Κινητοποίηση τεράστιων ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων θα απαιτήσει η υλοποίηση των διευρωπαϊκών δικτύων που τόσο ανάγκη έχει η Ευρώπη και ειδικά χώρες του Νότου όπως η Ελλάδα, καθώς η κοινοτική χρηματοδότηση για την περίοδο 2014-2020 μειώθηκε στα μόλις 30 δισ. ευρώ έναντι 50 δισ. ευρώ των αρχικών σχεδίων στις Βρυξέλλες.

Το κρίσιμο στοιχείο είναι ότι από αυτά τα 30 δισ. ευρώ, μόνο τα… 9 δισ. ευρώ θα κατευθυνθούν την επταετία 2014-2020 σε διευρωπαϊκά έργα ενέργειας. Ο αρχικός σχεδιασμός μιλούσε για πολύ περισσότερα, ωστόσο το μεγάλο ψαλίδι στις πιστώσεις του νέου κοινοτικού προϋπολογισμού έπεσε ακριβώς στον τομέα της ανάπτυξης και της ανταγωνιστικότητας, προκειμένου να εξοικονομηθούν πόροι για άλλους τομείς, όπως η καταπολέμηση της νεανικής ανεργίας.

Πέφτουν υπογραφές για τον TAP

Κι όμως η επίδραση των σχεδίων για τα διευρωπαϊκά δίκτυα στο ζήτημα της ενέργειας είναι καθοριστική, με σπουδαιότερο όλων ίσως των έργων, για την Ελλάδα, το Νότιο Ενεργειακό Διάδρομο. Υπενθυμίζουμε ότι μεθαύριο Τετάρτη 13 Φεβρoυαρίου υπογράφεται στην Αθήνα η Διακυβερνητική Συμφωνία για τον αγωγό ΤΑΡ ώστε, εφόσον αυτός επιλεγεί, να περάσει από την Ελλάδα το αζερικό φυσικό αέριο που θα κατευθυνθεί στην ευρωπαϊκή αγορά.

Όσο για το ποσό των 9 δισ. ευρώ που θα διατεθεί σε διευρωπαϊκά δίκτυα ενέργειας θεωρείται μικρό, δεδομένων των μεγάλων προκλήσεων που έχει να αντιμετωπίσει η Ε.Ε. τα επόμενα χρόνια.

Η Ευρώπη καλείται να εξισορροπήσει μια σειρά ζητήματα όπως η διαφοροποίηση των πηγών και της τροφοδοσίας της αλλά και ο σεβασμός των προϋποθέσεων που έχει θέσει η ίδια η ΕΕ στον εαυτό της για σεβασμό στο περιβάλλον. Διόλου τυχαία, η Γενική Διεύθυνση Ενέργειας της Κομισιόν (DG Enegry) έχει καταρτίσει 12 διαδρόμους προτεραιότητας. Σε 3 εξ αυτών εντάσσεται και η Ελλάδα. Πρόκειται για τον Νότιο Ενεργειακό Διάδρομο, μέσω του οποίου θα μεταφερθεί στην ευρωπαϊκή αγορά φυσικό αέριο από την Κασπία Θάλασσα (αρχικά από το Αζερμπαϊτζάν) και αργότερα από τη Μέση Ανατολή και την Ανατολική Μεσόγειο. Είναι κάτι παραπάνω από σαφές ότι η Ελλάδα μπορεί να συμμετάσχει στη μεταφορά του αερίου και από τις τρεις αυτές περιοχές.

Επιπλέον, ελληνική παρουσία μπορεί να υπάρχει στην ηλεκτρική διασύνδεση Κεντρικής, Ανατολικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης (με την αναβάθμιση της διασύνδεσης Βουλγαρίας - Ελλάδας), καθώς και στη διασύνδεση των αγωγών φυσικού αερίου Κεντρικής, Ανατολικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης (όπου εντάσσεται και ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός διπλής ροής Ελλάδας - Βουλγαρίας, ο IGB).

Δεδομένης πάντως της ελλιπούς κοινοτικής χρηματοδότησης, για να υλοποιηθούν τα παραπάνω έργα θα χρειαστεί η συμβολή και άλλων χρηματοδοτικών εργαλείων. Τέτοια μπορεί να είναι τα λεγόμενα «ομόλογα έργου» με τα οποία θα υπάρξει επιμερισμός κινδύνου ώστε να καταστεί δυνατή η προσέλκυση χρηματοδότησης από τον ιδιωτικό τομέα.


energypress.gr