Στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, 17 χιλιόμετρα νοτιοανατολικά του Άμπου Ντάμπι, υπάρχει μια πόλη χωρίς αυτοκίνητα, εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και ασφυκτική ζέστη.

Πρόκειται για την πόλη Μάσνταρ, την πρώτη πράσινη πόλη μηδενικών εκπομπών ρύπων, που μπορεί μεν να έπεσε θύμα της κρίσης, αλλά παραμένει πρότυπο. Εκεί, ο υδράργυρος «δείχνει» περίπου 10 βαθμούς Κελσίου κάτω από τη θερμοκρασία της γειτονικής πόλης του Άμπου Ντάμπι, ενώ από ψηλά, μοιάζει με τέλειο τετράγωνο, μέσα στο οποίο παρεισφρέουν «δάχτυλα» πρασίνου. Το σχήμα της δεν είναι τυχαίο, αφού βασίστηκε στην παραδοσιακή αρχιτεκτονική μιας πόλης στην Υεμένη, όταν διαπιστώθηκε ότι τα στενά της σοκάκια και το συνολικό της σχήμα λειτουργούσαν βιοκλιματικά. Η πόλη διαθέτει ακόμη εντυπωσιακά μέσα μεταφορών σταθερής τροχιάς, ανεμογεννήτριες και φωτοβολταϊκά πάνελ, που την τροφοδοτούν με καθαρή ενέργεια. Προς το παρόν, όμως, δεν διαθέτει πολλούς κατοίκους.

Το παράδειγμα της Μάσνταρ παρουσίασε, στη Θεσσαλονίκη, ο αναπληρωτής καθηγητής του Ινστιτούτου Επιστημών και Τεχνολογίας της Μάσνταρ στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ), Σγουρής Σγουρίδης, ομιλητής στο συμπόσιο του Συμβουλίου του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών (ΣΕΒ) για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη.

Σύμφωνα με τον κ. Σγουρίδη, η δημιουργία βιώσιμων πόλεων μηδενικών ρύπων, όπως η Μάσνταρ, αποτελεί πλέον μονόδρομο: όχι μόνο για περιοχές όπως τα ΗΑΕ, που σήμερα παρουσιάζουν το τρίτο μεγαλύτερο οικολογικό αποτύπωμα στον κόσμο (έχοντας πάντως παρουσιάσει βελτίωση σε σχέση με την πρώτη θέση, που κατείχαν το 2009-2010), αλλά συνολικά για τον πλανήτη.

«Η λίθινη εποχή δεν τελείωσε επειδή τελείωσαν οι πέτρες»

«Αν συνεχίσουμε όπως πάμε σήμερα, μέχρι το τέλος του αιώνα, η αύξηση τής θερμοκρασίας του πλανήτη θα έχει φτάσει τους 4 βαθμούς. Έχουμε όμως μια ευκαιρία μέσα στην κρίση: να διαλέξουμε πώς θα ''στήσουμε'' τον αστικό μας ιστό. Αυτό που πρέπει να κάνουμε, αν θέλουμε πραγματικά να λύσουμε το πρόβλημα της κλιματικής αλλαγής, είναι να πάμε σε πόλεις μηδενικών ρύπων. Δεν έχουμε άλλη επιλογή, τόσο για περιβαλλοντικούς, όσο και για ενεργειακούς λόγους. Όπως έχει πει και ο Σαουδάραβας υπουργός Πετρελαίου, Σεΐχης Αχμέντ Ζακί Γιαμανί, "Η λίθινη εποχή δεν τελείωσε επειδή τελείωσαν οι πέτρες και η εποχή του πετρελαίου θα τελειώσει πολύ πριν ο κόσμος μείνει χωρίς πετρέλαιο"», σημείωσε ο κ. Σγουρίδης.

Παρά τις καθυστερήσεις, όμως, το σχέδιο συνεχίζεται. Και σταδιακά μεγαλώνει η πόλη, που δεν έχει αυτοκίνητα. «Αυτό είναι ένα αλματώδες βήμα για τα ΗΑΕ όπου το αυτοκίνητο βρίσκεται στο κέντρο της ζωής. Είναι σχεδόν σκανδαλώδες για τα δεδομένα της περιοχής και μπορεί να αποτελέσει μάθημα για τις ελληνικές πόλεις», πρόσθεσε.

newsbeast.gr