Στην εγχώρια αεροπορική αγορά αναμένεται να επιστρέψουν τα υδροπλάνα, που βρίσκονται τα τελευταία χρόνια σε καθεστώς... αναγκαστικής προσθαλάσσωσης, μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου για τη διαμόρφωση φιλικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος. Το σχέδιο νόμου του υπουργείου Ανάπτυξης περιλάμβανε, αρχικά, ρυθμίσεις για τα υδατοδρόμια, οι οποίες, όμως, αφαιρέθηκαν, καθώς το αρμόδιο υπουργείο αποφάσισε, μετέπειτα, την δημιουργία ξεχωριστού νομοθετήματος.

Πλέον, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει δρομολογηθεί οι ρυθμίσεις για τη δημιουργία αεροδρομίων σε υδάτινες επιφάνειες να περιληφθούν στο νομοσχέδιο του ΥΠΑΝ, το οποίο αναμένεται να κατατεθεί προς συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή τις επόμενες ημέρες.

Το σχέδιο για την Κρήτη


Το Flashnews.gr αναζήτησε τον κύριο Τάσο Γκόβα, πρόεδρο της εταιρείας "Ελληνικά Υδατοδρόμια" και στην επικοινωνία μας και αναφορικά στο θέμα του κατά πόσο υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον και σχέδιο για υδροπλάνα στην Κρήτη, μας δήλωσε ότι υπάρχει σε εξέλιξη σχεδιασμός για το Νησί και μάλιστα έχει συσταθεί ομάδα εργασίας εμπειρογνωμόνων που μελετάει την περίπτωση της Κρήτης ξεχωριστά, καθότι είναι ένας από τους μεγαλύτερους τουριστικούς προορισμούς της χώρας.

Ο Δήμος Ηρακλείου σύμφωνα με πληροφορίες του Flashnews.gr, στο γενικό χωροταξικό σχεδιασμό του έχει βάλει το θέμα της δημιουργίας υδατοδρομίου στο Λιμάνι του, ενώ η προοπτική λειτουργίας των Υδροπλάνων στην Κρήτη θα δώσει περαιτέρω ώθηση στην ανάπτυξη του τουρισμού καθώς θα εκτελούνται πτήσεις τόσο εντος της Κρήτης όσο και προς νησιά και παράκτιες περιοχές που παρουσιάζουν τουριστικό, εμπορικό και εν γένει μεταφορικό ενδιαφέρον συνδεσης με την κρήτη, με βάση τα όσα μας ανέφερε ο κος Γκόβας.

Ο συνδυασμός της ύπαρξης των υδροπλάνων στην Κρήτη θα αποτελεί ένα συμπληρωματικό και ενισχυτικό στοιχείο στην ανάπτυξη της κρουαζιέρας που ήδη είναι σε ανοδική τροχιά στους δύο μεγάλους Νομούς, τα Χανιά και το Ηράκλειο. Στις χώρες της Καραϊβικής σημείωσε ο κ. Γκόβας, η χρήση των υδροπλάνων αποτελεί σημαντικό και άκρως ελκυστικό τμήμα της κρουαζιέρας καθότι οι περιηγητικές πτήσεις (sightseeing) των Υδροπλάνων θεωρούνται ως δελεαστικότατη τουριστική υπηρεσία που παρέχει ένας προορισμός στους επισκέπτες της κρουαζιέρας και αποτελεί ένα απο τα κύρια συστατικά δημοφιλίας της επιλογής ενός προορισμού από τα πρακτορεία κρουαζιέρας.

Επιπλέον οι μεγάλες χιλιομετρικές αποστάσεις στο Νησί λόγω του μεγέθους του σε συνδυασμό με το προβληματικό οδικό δίκτυο που δημιουργεί δυσκολίες στην σύνδεση μεταξύ των τουριστικών περιοχών του, αποτελούν δεδομένα επιχειρησιακής υπεραξίας για τα Υδροπλάνα που θα συμβάλλουν θετικά στην μετακίνηση των επισκεπτών με μεγαλύτερη ασφάλεια, ταχύτητα και μικρότερο κόστος, ενώ θα αυξηθεί και η επισκεψιμότητα τουριστικών περιοχών με δυσκολία στην πρόσβαση.

Ένα άλλο σημαντικό δεδομένο που θα συμβάλλει θετικά στην τουριστική ανάπτυξη του νησιού είναι και η κάλυψη των περιοχών που στερούνται αεροπορικής και ακτοπλοϊκής σύνδεσης, όπως το Ρέθυμνο και ο Αγιος Νικόλαος. Οι επισκέπτες αλλά και οι μόνιμοι κάτοικοι των περιοχών αυτών θα μπορούν να κάνουν χρήση των υδροπλάνων για την μετακίνησή τους στην υπόλοιπη Κρήτη καθώς και προς άλλα νησιά και παράκτιες τουριστικές περιοχές.

Ο κύριος Γκόβας σημείωσε ότι "η Ελληνική Κυβέρνηση με την ψήφιση του νομοσχεδίου αποδεικνύει εμπράκτως, επιλύοντας ένα πολυετές πρόβλημα, ότι βρίσκεται στην σωστή κατεύθυνση θεσμοθετώντας πλαίσια για την ανάπτυξη της χώρας και προσθέτει χρήσιμα εργαλεία, όπως είναι τα Υδροπλάνα, ως μοχλούς υποστήριξης σε τομείς που τα έχουν ανάγκη όπως πρωτίστως είναι ο Τουρισμός».

Κλείνοντας ο κύριος Γκόβας μας δήλωσε ότι «Ηδη υπάρχει θετική ανταπόκριση και αποδοχή του θέματος σε αρκετές περιοχές της χώρας. Μάλιστα μερικοί Δήμοι στην υπόλοιπη Ελλάδα μας έχουν προσεγγίσει για να συζητήσουμε την προοπτική δημιουργίας υδατοδρομίου στην περιοχή τους και οι προτάσεις εξετάζονται πολύ προσεκτικά, ενώ ήδη έχει γίνει και μία πρώτη επαφή απο Δήμους της Κρήτης".

Τι προβλέπεται

Με τη νομοθετική πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης φαίνεται να αίρονται τα γραφειοκρατικά προσκόμματα που στο παρελθόν κρατούσαν καθηλωμένα τα υδροπλάνα. Ταυτόχρονα, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, διορθώνονται ορισμένα «προβληματικά» σημεία του αρχικού σχεδίου νόμου. Για παράδειγμα, οι αρχικές ρυθμίσεις - που αργότερα αποσύρθηκαν - όριζαν ότι στην επιτροπή υδατοδρομίων θα μετέχουν εκπρόσωποι οκτώ φορέων, μεταξύ των οποίων, το υπουργείο Περιβάλλοντος, αν και κατά την υλοποίηση των συγκεκριμένων έργων προετοιμάζεται προς έγκριση η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

Μία ακόμη ρύθμιση που είχε «παγώσει» τις επενδύσεις σε υδατοδρόμια απαγόρευε την λειτουργία υδροπλάνων σε ζώνες «Natura», παρότι το συγκεκριμένο μέσο μεταφοράς είναι ένα από τα πιο φιλικά για το περιβάλλον.

«Στο πρόσφατο παρελθόν, οι επενδύσεις σε υδατοδρόμια οδηγήθηκαν σε αδιέξοδο, επειδή δεν ήταν ξεκάθαρο το νομοθετικό πλαίσιο για την αδειοδότηση και λειτουργία των συγκεκριμένων έργων. Με τις νέες ρυθμίσεις που προωθεί το υπουργείο Ανάπτυξης φαίνεται να απλοποιείται η διαδικασία» σημειώνει στο Capital.gr ο Τάσος Γκόβας, πρόεδρος της «Ελληνικά Υδατοδρόμια». Ο κ. Γκόβας υπήρξε επικεφαλής της AirSeaLines, η οποία ιδρύθηκε το 2004 και - αδυνατώντας να διαχειριστεί το «σερί» των κρατικών παλινωδιών - διέκοψε την λειτουργία της το 2009.

Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα της εταιρείας που διηύθηνε ο κ. Γκόβας ήταν η αδυναμία, λόγω γραφειοκρατίας, υλοποίησης βάσης στο τμήμα της αττικής παραλιακής ζώνης μεταξύ Σταδίου Ειρήνης και Φιλίας και μαρίνας Φλοίσβου.

«Η δημιουργία κεντρικού υδατοδρομίου στην Αθήνα επιτρέπει την εύκολη μετάβαση στη νησιωτική χώρα» εξηγεί ο κ. Γκόβας.

Προοπτικές

Με την ακτογραμμή συνολικού μήκους 16 χιλιάδων χιλιομέτρων, η Ελλάδα αποτελεί μία από τις πιο κατάλληλες χώρες για την ίδρυση αεροδρομίων στη θάλασσα.

«Το υδροπλάνο είναι συμπληρωματικό - των υφιστάμενων- μέσο μεταφοράς. Δεν ανταγωνίζεται ούτε τα καράβια ούτε τα αεροπλάνα» σημειώνει ο κ. Γκόβας.

Η χωρητικότητα των υδροπλάνων είναι μέχρι 19 επιβάτες και γι’ αυτό χρησιμοποιούνται για την εξυπηρέτηση των μεταφορικών αναγκών των τουριστών, αλλά και για την άμεση διακομιδή ασθενών. Για παράδειγμα, η μετακίνηση από τους Παξούς προς την Κέρκυρα μπορεί να πραγματοποιηθεί, μέσω των αεροσκαφών μόλις σε 15 λεπτά.

Όσον αφορά τη χρηματοδότηση, μία επένδυση, ελεγχόμενου ρίσκου, θα απαιτούσε κεφάλαιο της τάξης των 5 εκατ. ευρώ, το οποίο προοδευτικά, μαζί με τη διεύρυνση των δραστηριοτήτων μίας εταιρείας, θα μπορούσε να αυξηθεί στα 50 εκατ. ευρώ. Για την δημιουργία υδατοδρομίων ενδιαφέρονται, μεταξύ άλλων, Καναδοί επενδυτές, οι οποίοι, προσώρας, αναμένουν να δημιουργηθεί το απαιτούμενο νομοθετικό πλαίσιο.

Flashnews.gr με πληροφορίες απο capital.gr