Τα χειρότερα Χριστούγεννα της τελευταίας τετραετίας θα είναι τα φετινά για τους Έλληνες καταναλωτές σύμφωνα με τα αποτελέσματα πανελλαδικής έρευνας που πραγματοποιήθηκε από την εταιρία δημοσκοπήσεων Interview και τα οποία εντάσσονται στο πλαίσιο των στατιστικών μετρήσεων του δείκτη Northern Greece Business Index 500.

Η έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 400 ατόμων έδειξε ότι για τα φετινά Χριστούγεννα αναμένονται τεράστιες περικοπές σε όλες τις δαπάνες, μειωμένη χρήση της πιστωτικής κάρτας και εξαιρετικά φειδωλές αγορές με κύριους αποδέκτες τα παιδιά.

Ειδικότερα, η οικονομική κατάσταση του 84,9% των ερωτώμενων είναι χειρότερη, σε σχέση με τα περσινά Χριστούγεννα, έναντι αντίστοιχων ποσοστών που το 2011 άγγιζαν το 84,9%, το 2010 το 76,6% και το 2009 το 44,2%.

Ως αποτέλεσμα, συγγενείς και φίλοι θα ανταλλάξουν λιγότερα δώρα, με το 78,8% των ερωτηθέντων να απαντά πως σε σύγκριση με πέρυσι θα είναι λιγότερο γενναιόδωρο στις σχετικές Χριστουγεννιάτικες αγορές, έναντι 80% το 2011, 62,3% το 2010 και 41,8% το 2009.

Περισσότερες αγορές συγκριτικά με άλλες χρονιά δεν θα πραγματοποιήσει κανείς, αφού το ποσοστό αυτό είναι μηδενικό, σε σχέση με 3,3% πέρυσι (3,9% το 2010 και 4,7% το 2009), ενώ το 21,2%, έναντι 16,7% το 2011 θα τα διατηρήσει στην ίδια ποσότητα με πέρυσι.

Όπως σημειώνεται στην έρευνα, αναμενόμενα είναι τα αποτελέσματα για τη χρήση της πιστωτικής κάρτας για τα δώρα των Χριστουγέννων, καθώς η χρήση της από τους καταναλωτές περιορίζεται πλέον σημαντικά. Το 3,1% απαντά πως θα την αξιοποιήσει, έναντι 7,5% το 2011, 1,8% το 2010 και 22,6% το 2009.

Αντίστοιχα, το 75% θα συρρικνώσει τη χρήση της τα φετινά Χριστούγεννα, σε σχέση με 66% το 2011, ενώ το 21,9% δηλώνει πως θα την αξιοποιήσει όσο και πέρυσι.

Το τελευταίο ερώτημα της έρευνας επιχειρεί να «χαρτογραφήσει» το τοπίο των φετινών εορταστικών αγορών καταγράφοντας ποια προϊόντα ή υπηρεσίες εξακολουθούν να αποτελούν προτεραιότητα, εν μέσω της οικονομικής κρίσης.

Τα ευρήματα αυτού του ερωτήματος παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς μόλις 3,8% των ερωτηθέντων, έναντι 5,4% πέρσι (10,4% το 2010 και 16,3% το 2009) δηλώνει ότι δεν πρόκειται να αναβάλλει καμία αγορά.

Εξετάζοντας ξεχωριστά τις γυναίκες και τους άνδρες, οι πρώτες εμφανίζονται περισσότερο συντηρητικές, σε σχέση με τους δεύτερους. Μόλις το ...0% των γυναικών, από 4,7% πέρυσι, δηλώνει φέτος ότι δεν πρόκειται να αναβάλει καμία αγορά, ενώ πιο ...ανοιχτοχέρηδες εμφανίζονται οι άνδρες, με 6,1%. Κι αυτό ενώ το 2010 και το 2009 οι γυναίκες έφτασαν να έχουν έως και τριπλάσια ποσοστά μη αναβολής αγορών, σε σχέση με τους άνδρες.

Στη μέγγενη της οικονομικής κρίσης έχουν μπει πλέον και τα παιδιά καθώς όπως υπογραμμίζει η «Interview» συνολικό ποσοστό της τάξης του 22,6% (21,2% για τους άνδρες και 25% για τις γυναίκες) δηλώνει ότι φέτος δεν θα αγοράσει δώρα για τα παιδιά. Στην περσινή μέτρηση το αντίστοιχο συνολικό ποσοστό ήταν επίσης 22,6%, έναντι 24,7% το 2010 και 12,8% το 2009.

- Μετά τα δώρα ακολουθεί η ένδυση-υπόδηση, όπου το 50,9%, έναντι 53,8% πέρυσι (39% το 2010 και 27,9% το 2009) θα αναβάλλει φέτος σχετικές αγορές προϊόντων, λόγω οικονομικής στενότητας. Αξιοσημείωτο το γεγονός πως οι γυναίκες εξακολουθούν να ανατρέπουν τα δεδομένα του 2010 και δείχνουν όσον αφορά στην ένδυση-υπόδηση πιο ολιγαρκείς, σε σχέση με τους άντρες.

- Η τρίτη κατηγορία, που μένει σε κάποιο βαθμό αλώβητη, είναι η έξοδος για διασκέδαση, όπου βέβαια το ποσοστό αναβολής φτάνει το 65%, έναντι 68,8% το 2011, 48,1% το 2010 και 44,2% το 2009. Όλες οι κατηγορίες προϊόντων από την έξοδο για διασκέδαση και έπειτα χαρακτηρίζονται από μεγάλο έως τεράστιο βαθμό αναβολής της αγοράς τους, σε κάποιες περιπτώσεις αυξημένο, σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.

protothema.gr