Την εφαρμογή της άτυπης συμφωνίας στην οποία είχαν καταλήξει οι εκπρόσωποι του κλάδου της αγοράς καυσίμων με το υπουργείο οικονομικών για τη διευκόλυνση της ρευστότητας στην αγορά, ζητεί ο κλάδος, που βλέπει τη μείωση των πωλήσεων στο πετρέλαιο θέρμανσης να «κατασταλάζει» στο -55%.

Ποια ήταν η συμφωνία που σήμερα ο κλάδος ζητεί να εφαρμοστεί; Πριν από μερικές εβδομάδες και ενώ η αγορά ήδη βρισκόταν αντιμέτωπη με τα τεράστια προβλήματα που προκαλούσε ο εκρηκτικός συνδυασμός της κατακόρυφης πτώσης της ζήτησης, της αύξησης των επισφαλειών και της έλλειψης ρευστότητας, το υπουργείο οικονομικών δια του υφυπουργού Δ. Μαυραγάνη είχε δεσμευτεί ότι θα παράσχει ρευστότητα στην αγορά.

Το μέτρο ειδικότερα στο οποίο είχε συμφωνήσει το ΥΠΟΙΚ, αφορούσε στην αξιοποίηση του ποσού που προκαταβάλλεται σήμερα για την προπληρωμή των φόρων και των δασμών , ως κεφάλαιο κίνησης. Το μέτρο εκτιμάται ότι θα είχε άμεση επίπτωση στην αγορά καθώς θα έφερνε σημαντική ρευστότητα στις εταιρείες, οι οποίες με τη σειρά τους θα μπορούσαν να τη διοχετεύσουν και στα πρατήρια ώστε να δοθεί σημαντική ανάσα στον κλάδο. Σημειωτέον, η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα στην οποία οι δασμοί προκαταβάλλονται και δεν πληρώνονται με την πώληση του προϊόντος.

Η συμφωνία βεβαίως περιλάμβανε και μια σημαντική ασφαλιστική δικλείδα για το δημόσιο, ώστε να μη διακινδυνεύσει η αποπληρωμή των φόρων. Συγκεκριμένα είχε συμφωνηθεί το «άνοιγμα» των περίπου 15 ημερών (που μεσολαβεί μεταξύ της προπληρωμής του φόρου και της είσπραξης του φόρου από την πώληση των καυσίμων στην αγορά) να καλύπτεται με τραπεζικές επιταγές, ανάλογα με τον όγκο των καυσίμων αλλά και την αξία των δασμών. Μάλιστα εάν κάποια εταιρεία δεν μπορούσε να καλύψει το σύνολο των φόρων που αναλογούν στην ποσότητα καυσίμων που αγοράζει, η συμφωνία προέβλεπε να μην μπορεί να επωφεληθεί.

Σημειώνεται ότι η συμφωνία αφορούσε το σύνολο των καυσίμων που διακινούνται από τις εταιρείες και όχι μόνο το πετρέλαιο θέρμανσης, το οποίο και θεωρείται ως ο βασικός «υπεύθυνος» για τη δραματική έλλειψη της ρευστότητας στον κλάδο καθώς ενώ οι εταιρείες μέχρι πέρυσι έδιναν προκαταβολή φόρου 60 ευρώ το χιλιόλιτρο, φέτος το ποσό που προκαταβάλουν έχει υπερπενταπλασιαστεί στα 330 ευρώ το χιλιόλιτρο.

Υπήρχε συμφωνία

Πηγές της αγοράς που συμμετείχαν στις συζητήσεις που έγιναν με το ΥΠΟΙΚ, τονίζουν ότι η κυβέρνηση είχε συμφωνήσει στο μέτρο και μάλιστα είχε δεσμευτεί ότι αυτό θα προχωρήσει μόλις δοθεί η δυνατότητα, μετά την εκταμίευση της δόσης – καθώς εκείνη την περίοδο δεν υπήρχε η δυνατότητα για καμία διευκόλυνση. Παρά την εκταμίευση της δόσης ωστόσο, δεν υπάρχει καμία περαιτέρω εξέλιξη ενώ και στις επανειλημμένες εκκλήσεις από την πλευρά των εταιρειών, το υπουργείο οικονομικών δεν ανταποκρίνεται.

Κατανάλωση

Η κατάσταση βεβαίως στην αγορά παραμένει εξαιρετικά δύσκολη καθώς μετά το Νοέμβριο όταν και η μείωση στο πετρέλαιο θέρμανσης ξεπερνούσε το 80%, ο Ιανουάριος δείχνει ότι ο κλάδος θα πρέπει να προσαρμοστεί σε επίπεδα κατανάλωσης πετρελαίου μειωμένα κατά 55%. Αυτό αφορά στο θέρμανσης, καθώς υπάρχει μια μικρή αύξηση στο πετρέλαιο κίνησης (6-7%) που αποδίδεται αφενός στον περιορισμό του λαθρεμπορίου (η αγορά δεν μπορεί ακόμη να μιλήσει για ουσιαστική καταπολέμηση με δεδομένο ότι δεν έχει κλείσει ακόμη το παράθυρο του ναυτιλιακού καυσίμου για οποίο υπάρχουν πληροφορίες από την πλευρά των διυλιστηρίων για ασυνήθιστα μεγάλες παραγγελίες) και αφετέρου στην αύξηση των ντιζελοκίνητων ΙΧ μετά την άρση της πετρελαιοκίνησης στα μεγάλα αστικά κέντρα.

Το μεγάλο πρόβλημα πάντως που αναμένεται να φανεί στο πρώτο τρίμηνο του έτους, αφορά στο γεγονός ότι οι εταιρείες έχουν συγκεκριμένες υποδομές (αποθήκες, βυτιοφόρα, προσωπικό) που ήταν προσαρμοσμένες στα προηγούμενα επίπεδα κατανάλωσης. Πλέον τα λειτουργικά κόστη (έστω και με μειώσεις) παραμένουν υψηλά, με χαμηλό συντελεστή χρησιμοποίησης εξαιτίας της ζήτησης. Έτσι εκτιμάται ότι ο φετινός χειμώνας πιθανόν να αποδειχθεί εξαιρετικά κρίσιμος ακόμη και για τη βιωσιμότητα του κλάδου…


energypress.gr