Τελευταία ενημέρωση 17:20

Πολιτική επιστράτευση των εργαζομένων στα μέσα σταθερής τροχιάς και επίταξη όλων των συρμών της ΣΤΑΣΥ (Μετρό, Τραμ, ΗΣΑΠ) αποφάσισε η κυβέρνηση, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Ανάπτυξης Κ.Χατζηδάκης μετά το πέρας της πολύωρης σύσκεψης στο Μαξίμου.

«Ούτε η κυβέρνηση, ούτε η κοινωνία μπορεί να είναι όμηροι συντεχνιακών συμφερόντων» δήλωσε ο κ. Χατζηδάκης, ενώ τόνισε ότι στο διάλογο που είχε διεξαχθεί έγινε σαφές ότι δεν υπήρχε κανένα περιθώριο εξαίρεσης από το ενιαίο μισθολόγιο, για κανένα εργαζόμενο.

Ο υπουργός τόνισε πως η Δικαιοσύνη θα προχωρήσει άμεσα στη διερεύνηση τυχόν ποινικών ευθυνών από συνδικαλιστές οι οποίοι, όπως είπε, προέτρεπαν όλο αυτό το διάστημα τους εργαζόμενους σε απεργίες, παρά το γεγονός ότι είχαν κηρυχθεί παράνομες από τη δικαιοσύνη.

«Η κυβέρνηση δεν μπορεί να αδιαφορεί, οι συνδικαλιστές αποφάσισαν να ακολουθήσουν το δρόμο της τυφλής σύγκρουσης» συνέχισε ο κ. Χατζηδάκης.

Η αντίδραση των εργαζομένων

Εν αναμονή των εξελίξεων μετά την απόφαση της κυβέρνησης να επιστρατεύσει τους εργαζόμενους στα μέσα σταθερής τροχιάς και μέχρι να επιδοθούν τα φύλλα πορείας, λεωφορεία, τραμ, τρόλεϊ και ΗΣΑΠ αποφάσισαν να μην επιστρέψουν σήμερα, Πέμπτη, στους δρόμους και να συνεχίσουν την στάση εργασίας μέχρι το τέλος της βάρδιας, συμπαραστεκόμενοι στους εργαζόμενους στο Μετρό.

Ακινητοποιημένο παραμένει το Μετρό (γραμμές 2, 3).

Για αύριο, Παρασκευή, οι εργαζόμενοι στα λεωφορεία της ΕΘΕΛ και στο Προαστιακό αποφάσισαν την προκήρυξη 24ωρης απεργίας και επαναλαμβανόμενων κινητοποιήσεων τις επόμενες ημέρες. Εκκρεμούν αποφάσεις των εργαζομένων σε ΗΣΑΠ, τρόλεϊ και Τραμ.

Συνέλευση πραγματοποιούν και οι εργαζόμενοι του Μετρό στα Σεπόλια, προκειμένου να καθορίσουν τη στάση τους. Από την απόφαση αυτή θα εξαρτηθεί αν θα κινηθούν αύριο, Παρασκευή, οι συρμοί του Μετρό με επιστρατευμένο προσωπικό.

Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, οι συνδικαλιστές του Μετρό δήλωσαν ότι δεν θα παραλάβουν τα φύλλα επίταξης. Σύμφωνα με το νόμο, η άρνηση παραλαβής τους αποτελεί ποινικό αδίκημα και ακολουθείται η αυτόφωρος διαδικασία.

Όπως σημειώνει ο πρόεδρος της ΣΕΛΜΑ Αντώνης Σταματόπουλος, «η κυβέρνηση με την απόφασή της δείχνει την αδυναμία της για λύση. Ο καθένας αναλαμβάνει τις ευθύνες του. Εμείς δεν θα φύγουμε, κάποιοι άλλοι θα χάσουν τη θέση τους.»

Στον προαύλιο χώρο του αμαξοστάσιου στα Σεπόλια, όπου οι απεργοί είναι συγκεντρωμένοι και οχυρωμένοι πίσω από την κλειδωμένη πύλη, είναι καθηλωμένα δύο ανυψωτικά μηχανήματα και προληπτικά ένα ασθενοφόρο.

Βουλευτές, κυρίως της αξιωματικής αντιπολίτευσης, και εκπρόσωποι συνδικάτων και συνδικαλιστικών ενώσεων, έφτασαν στο αμαξοστάσιο του Μετρό.

Για «στρατιωτικό νόμο, που δεν επιλύει τα εργασιακά προβλήματα» έκανε λόγο ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, Π. Λαφαζάνης, προσερχόμενος πριν από λίγο στο αμαξοστάσιο.

«Είμαστε εδώ για να εκφράσουμε την απερίφραστη καταδίκη μας απέναντι σε μία κυβέρνηση, που επέβαλε τον στρατιωτικό νόμο στους εργαζόμενους των μέσων μαζικής μεταφοράς. Με στρατιωτικούς νόμους, επιστρατεύσεις, εκβιασμούς, αυταρχισμό δεν επιλύονται τα εργασιακά προβλήματα» δήλωσε ο κ. Λαφαζάνης και πρόσθεσε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα στηρίξει τον διάλογο για την επίλυση του προβλήματος.

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και η δήλωση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρη Στρατούλη.

«Με την απόφαση για επίταξη, ουσιαστικά η κυβέρνηση ντύθηκε στο χακί» δήλωσε ενώ έκανε λόγο για «νέο πραξικόπημα κατά του Συντάγματος» σημειώνοντας πως «η κυβέρνηση προσπαθεί να κάμψει τον αγώνα των εργαζομένων με μέτρα στρατιωτικού τύπου και όχι πολιτικού».

Καταλήγοντας ο κ. Στρατούλης διατύπωσε την εκτίμηση ότι η κυβέρνηση πρέπει να προχωρήσει σε διάλογο με τους εργαζόμενους στα ΜΜΜ.

«Ακραία επιλογή» η επιστράτευση λέει ΔΗΜΑΡ - «Η πλέον ήπια» εκτιμά το ΠΑΣΟΚ

Σε διαφορετικό μήκος κύματος οι κυβερνητικοί εταίροι μετά την απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει σε πολιτική επιστράτευση των εργαζομένων στο Μετρό.

Αναφερθείς στο θέμα της απεργίας στο μετρό, ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Ευ.Βενιζέλος έκανε λόγο, μεταξύ άλλων, για «απαράδεκτη κοινωνικά απεργία» και πρόσθεσε ότι το να φορτίζεις την ατμόσφαιρα και να αυξάνεις την ταλαιπωρία της κοινωνίας σε αυτές τις συνθήκες, είναι μια πρόκληση απαράδεκτη και αδιανόητη.

Επιπλέον έκανε λόγο για αντίληψη που δεν έχει καμία σχέση με την αντίληψη της εποχής, ούτε με εκείνη του ΠΑΣΟΚ για το τί σημαίνει κοινωνική ευθύνη.

Κύκλοι της Ιπποκράτους σημείωναν νωρίτερα ότι η πολιτική επιστράτευση ήταν η πλέον ήπια επιλογή στην οποία μπορούσε να προχωρήσει η κυβέρνηση, δεδομένου ότι με την απεργία δεν συμφωνούν όλα τα Σωματεία.

Η επίταξη συνιστά ακραία επιλογή διαχείρισης της κρίσης και δεν βρίσκει σύμφωνη τη Δημοκρατική Αριστερά, αναφέρεται σε ανακοίνωση του έτερου κυβερνητικού εταίρου που στηρίζει την κυβέρνηση.

«Σε μια περίοδο που η κοινωνία πιέζεται αφόρητα, αυτό που χρειάζεται είναι η εξάντληση κάθε δυνατότητας για συνεννοήσεις. Οι αδιαλλαξίες από κάθε πλευρά δεν διευκόλυναν την ανεύρεση λύσεων» αναφέρεται σε ανακοίνωση.

ΓΣΕΕ: Να αποσυρθεί το μέτρο της κυβέρνησης

Έντονες αντιδράσεις από την πλευρά των συνδικάτων έχει προκαλέσει η απόφαση για επίταξη και επιστράτευση των εργαζομένων στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.

Αυτή την ώρα συνεδριάζει εκτάκτως στα γραφεία της ΓΣΕΕ η Εκτελεστική Επιτροπή της τριτοβάθμιας συνδικαλιστικής οργάνωσης με τη συμμετοχή και των νομικών συμβούλων της Συνομοσπονδίας, για να αποφασισθεί ο τρόπος με τον οποίο θα κλιμακώσουν τα συνδικάτα τις αντιδράσεις τους.

Σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζονται δύο βασικά σενάρια: η κήρυξη απεργίας στις συγκοινωνίες παρά την επίταξη, με ευθύνη και απόφαση της ίδιας της ΓΣΕΕ, εφόσον η νομοθεσία αφήνει το περιθώριο για κάτι τέτοιο, και η κήρυξη γενικής απεργίας σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα σε συνεργασία και με την ΑΔΕΔΥ.

Σε δήλωση, στην οποία προέβη πριν από την έναρξη της συνεδρίασης ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας, Γιάννης Παναγόπουλος, ζήτησε από την κυβέρνηση «να αποσύρει το μέτρο και να προχωρήσει σε διάλογο με τη ΓΣΕΕ και το Εργατικό Κέντρο Αθήνας (ΕΚΑ)».

Πρόσθεσε ότι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι «δεν λύνονται με επιτάξεις και ποινικοποίηση των συνδικαλιστικών αγώνων» αλλά «μέσα από διάλογο, με σεβασμό στον θεσμό των συλλογικών διαπραγματεύσεων και των συλλογικών συμβάσεων».

«Παράνομοι δεν είναι οι εργαζόμενοι, που διεκδικούν τα ελάχιστα -όπως από τις ΣΣΕ προκύπτουν- αλλά η κυβέρνηση που ωμά και κυνικά παραβιάζει τους νόμους και το δίκαιο των ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων» συνέχισε ο κ. Παναγόπουλος και σημείωσε: «Αυτές τις παρανομίες θα εκδικάσει το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) και το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, εφόσον χρειαστεί».

«Ο αγώνας για την προάσπιση θεμελιακών εργασιακών δικαιωμάτων και της αξιοπρεπούς διαβίωσης είναι κοινός αγώνας που αφορά τη δημοκρατία της χώρας μας» κατέληξε ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας.

Την αλληλεγγύη της στους εργαζομένους στα Μέσα Μεταφοράς εξέφρασε με ανακοίνωσή της και η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Υπαλλήλων, στην οποία κάνει λόγο για «ποινικοποίηση της συνδικαλιστικής δράσης» και προσθέτει: «O αγώνας των εργαζομένων στις συγκοινωνίες είναι αγώνας όλων των εργαζομένων για τη διασφάλιση του θεσμού των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, για την προάσπιση των συνταγματικά κατοχυρωμένων δικαιωμάτων μας, στην απεργία, όπως και το δικαίωμά μας στην εργασία».

in.gr

Τι προβλέπει η επίταξη

 Πολιτική επιστράτευση είναι η επίταξη προσωπικών υπηρεσιών, δηλαδή η υποχρεωτική παροχή των προσωπικών υπηρεσιών αυτών που επιτάσσονται, και κηρύσσεται με βάση το Νομοθετικό Διάταγμα 17/1974 «Περί Πολιτικής Σχεδιάσεως Εκτάκτου Ανάγκης».

Το εν λόγω Διάταγμα αναφέρει ότι κατάσταση εκτάκτου ανάγκης είναι κάθε αιφνίδια κατάσταση προκαλούμενη είτε από φυσικά ή από άλλα γεγονότα ή από ανωμαλίες κάθε φύσης και η οποία έχει ως αποτέλεσμα την παρακώλυση και τη διατάραξη της οικονομικής και κοινωνικής ζωής της χώρας.

Ειδικότερα, το άρθρο 18 του Ν.Δ. /17/1974 επιτρέπει την πολιτική επιστράτευση του προσωπικού, σε περίπτωση πολιτικής κινητοποίησης.

Το Ν.Δ. 17/1974 εκδόθηκε πριν από την ισχύ του Συντάγματος του 1975 με βάση τις διατάξεις του Συντάγματος του 1952.

Διαδικασίες επιστράτευσης

Σε όλους όσοι καλούνται να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους διανέμονται τα «φύλλα ατομικής προσκλήσεως πολιτικής επιστράτευσης» γνωστά και ως «φύλλα πορείας». Την ευθύνη για την παρακολούθηση της διαδικασίας έχουν οι κατά τόπους νομαρχίες.

Κυρώσεις

Η άρνηση αποδοχής του φύλλου πορείας επισύρει ποινικές ευθύνες, αλλά και διοικητικές ποινές. Στην περίπτωση αυτή κινείται άμεσα η αυτόφωρη διαδικασία και με εισαγγελική παρέμβαση αυτός που αρνείται το φύλλο πορείας συλλαμβάνεται και δικάζεται στο Αυτόφωρο. Σε περίπτωση που λείπει ο παραλήπτης του φύλλου πορείας, αυτό θα θυροκολληθεί στο σπίτι του και θα πρέπει να εντοπιστεί άμεσα από την Αστυνομία.

Χρονικό επιστρατεύσεων

- 1979- επιστρατεύονται οι τραπεζικοί υπάλληλοι, αφού με την απεργία τους είχαν «παραλύσει» οι τράπεζες.

- 1983- επιστράτευση των οδηγών - ιδιοκτητών βυτιοφόρων εξαιτίας της παρατεταμένης απεργίας τους. Παράλληλα, είχε κηρυχθεί και επίταξη των βυτιοφόρων αυτοκινήτων υγρών καυσίμων δημόσιας χρήσης και πολιτική επιστράτευση των οδηγών - απεργών. (Το ΣτΕ το οποίο εξέτασε την προσφυγή των απεργών, δικαίωσε την απόφαση της διοίκησης, συνδέοντας την παρατεταμένη απεργία με το μεγάλο κύμα κακοκαιρίας και την έλλειψη καυσίμων σε νοσοκομεία).

- 1986- Επιστράτευση των χειριστών και ιπτάμενων μηχανικών της Ολυμπιακής Αεροπορίας.

- 1994- επίταξη των λεωφορείων πολιτών που είχαν συμβληθεί με τον ΟΑΣΑ.

- 2002- πολιτική επιστράτευση των απεργών ναυτεργατών, ύστερα από τα σοβαρά προβλήματα αποκλεισμού της νησιωτικής Ελλάδας, εξαιτίας της παρατεταμένης απεργίας της ΠΝΟ.

- 2006-πολιτική επιστράτευση των απεργών ναυτεργατών.