Πριν λίγες ημέρες δημοσιοποίησε το Υπουργείο Παιδείας, το σχέδιο «Αθηνά». Ένα πρόγραμμα διαμόρφωσης της πανεπιστημιακής παιδείας. Οι αντιδράσεις πολλές και έντονες, από διαφορετικές πλευρές (φοιτητές, καθηγητές, γονείς, πολίτες). Απόλυτα δικαιολογημένες όλες οι αντιδράσεις. Ποτέ δεν είναι ευχάριστη μια αλλαγή που δεν την έχεις επιλέξει μόνος σου και που σε αναγκάζει να ‘ξε-βολευτείς’.

Ξαφνικά με μια ανακοίνωση, θα πρέπει χιλιάδες φοιτητές να φύγουν από την πόλη όπου φοιτούν, να μεταβούν σε μία άλλη και να αρχίσουν την φοιτητική τους ζωή από την αρχή. Αυτή η αλλαγή δεν είναι ίδιας δυσκολίας για όλους. Ο λόγος είναι γιατί υπάρχουν φοιτητές που για να μπορούν να σπουδάσουν αναγκάζονται να εργαστούν. Πόσο εύκολο είναι ξαφνικά να μετακομίσουν σε μία άλλη πόλη και ποιος είναι αυτός που μπορεί να τους εγγυηθεί ότι θα βρουν δουλειά εκεί που έχει αποφασίσει το Υπουργείο Παιδείας να τους στείλει;

Έπειτα έρχονται οι γονείς. Χιλιάδες οικογένειες θα πρέπει εκτός όλων των άλλων (βλέπε χαράτσι, φόρους, λογαριασμούς), να βρουν και να δώσουν επιπλέον χρήματα για μετακόμιση, νέο ενοίκιο και διακανονισμό παλαιού ενοικίου. Κάποιες οικογένειες ήταν τυχερές, γιατί έως σήμερα, υπήρχαν φοιτητές που φοιτούσαν στην πόλη τους. Αυτό ήταν ένα μεγάλο πλεονέκτημα για τον οικογενειακό οικονομικό προϋπολογισμό. Τώρα αυτό αλλάζει.

Η Τρίτη κατηγορία είναι οι Καθηγητές. Συγχώνευση τμημάτων ισοδυναμεί με απόλυση εκπαιδευτικού προσωπικού. Δεν φαντάζομαι ότι τα τμήματα αν και θα ενωθούν θα μπορέσουν να διατηρήσουν το προσωπικό τους... Ας μην ξεχνάμε, βέβαια ότι στο προσωπικό ενός τμήματος, δεν ανήκει μόνο το εκπαιδευτικό προσωπικό αλλά και το διοικητικό προσωπικό (γραμματεία, βιβλιοθηκάριοι, φύλακες). Άραγε η Ελλάδα στο σημείο που έχει φτάσει μπορεί να αντέξει ένα νέο κύμα απολυμένων πολιτών που θα δυσκολευτούν να βρουν ξανά εργασία; Επίσης, υπάρχει μια μεγάλη μερίδα προσωπικού που είναι απλήρωτοι… όταν η Κυβέρνηση τους δώσει την απόλυσή τους, θα τους δώσει και τα δεδουλευμένα τους;

Τέλος έχουμε τους πολίτες. Πριν χρόνια, για να καταφέρουν κάποιοι βουλευτές να κερδίσουν επιπλέον ψήφους και να παραμείνουν στην καρέκλα τους, πάλεψαν σκληρά και τα κατάφεραν να δημιουργήσουν κάποιο τμήμα ΤΕΙ στην εκλογική τους περιφέρεια… Για να δημιουργηθεί όμως ένα νέο τμήμα, ισοδυναμεί με φορολογική επιβάρυνση του πολίτη. Αλλά και του Δήμου, μιας και πολλοί Δήμοι, δεν είχαν τις εγκαταστάσεις για την δημιουργία ΤΕΙ. Ένα μεγάλο μέρος της τοπικής αγοράς στηρίζεται στους φοιτητές είτε ως καταναλωτές είτε ως εργαζόμενοι. Ξαφνικά αυτές οι κοινωνίες θα αποκτήσουν κενά κτίρια διδασκαλίας, ανοίκιαστα διαμερίσματα, ερήμωση της αγοράς!

Το σχέδιο ‘ΑΘΗΝΑ’ είναι άραγε τόσο κακό νομοσχέδιο; Όχι βέβαια. Το γενικό σκεπτικό έχει βάση. Είναι ορθό και ίσως αναγκαίο. Δεν είναι όμως καθόλου σωστός ο τρόπος και η στιγμή που συνέβη.

Υπάρχουν σχολές που μεταξύ τους λίγο πολύ ταιριάζει το γνωστικό τους αντικείμενο. Οι διαφορές τους ενδέχεται να είναι τόσο μικρές που ο απόφοιτος ενός τμήματος μπορεί εύκολα να εργαστεί στο αντικείμενο ενός άλλου απόφοιτου άλλου τμήματος. Ναι, σε αυτές τις περιπτώσεις καλό θα ήταν να υπάρξει συγχώνευση. Κάτι ανάλογο με τις ιατρικές σχολές. Υπάρχει μια φοιτητική περίοδος που υπάρχει ίδιο γνωστικό αντικείμενο και έπειτα ο σπουδαστής καλείτε να επιλέξει ειδικότητα! Η Ακαδημαϊκή κοινότητα της Ελλάδας πράγματι έχει ανάγκη από μια νέα διαμόρφωση, όχι προς το συμφέρων του Ακαδημαϊκού προσωπικού αλλά προς το συμφέρον του φοιτητή-πολίτη-εργαζόμενου.

Πόσο εύκολο όμως, είναι μια τέτοια ενέργεια; Μπορεί να γίνει από την μια μέρα στην άλλη; Η απάντηση είναι αρνητική. Μια τέτοια αλλαγή, αν θέλουμε να γίνει σωστά και να έχει αποτελέσματα που θα βοηθήσει την κοινωνία πρέπει να γίνει σταδιακά και με απόλυτη οργάνωση.

Τα τελευταία 3 χρόνια, που η Ελλάδα, βρίσκεται σε οικονομική κρίση, ακούμε τις εκάστοτε Κυβερνήσεις να αναφέρονται σε μια λέξη, ΑΝΑΠΤΥΞΗ. Όταν χαντακώνεται η τοπική κοινωνία και η πνευματική εξέλιξη του ατόμου διαμορφώνεται σε προχειροδουλειά (για την Κυβέρνηση), τότε δεν μιλάμε για ανάπτυξη αλλά για εξασθένισης της Ελληνικής κοινωνίας.

Το σχέδιο ‘ΑΘΗΝΑ’ είναι ένα πρόχειρο σχέδιο. Γι’αυτό και αν εφαρμοστεί θα αποτύχει σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα. Αυτή είναι η προσωπική μου άποψη, έπειτα από τις απαντήσεις που άκουσα τον ίδιο τον Υπουργό Παιδείας κ. Κωνσταντίνο Αρβανιτόπουλο να δίνει στην συνέντευξη που παραχώρησε προ ημερών στην πρωινή εκπομπή τουANT1. Όπως παραδέχτηκε ο ίδιος, στο σχέδιο ‘ΑΘΗΝΑ’ υπάρχουν κάποια λάθη που εν καιρώ θα διορθωθούν…

Βογιατζάκη Δέσποινα