Ολα τα «ανοιχτά» θέματα, οικονομικής φύσης, που επηρεάζουν τη λειτουργία της ελληνικής ακτοπλοΐας τέθηκαν στη χθεσινή συνάντηση που είχαν ο υπουργός Οικονομικών, Γιάννης Στουρνάρας, με τον υπουργό Ναυτιλίας, Κωστή Μουσουρούλη, και εκπροσώπους τραπεζών που διαθέτουν σημαντικά ναυτιλιακά χαρτοφυλάκια.

Στη συνάντηση, κατά πληροφορίες, συζητήθηκε το ενδεχόμενο μείωσης του ΦΠΑ επιβατών και οχημάτων που σήμερα είναι 13% και 23%, αντιστοίχως, στα επίπεδα του 6,5% όπως ισχύει στον τουριστικό κλάδο, η κατάργηση όλων των μη ανταποδοτικών τελών υπέρ τρίτων που εντάσσονται στους ναύλους και τους επιβαρύνουν σε ποσοστό έως και 20%, καθώς και το θέμα των καυσίμων, η τιμή των οποίων έχει «απογειωθεί» με αποτέλεσμα κάποιες εταιρείες να μην μπορούν να εκτελέσουν προγραμματισμένα δρομολόγια, επειδή δεν διαθέτουν ρευστότητα και δεν μπορούν να προμηθευτούν καύσιμα!

Το υπουργείο Ναυτιλίας αναζητάει τρόπους ώστε οι ακτοπλοϊκές εταιρείες να μπορούν να προμηθεύονται καύσιμα με διευκολύνσεις στην αποπληρωμή τους. Ακόμη, κατά τις ίδιες πληροφορίες, στη συνάντηση έγινε αναφορά και στο θέμα των «άγονων» γραμμών. Για το 2013, ο προϋπολογισμός του υπουργείου Ναυτιλίας προβλέπει μείωση των επιδοτήσεων κατά 15 εκατ. ευρώ στα 83,5 εκατ. ευρώ.

Το υπουργείο Ναυτιλίας στο πλαίσιο των προτάσεών του για βελτίωση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών και εκσυγχρονισμό του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου, έχει ξεκινήσει ευρύ κοινωνικό διάλογο όπου, μεταξύ άλλων, προτείνονται σημαντικές αλλαγές, η εφαρμογή των οποίων εκτιμάται ότι θα βελτιώσει τους όρους λειτουργίας του ακτοπλοϊκού κλάδου.

Μεταξύ των αλλαγών που προτείνονται είναι: η κατάργηση της 10μηνης υποχρεωτικής δρομολόγησης των πλοίων, να μπορεί μια εταιρεία τη χειμερινή περίοδο, όπου το μεταφορικό έργο είναι χαμηλό, να χρησιμοποιεί μικρότερο σκάφος με διαφορετικό αριθμό πληρώματος και τη θερινή να το αλλάζει με μεγαλύτερο, αυξάνοντας τον αριθμό των ναυτικών, να χορηγούνται οι άδειες δρομολόγησης στην εταιρεία και όχι ανά πλοίο, και πολλά άλλα.

kathimerini.gr/Νίκος Μπαρδούνιας