Τη δημιουργία ενός καινούργιου φοροεισπρακτικού μηχανισμού με τη μορφή μιας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, πρότεινε σήμερα, 10 Ιανουαρίου, ο βουλευτής Β’ Αθηνών ΝΔ Κυριάκος Μητσοτάκης μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη διάρκεια της συζήτησης για το φορολογικό νομοσχέδιο.

«Έχω αμφιβολίες εάν ο σημερινός φοροεισπρακτικός μηχανισμός επιδέχεται παρεμβάσεων. Η άποψή μου είναι ότι θα πρέπει ενδεχομένως να εξετάσουμε τη δημιουργία ενός καινούργιου μηχανισμού από την αρχή με τη μορφή μιας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, η οποία θα έχει κανονιστικές, ελεγκτικές και κυρωτικές αρμοδιότητες», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μητσοτάκης.

Ακόμη, ζήτησε την αυστηρότατη αξιολόγηση του υφιστάμενου προσωπικού με γνώμονα όχι μόνο τις ικανότητες του, αλλά και την περιουσιακή του κατάσταση, ενώ ανέφερε ότι «έχουμε την τεχνογνωσία για να χτίσουμε ένα σύστημα, το οποίο θα είναι αποτελεσματικό, δίκαιο και πραγματικά στην υπηρεσία του πολίτη».

Επιπλέον, ο κ. Μητσοτάκης χαρακτήρισε το φορολογικό νομοσχέδιο «μη τολμηρό», καθώς δεν αλλάζει ουσιαστικά τους κανόνες του παιχνιδιού. Στάθηκε ιδιαίτερα στην αύξηση των φορολογικών συντελεστών, οι οποίοι «βυθίζουν την οικονομία σε πιο βαθιά ύφεση, με αποτέλεσμα τελικά τα έσοδα να μην είναι τα προσδοκώμενα». Ανέφερε, μάλιστα, ως παράδειγμα την αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης.

Ο κ. Μητσοτάκης, τέλος, τόνισε ότι «ένα περίπλοκο φορολογικό σύστημα και ταλαιπωρεί τους πολίτες και αποθαρρύνει τους επενδυτές, καθώς όσο περίπλοκο είναι τόσο μεγαλύτερη φοροδιαφυγή υπάρχει και τόσο περισσότερα περιθώρια για διαφθορά στον φοροεισπρακτικό μηχανισμό δημιουργεί».

Ολόκληρη η ομιλία του κ. Μητσοτάκη στην Ολομέλεια της Βουλής, ακολουθεί:

«Κυρία Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι. Καταρχάς επιτρέψτε μου διερμηνεύοντας, πιστεύω, τα αισθήματα όλων των εγγεγραμμένων Βουλευτών, οι οποίοι δεν έχουν το προνόμιο του να είναι Κοινοβουλευτικοί Εκπρόσωποι, να πω, ότι αυτές οι μόνιμες διελκυστίνδες μεταξύ των Κοινοβουλευτικών Εκπροσώπων για θέματα κατά την εκτίμησή μου ήσσονος σημασίας, υποβαθμίζουν την ποιότητα του διαλόγου σ’ αυτήν την Αίθουσα.

Το υπό συζήτηση φορολογικό νομοσχέδιο συντάχθηκε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, υπό την ασφυκτική πίεση της αδυσώπητης δημοσιονομικής πραγματικότητας. Προκειμένου η χώρα να εξασφαλίσει τη συνέχιση της δανειοδότησης ή της χρηματοδότησής της έπρεπε, πέραν της μείωσης των δαπανών του κράτους, να βρει και 2,3 δισεκατομμύρια ευρώ από πρόσθετα έσοδα από φορολόγηση. Αυτόν τον κύριο σκοπό εξυπηρετεί το παρόν νομοσχέδιο. Αποτελεί κατά συνέπεια έναν ακόμα κρίκο σ’ αυτήν την επίπονη, τη δύσκολη προσπάθεια δημοσιονομικής εξυγίανσης.

Κύριε Υπουργέ, όμως -το έχετε πει και εσείς και θα συμφωνήσετε φαντάζομαι μαζί μου- το παρόν φορολογικό νομοσχέδιο δεν είναι αυτό το οποίο αλλάζει ουσιαστικά τους κανόνες του παιχνιδιού. Δεν είναι μια τολμηρή φορολογική μεταρρύθμιση. Αυτή τη μεταρρύθμιση περιμένουμε να τη φέρει το Υπουργείο, όπως έχετε δεσμευτεί, εντός του πρώτου εξαμήνου του 2013.

Ενόψει αυτής της σημαντικής τομής στη φορολογική νομοθεσία επιτρέψτε μου, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, να κάνω κάποιες γενικές παρατηρήσεις γύρω από αυτό το ζήτημα, το οποίο θεωρώ ότι είναι και το πιο ουσιαστικό. Τρεις είναι οι κύριοι παράγοντες οι οποίοι καθορίζουν την επιτυχή άσκηση μιας φορολογικής πολιτικής: το ύψος των φορολογικών συντελεστών, η πολυπλοκότητα της φορολογικής νομοθεσίας και η αποτελεσματικότητα του φοροεισπρακτικού μηχανισμού. Ας τους εξετάσουμε έναν – έναν.

1. Φορολογικοί συντελεστές. Η άποψη η οποία κυριάρχησε τα τελευταία χρόνια, κύριε Υπουργέ, είναι ότι πρόσθετα έσοδα μπορούν να βρεθούν με την αύξηση των φορολογικών συντελεστών. Έχει αποδειχτεί ότι αυτή η λογική δεν ισχύει στο βαθμό που περιμέναμε. Και εκθέσεις του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, αλλά και έγκριτες αναλύσεις πολλών οικονομολόγων καταδεικνύουν ότι αυξάνοντας μόνο τους φορολογικούς συντελεστές, βυθίζουμε την οικονομία σε μια πιο βαθιά ύφεση, με αποτέλεσμα τελικά τα έσοδα να μην είναι τα προσδοκώμενα. Νομίζω ότι έχουμε και παραδείγματα σχετικά πρόσφατα με τον ειδικό φόρο στο πετρέλαιο θέρμανσης, που υποστηρίζουν ακριβώς αυτήν τη λογική.

Μιας και έγινε και η συζήτηση πριν με αφορμή την τοποθέτηση του κ. Λαφαζάνη για την ακριβή εκτίμηση από πλευράς Γενικού Λογιστηρίου των επιπτώσεων των φορολογικών παρεμβάσεων, θα πρέπει κάποια στιγμή να κάνουμε μια πιο λεπτομερή δουλειά ανάλυσης ως προς την επίπτωση στα έσοδα από την αύξηση των συντελεστών συνυπολογίζοντας την επίπτωση που αυτή η αύξηση θα έχει στους ρυθμούς ανάπτυξης, διότι πολύ φοβάμαι ότι αυτή η εμπεριστατωμένη ανάλυση δεν έχει γίνει στο βαθμό που θα μας επιτρέπει να είμαστε συγκεκριμένοι και τεκμηριωμένοι για τα μέτρα τα οποία προτείνουμε.

Άρα, το ζήτημα των φορολογικών συντελεστών, του ύψους των συντελεστών και της επίπτωσης που έχουν αυτοί οι συντελεστές στην ανάπτυξη, που αποτελεί το βασικό ζητούμενο, σίγουρα θα πρέπει και εντός του 2013 να μας απασχολήσει και πάλι. Υψηλοί φορολογικοί συντελεστές δεν οδηγούν νομοτελειακά σε αυξημένα έσοδα, που είναι δυστυχώς κάτι το οποίο έχει επιβεβαιωθεί στην πράξη.

2. Δεύτερη πτυχή μιας φορολογικής παρέμβασης είναι η πολυπλοκότητα της φορολογικής νομοθεσίας. Εδώ πέρα αναντίρρητα έχουν γίνει βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση. Η απλούστευση του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων αποτελούσε ένα πάγιο αίτημα της αγοράς. Έγινε μια παρέμβαση σ’ αυτήν την κατεύθυνση, σαφώς στη σωστή κατεύθυνση, αλλά δεν μπορεί κανείς να αρνηθεί ότι το φορολογικό σύστημα, η φορολογική νομοθεσία εξακολουθεί να είναι εξαιρετικά περίπλοκη, εξαιρετικά δαιδαλώδης σε βαθμό που τα φορολογικά νομοθετήματα τα οποία προκύπτουν από αυτήν τη Βουλή δεν μπορεί να τα διαβάσει ένας απλός πολίτης χωρίς την υποστήριξη κάποιου ειδικού.

Φυσικά, ένα περίπλοκο φορολογικό σύστημα και ταλαιπωρεί τους πολίτες και αποθαρρύνει τους επενδυτές. Όσο πιο περίπλοκο είναι το φορολογικό σύστημα, τόσο μεγαλύτερη φοροδιαφυγή υπάρχει και τόσο περισσότερα περιθώρια για διαφθορά στον φοροεισπρακτικό μηχανισμό.

Κύριε Υπουργέ -το έχω πει επανειλημμένως, το επαναλαμβάνω και σ’ εσάς- μακάρι να μπορέσουμε στο επόμενο φορολογικό νομοσχέδιο το οποίο θα φέρετε να ξεκινήσετε με ένα άρθρο και το πρώτο άρθρο να καταργεί όλη την υφιστάμενη φορολογική νομοθεσία όπως μέχρι σήμερα έχει προκύψει τα τελευταία τριάντα χρόνια. Αυτό και μόνο θα συνιστά τη σημαντικότερη τομή και τη σημαντικότερη συνεισφορά σας στη μελλοντική φορολογική νομοθεσία.

Δεν επιδέχεται αυτή η νομοθεσία περαιτέρω μερεμέτια και περαιτέρω παρεμβάσεις. Πρέπει να καταργηθεί και να ξεκινήσουμε από την αρχή μ’ ένα απλό, κατανοητό φορολογικό σύστημα χωρίς πάρα πολλές κλίμακες, χωρίς διαφορετικούς συντελεστές για διαφορετικές κατηγορίες εισοδημάτων. Αυτό θα συνιστά πραγματική τομή. Αυτό θα φέρει επενδύσεις και αυτό θα κάνει και την επικοινωνία μεταξύ των πολιτών και των φοροεισπρακτικών μηχανισμών πιο εύκολη και πιο διαφανή.

3. Έρχομαι τώρα στο τρίτο ζήτημα το οποίο καθορίζει την αποτελεσματικότητα άσκησης οποιασδήποτε φορολογικής πολιτικής και έχει να κάνει με την αποτελεσματικότητα του φοροεισπρακτικού μηχανισμού.

Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι -το έχω πει πολλές φορές, το επαναλαμβάνω και σήμερα- έχω αμφιβολίες εάν αυτός ο φοροεισπρακτικός μηχανισμός επιδέχεται παρεμβάσεων. Η άποψή μου είναι ότι θα πρέπει ενδεχομένως να εξετάσουμε τη δημιουργία ενός καινούργιου μηχανισμού από την αρχή με την μορφή μιας ανεξάρτητης αρχής δημοσίων εσόδων, η οποία θα έχει κανονιστικές, ελεγκτικές και κυρωτικές αρμοδιότητες.

Αυτή η αρχή θα πρέπει να προβεί σε μια αυστηρότατη αξιολόγηση του υφιστάμενου προσωπικού με γνώμονα όχι μόνο τις ικανότητές τους, γιατί υπάρχουν αναμφισβήτητα ειδικά νέοι άνθρωποι σήμερα στον φοροεισπρακτικό μηχανισμό οι οποίοι είναι εξαιρετικά ικανοί, αλλά και την περιουσιακή τους κατάσταση.

Αναλυτικός έλεγχος του πόθεν έσχες και των περιουσιακών στοιχείων για οποιονδήποτε ενταχθεί σε αυτόν τον καινούργιο φοροεισπρακτικό μηχανισμό.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η τεχνογνωσία για να χτίσουμε ένα σύστημα το οποίο θα είναι αποτελεσματικό, δίκαιο και πραγματικά στην υπηρεσία του πολίτη υπάρχει. Υπάρχει η τεχνογνωσία. Πολλές άλλες χώρες το έκαναν. Χώρες με πολύ μεγαλύτερα προβλήματα διαφοράς στο φοροεισπρακτικό τους μηχανισμό έκαναν παρεμβάσεις σε αυτήν την κατεύθυνση. Η τεχνολογία μάς επιτρέπει σήμερα να μπορούμε να κάνουμε πραγματικά τις ουσιαστικές παρεμβάσεις.

Η πολιτική βούληση υπάρχει κα πιστεύω πραγματικά ότι το επόμενο φορολογικό νομοσχέδιο, το οποίο θα φέρει αυτή η Κυβέρνηση, μπορεί να συνιστά αυτήν την περιβόητη μεταρρύθμιση.

Και επί τη ευκαιρία αυτή –και κλείνω με αυτήν την παρέμβαση, κυρία Πρόεδρε- θα ήθελα να συγχαρώ το Υπουργείο για την τοποθέτηση του κ. Θεοχάρη στη θέση του Γενικού Γραμματέα Εσόδων. Πιστεύω ότι είναι ένας άνθρωπος ο οποίος πληροί τις βασικές προϋποθέσεις για να μπορέσει να κάνει καλά τη δουλειά του και κυρίως, είναι ένας άνθρωπος ο οποίος δεν προέρχεται από το σύστημα. Διότι την τελευταία φορά που υπήρξε μια σύγκρουση μεταξύ κάποιου που ήταν έξω από το σύστημα και αναφέρομαι στον κ. Σπινέλη και κάποιου που ήταν μέσα από το σύστημα και αναφέρομαι στον κ. Καπελέρη, επικράτησε ο δεύτερος και δυστυχώς τα αποτελέσματα τα είδαμε στην πράξη».