"Πολιτική που δεν αποφέρει έσοδα και που πρέπει να αλλάξει" χαρακτήρισε την εξίσωση του φόρου του πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης η βουλευτής της ΝΔ, Ντόρα Μπακογιάννη κατά την συζήτηση επίκαιρης ερώτησης στη Βουλή.

"Η αύξηση του Ειδικού Φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης έγινε με σκοπό την πάταξη του λαθρεμπορίου στην αγορά των καυσίμων, αλλά έχει αποδειχθεί ανεπαρκής. Οι τελευταίοι έλεγχοι δείχνουν ότι περίπου το 20% των πρατηρίων διακινεί νοθευμένα καύσιμα στην αγορά. Επομένως, οι προσδοκίες περί αντιμετώπισης του λαθρεμπορίου δεν έχουν δικαιωθεί. Την ίδια στιγμή, η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών αδυνατεί να αγοράσει πετρέλαιο θέρμανσης, με αποτέλεσμα να εντείνεται ακόμα περισσότερο η ανθρωπιστική κρίση" σημειώνει μεταξύ άλλων σε σχετική ερώτησή της προς το ΥΠΟΙΚ.

Απαντώντας ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, δήλωσε ότι κατά το τρίμηνο Οκτώβριος- Δεκέμβριος η ποσότητα μειώθηκε κατά 70% αλλά τα έσοδα αυξήθηκαν κατά 65%.

Η ομιλία της κας Μπακογιάννη


«Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, ο φόρος στο πετρέλαιο θέρμανσης αυξήθηκε από τα 60 ευρώ το 2010, στα 330 ευρώ ανά χιλιόλιτρο το 2012.

Από την αύξηση αυτή, προσδοκούσατε ενίσχυση των δημοσιών εσόδων κατά 1 και πλέον δισ. ευρώ.

Η πραγματικότητα, όμως, αποδεικνύει ότι η κάθετη πτώση της κατανάλωσης πετρελαίου θέρμανσης κατά 80% δεν μπορεί να ικανοποιήσει τις φιλοδοξίες σας στον τομέα των εσόδων, παρά το γεγονός ότι η τελική τιμή του καυσίμου, καθιστά την αγορά του τεράστιο πρόβλημα για τους έλληνες πολίτες.

Πρόσφατα στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών αποδεικνύουν τον ισχυρισμό και το δικό μου αλλά και πολλών άλλων:

Το τελευταίο δίμηνο του 2012, τα δημόσια έσοδα από τον ειδικό φόρο, αυξήθηκαν κατά 36 εκατ. ευρώ, σε σχέση με το 2011. Ωστόσο, η αύξηση αυτή παρασάγγας απέχει από το στόχο του 1,1 δις ευρώ. Στο σύνολο του 2011, οι αντίστοιχες εισπράξεις ήταν 1,165 δισ. ευρώ, γεγονός που σημαίνει ότι παρά τον εξαπλασιασμό του φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης, τα δημόσια έσοδα δεν αυξάνονται.

Στην πραγματικότητα, ο στόχος για δημόσια έσοδα μέσα στο 2012, που θα έφθαναν τα 4,5 δις ευρώ από φορολογία καυσίμων, δεν είναι εφικτός. Γιατί, απλώς, η ζήτηση πετρελαίου θέρμανσης έχει μειωθεί υπερβολικά.

Αντιλαμβάνομαι και συμφωνώ ότι η αύξηση του Ειδικού Φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης έγινε με σκοπό την πάταξη του λαθρεμπορίου στην αγορά των καυσίμων, αλλά έχει αποδειχθεί ανεπαρκής. Οι τελευταίοι έλεγχοι δείχνουν ότι περίπου το 20% των πρατηρίων διακινεί νοθευμένα καύσιμα στην αγορά. Επομένως, οι προσδοκίες περί αντιμετώπισης του λαθρεμπορίου δεν έχουν δικαιωθεί.

Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους:

Το τρίμηνο Οκτωβρίου – Δεκεμβρίου 2010, με Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στα 21 ευρώ ανά χιλιόλιτρο, πωλήθηκαν 1,4 εκατομμύρια κυβικά μέτρα πετρέλαιο.
Το τρίμηνο Οκτωβρίου – Δεκεμβρίου 2011, με τριπλάσιο Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στα 60 ευρώ ανά χιλιόλιτρο, πωλήθηκαν 1,1 εκατομμύρια κυβικά μέτρα πετρέλαιο.
Το τρίμηνο Οκτωβρίου – Δεκεμβρίου 2012, με εξαπλάσιο Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στα 330 ευρώ ανά χιλιόλιτρο, πωλήθηκαν 329 χιλιάδες κυβικά μέτρα πετρέλαιο.

Είναι σαφές, ακόμα και για τον πιο αδαή, ότι η κατανάλωση έχει μειωθεί στο ένα τρίτο και, ως εκ τούτου, τα έσοδα δεν αυξάνονται.

Πώς θα συγκεντρωθούν λοιπόν τα 600 εκατομμύρια ευρώ που έχετε προϋπολογίσει να εισπράξετε από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης;

Στο μεταξύ, η καταβολή του αναγκαίου για τους πολίτες επιδόματος θέρμανσης, καθώς και το κόστος από την εξίσωση του ειδικού φόρου στο πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης, απαιτεί την εξεύρεση επιπλέον 500 εκατομμυρίων ευρώ. Επομένως, λείπουν από τα δημόσια ταμεία 1,1 δισεκατομμύρια ευρώ.

Πώς θα καλύψετε αυτό το δημοσιονομικό κενό;

Διότι περιθώρια για νέες περικοπές σε μισθούς και συντάξεις δεν υπάρχουν!

Την ίδια στιγμή, η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών αδυνατεί να αγοράσει πετρέλαιο θέρμανσης, με αποτέλεσμα να εντείνεται ακόμα περισσότερο η ανθρωπιστική κρίση και ταυτόχρονα να υπάρχει κίνδυνος να πληρώσουμε και πρόστιμο από στην ΕΕ.

Γνωρίζω ότι έπρεπε να κάνετε την εξίσωση γιατί αυτή είναι η συμφωνία με την τρόικα, γνωρίζω ότι η τιμή της βενζίνης είναι συγκεκριμένη γιατί αυτή είναι η συμφωνία με την τρόικα. Είναι η ώρα της διαπραγμάτευσης με την Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτή η πολιτική δεν φέρνει έσοδα, δημιουργεί προβλήματα, θα χαθούν το Μάρτιο περί τις 7000 θέσεις εργασίας από πρατήρια τα οποία θα κλείσουν. Είναι λάθος πολιτική και πρέπει να την αλλάξουμε».