Τα πόδια μας, μας ταξιδεύουν κάνοντας τον γύρω της Γης πέντε φορές κατά μέσο όρο στη διάρκεια της ζωής μας και όμως όχι μόνο δεν τους δίνουμε την προσοχή που τους αξίζει αλλά σπάνια φοράμε τα κατάλληλα υποδήματα.

Ο οδηγός αυτός σας δίνει συμβουλές για το τι να προσέχετε όταν αγοράζετε υποδήματα, σας δείχνει τους καλύτερους τύπους υποδημάτων για συγκεκριμένες περιπτώσεις και τρόπους για να κρατάτε τα πόδια σας υγιή ανάλογα με τον τύπου υποδήματος που φοράτε.

Γενικές πληροφορίες

Υποδήματα τα οποία είναι κοντά και στενά μπορούν να προκαλέσουν σοβαρή ζημιά στα πόδια. Στην πραγματικότητα, πολλά προβλήματα που παρουσιάζονται σε πόδια ενηλίκων προέρχονται ή χειροτερεύουν ακριβώς για αυτόν τον λόγο. Προς αποφυγή τέτοιων προβλημάτων στα πόδια σας, ακολουθείστε τους παρακάτω κανόνες όταν αγοράζετε υποδήματα:

Πτέρνα: η πτέρνα θα πρέπει να έχει ευρεία βάση και δεν πρέπει να είναι ψηλότερη από 4 cm.

Σόλα: η σόλα θα πρέπει να προσφέρει άνεση και προστασία στο περπάτημα και να κρατά το πόδι σταθερό.

Ραχιαία πλευρά (πάνω πλευρά): Το ιδανικό είναι η πάνω πλευρά του υποδήματος να είναι κατασκευασμένο από δέρμα ή αερόβια υφάσματα, έτσι ώστε να είναι άνετα.

Δέσιμο: τα κορδόνια βοηθούν στο να κρατάνε το πόδι σταθερό μέσα στο παπούτσι.

Μπροστινή πλευρά: θα πρέπει να έχει αρκετό βάθος, έτσι ώστε τα δάκτυλα να μπορούν να κινούνται ελεύθερα κατά τη βάδιση.

Εργοστασιακά πέλματα: τα περισσότερα υποδήματα έχουν εργοστασιακά πέλματα. Το ιδανικό είναι να υπάρχει δυνατότητα αφαίρεσης του εργοστασιακού πέλματος, ώστε να μπορούν να χρησιμοποιηθούν ορθοτικά πέλματα. Για περισσότερη άνεση και υγεία των ποδιών, είναι σημαντικό τα υποδήματα να ταιριάζουν στα πόδια σας.

Όλα τα άνετα υποδήματα θα επιτρέψουν στα πόδια σας να λειτουργήσουν κανονικά και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να εμποδίζουν ή να βάζου όρια στην κίνηση τους. Παρόλο που το μέγεθος των υποδημάτων που αγοράζουμε είναι σημαντικό, καλό θα ήταν να ελέγχουμε τα ακόλουθα σημεία εφαρμογής για να σιγουρευτείτε ότι το υπόδημα αυτό θα είναι άνετο κατά τη βάδιση:

1. Σιγουρευτείτε ότι υπάρχει 1 cm κενό διάστημα μεταξύ του μακρύτερου δακτύλου σας και στην άκρη του υποδήματος. Αυτό μπορεί να ελεγχτεί εύκολα όταν πιέσετε την πάνω πλευρά του υποδήματος.
2. Ελέγξτε αν τα δάκτυλα κινούνται χωρίς περιορισμούς μέσα στο υπόδημα.
3. Το υπόδημα θα πρέπει να έχει αρκετό πλάτος ώστε να καλύπτει ολόκληρο το πέλμα- δεν πρέπει να υπάρχει πίεση στις αρθρώσεις και στις άκρες του πέλματος.
4. Για άνεση, τα πόδια δεν πρέπει να γλιστράνε στην περιοχή της πτέρνας. Αν αυτό συμβαίνει κατά τη βάδιση, πιέστε την πτέρνα προς το μέρος του υποδήματος, αλλάξτε τρόπο δεσίματος των κορδονιών για να ταιριάξει καλύτερα το υπόδημα στο πόδι σας.

Είδη υποδημάτων

Ψηλοτάκουνα υποδήματα

Ρωτήστε οποιαδήποτε γυναίκα: τα ψηλοτάκουνα παπούτσια είναι ένα απαραίτητο μέρος της γκαρνταρόμπας, κάνουν τα πόδια να φαίνονται μακρύτερα και τους γλουτούς μικρότερους. Όμως, μπορούν να δημιουργήσουν ήπια προβλήματα, όπως φούσκες, πυρήνες και κάλλους αλλά και σοβαρότερα προβλήματα στο πέλμα, στα γόνατα και στη μέση.

Ακολουθώντας τις παρακάτω συμβουλές, θα απολαμβάνετε τα ψηλοτάκουνα σας χωρίς να δημιουργείτε πρόβλημα στα πόδια σας:

Άνεση: φοράτε τα ψηλοτάκουνα σας υποδήματα σε ειδικές περιπτώσεις για τρεις-οκτώ ώρες.

Βάδιση: καθώς τα φοράτε, κάντε μικρότερα βήματα. Αποφύγετε να τα φοράτε σε περιπτώσεις που χρειάζεται γρήγορο περπάτημα.

Στο σπίτι: Δώστε μεγαλύτερη προσοχή στα πόδια σας όταν φοράτε ψηλοτάκουνα υποδήματα. Στο σπίτι, κάντε ποδόλουτρο και μασάζ με ενυδατική κρέμα.

Ορθοτικά

Πολλοί άνθρωποι φοράνε διορθωτικά πέλματα στα υποδήματα τους. Αυτά κυμαίνονται από απλά μαξιλαράκια ως εξειδικευμένα πέλματα, τα οποία διορθώνουν τη λειτουργία των ποδιών.

Για να χαρακτηριστεί η θεραπεία αυτή επιτυχής, θα πρέπει τα υποδήματα να είναι τα κατάλληλα. Ποδίατροι συνιστούν υποδήματα τα οποία έχουν:

1. Βάθος στο μέρος των δακτύλων και της πτέρνας
2. Ρυθμιζόμενο σύστημα δεσίματος (κορδόνια)
3. Τακούνι ύψους 4 cm και κάτω
4. Αφαιρούμενο εργοστασιακό πέλμα

 Αθλητικά παπούτσια

Η αγορά του κατάλληλου υποδήματος μειώνει σημαντικά την περίπτωση τραυματισμού κατά το άθλημα. Σιγουρευτείτε ότι το υπόδημα που αγοράζετε είναι κατάλληλο για το άθλημα σας.

Υποδήματα για τρέξιμο

Αυτά είναι ευλύγιστα και επιτρέπουν στο πόδι να κάμπτεται εύκολα σε κάθε βήμα. Μην τα χρησιμοποιείτε όμως για αθλήματα όπως η καλαθοσφαίριση, το τένις και την αερόβια γυμναστική.

Σπορ υποδήματα


Αυτά είναι κατάλληλα για τένις και καλαθοσφαίριση, είναι ευλύγιστα και υποστηρίζουν το πόδι και από τις δύο πλευρές.

 Υποδήματα fitness


Είναι σχεδιασμένα για αερόβια γυμναστική. Συνδυάζουν ευκαμψία, υποστήριξη και απορρόφηση κραδασμών.

Υποδήματα εργασίας


Πολλά επαγγέλματα συμπεριλαμβάνουν ορθοστασία και περπάτημα. Τα κατάλληλα υποδήματα για αυτά τα επαγγέλματα πρέπει να είναι ευλύγιστα, να έχουν σόλες, να είναι άνετα και να έχουν μέτρια απορρόφηση κραδασμών. Εάν εργάζεστε σε υγρό περιβάλλον, φοράτε αδιάβροχα υποδήματα με χοντρές κάλτσες, ώστε να κρατούν τα πόδια σας ζεστά. Οι κάλτσες δεν πρέπει να είναι πολύ σφικτές ώστε να μην επηρεάζουν την κυκλοφορία του αίματος.

Παντόφλες


Πολλοί είναι οι άνθρωποι που φοράνε παντόφλες γιατί μπαίνουν εύκολα, είναι μαλακιές, άνετες και ζεστές. Όμως, οι πολυφορεμένες παντόφλες δεν προσφέρουν στήριξη στα πόδια και οι σόλες τους είναι συχνά αιτία πεσίματος σε ηλικιωμένους ασθενείς. Όταν αγοράζετε παντόφλες, κοιτάξτε να έχουν κραδαμοαπορροφιτικές σόλες και σύστημα συστήματος για στήριξη.

Εναλλακτικά, μπορείτε να φοράτε ένα άνετο, μαλακό υπόδημα μόνο στο σπίτι.

medicaltime.gr/Νικόλαος Δράκος, Ποδολόγος- Ποδίατρος