέσσερις στους δέκα εμπορικούς συλλόγους συμφωνούν με την πρόταση του υφυπουργού Ανάπτυξης για ενδιάμεσες προσφορές (mid-season sales). Το 37,3% αποδέχεται την ιδέα των mid-season sales για διενέργειά τους δύο φορές τον χρόνο, επιπλέον των εκπτώσεων. Αντίθετο προς τις midseason sales είναι το 60,0%, καθώς θεωρεί πως με την υιοθέτησή τους μειώνεται δραστικά το περιθώριο κέρδους τους.