Ο πλουσιότερος άνθρωπος της Κίνας ακούει στο όνομα Ζονγκ Κινγκχού και είναι ένας πραγματικός μεγιστάνας στον χώρο των αναψυκτικών, ο οποίος έγινε διεθνώς γνωστός για την επικράτησή του στη δικαστική διαμάχη με τον γαλλικό όμιλο Danone. Η περιουσία του, σύμφωνα με την οικονομική επιθεώρηση «Forbes», ανήλθε το 2010 στο ποσό των 8 δισ. δολαρίων, χαρίζοντάς του την πρώτη θέση στη λίστα με τους πλουσιότερους Κινέζους, όταν το 2007 βρισκόταν μόλις στην 63η.

Ωστόσο, άλλα ρεπορτάζ κινεζικών μέσων ενημέρωσης ανεβάζουν τον προσωπικό πλούτο στο ποσό των 12 δισ. δολαρίων, για έναν άνθρωπο που ξεκίνησε την καριέρα του, όπως ο ίδιος χαρακτηριστικά λέει, «ως ο φτωχότερος πρόεδρος στην Κίνα»! Ιδιοκτήτης της κορυφαίας επιχείρησης αναψυκτικών της Κίνας Wahaha, η οποία πήρε το όνομά της από τον ήχο που βγάζει ένα μωρό όταν γελάει (!), ο 66χρονος κ. Κινγκχού είναι ο κύριος εκφραστής της ισχύος των κινεζικών επιχειρήσεων καταναλωτικών προϊόντων, καθώς και της απροσδόκητης αύξησης του ποσοστού της μεταποίησης στις κορυφαίες θέσεις της κινεζικής οικονομίας, εις βάρος της κατασκευαστικής βιομηχανίας. Όπως σημειώνει ο κ. Ρούπερτ Χούτζγουερφ, αρμόδιος για την κατάρτιση της Hurun Rich List με τους πλουσιότερους Κινέζους, «το 2010 ήταν η πρώτη χρονιά τα τελευταία δέκα χρόνια κατά την οποία δεν συμπεριλήφθηκε στους πέντε πρώτους κάποιος από την κατασκευαστική αγορά».

Με έδρα, εδώ και περισσότερες από δύο δεκαετίες, ένα εξαώροφο γκρι κτίριο δίπλα σε σιδηροδρομικό σταθμό της πόλης Χανγκζού, στα ανατολικά της Κίνας, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της τρίτης μεγαλύτερης σε πωλήσεις εταιρείας μη αλκοολούχων ποτών στην Κίνα, με ποσοστό 7,2% στην εγχώρια αγορά – πίσω από την Coca-Cola του 17,2% και την Tingyi Holding του 13,2% και μπροστά από την PepsiCo του 6,6%-, σχεδιάζει την εισβολή της στον χώρο των λιανικών πωλήσεων μέσα από 100 πολυκαταστήματα που βρίσκονται ή που θα κατασκευαστούν μέσα στα επόμενα χρόνια σε διάφορες μικρές πόλεις της Κίνας Μάο Τσε Τουνγκ, ο οποίος επικράτησε στον κινεζικό εμφύλιο πόλεμο, «περικυκλώνοντας τις πόλεις από την ύπαιθρο» και χρησιμοποιώντας ως εφαλτήριο τις αγροτικές περιοχές.

Για την πραγμάτωση του φιλόδοξου σχεδίου του, ο κ. Κινγκχού είναι έτοιμος να δαπανήσει περί τα 2 δισ. δολάρια σε μετρητά. Και εάν τα σχέδια ευοδωθούν, οι πωλήσεις των χυμών, του τσαγιού, του καφέ και του εμφιαλωμένου νερού της Wahaha αναμένεται να αγγίξουν το ποσό των 15 δισ. δολαρίων ετησίως, ένα ποσό που αντανακλά ασφαλώς τη γιγάντωσε μιας εταιρείας που ξεκίνησε το 1987, με ένα δάνειο μόλις 21.300 δολαρίων, και είδε πέρυσι τις πωλήσεις της να εκτινάσσονται στα 8,4 δισ. δολάρια. Νέος στόχος πλέον, είναι να συμπεριληφθεί τα επόμενα 5 χρόνια στις 500 κορυφαίες επιχειρήσεις του κόσμου.

Οι συζητήσεις με τους κατά τόπους κυβερνήτες των πόλεων στις οποίες ενδιαφέρεται να αναπτύξει το δίκτυο καταστημάτων του κ. Κινγκχού έχουν ήδη αρχίσει, καθώς σε κάποιες περιπτώσεις θα χρειαστεί να προχωρήσει στην αγορά γης. Όντας μεταξύ άλλων έλος του κινεζικού Κοινοβουλίου, ο ιδιοκτήτης της Wahaha δικαιολογεί το ενδιαφέρον του για τη μεταπήδηση από τον τομέα της μεταποίησης σε αυτόν της λιανικής πώλησης με καθαρά οικονομικά κριτήρια. «Τα κέρδη είναι σαφώς πολύ μεγαλύτερα», εξηγεί.


protothema