Στους Ρώσους τουρίστες έχουν εναποθέσει τις ελπίδες τους για μεγαλύτερη ρευστότητα οι Ελληνες επιχειρηματίες που απασχολούνται στον τουρισμό, αφού πλέον είναι γνωστό ότι οι Δυτικοευρωπαίοι και ιδιαίτερα οι Γερμανοί έχουν γυρίσει, τα τελευταία χρόνια, την πλάτη τους στην Ελλάδα και όσοι έρχονται είναι ιδιαίτερα χαμηλού εισοδηματικού προφίλ, με αποτέλεσμα να μην ξοδεύουν ούτε ευρώ στους ελληνικούς προορισμούς.

Η δυναμική που έχουν αποκτήσει οι Ρώσοι τουρίστες για την ελληνική οικονομία φαίνεται από το γεγονός ότι το 2012 επισκέφτηκαν τη χώρα μας περίπου 900.000 Ρώσοι και δαπάνησαν μόνο για ξενοδοχειακές υπηρεσίες ένα δισ. ευρώ, όταν οι συνολικές αφίξεις τουριστών στην Ελλάδα έφτασαν τα 16 εκατομμύρια και τα συνολικά έσοδα της χώρας μας δεν ξεπέρασαν τα 9,5 δισ. ευρώ.

Ωστόσο, πολύ πιο σημαντικό είναι το γεγονός ότι οι Ρώσοι και δευτερευόντως οι Ουκρανοί είναι αυτοί που ξοδεύουν χρήματα και στην τοπική αγορά εκτός των ξενοδοχείων όπου διαμένουν, είτε για την ενοικίαση αυτοκινήτου είτε για διατροφή είτε για αγορά τοπικών αγαθών. Στη Ρόδο, την Κω, τη Χαλκιδική, αλλά και άλλες τουριστικές περιοχές, σύμφωνα με καταστηματάρχες, ο κάθε Ρώσος ξοδεύει τόσα χρήματα όσο δέκα τουρίστες από άλλες χώρες. Ειδικότερα, στη Ρόδο αγοράζουν επώνυμα ρούχα, παπούτσια, γούνες, κοσμήματα για τα οποία, παρά το γεγονός ότι είναι ακριβά, δεν κάνουν σχεδόν ποτέ παζάρια.

Όπως σημειώνει και ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας, κ. Γιώργος Τσακίρης, «οι Ρώσοι τουρίστες ήταν αυτοί που πέρσι έσωσαν την παρτίδα του ελληνικού τουρισμού, και σε ό,τι αφορά το κομμάτι των αφίξεων, αλλά και στον τομέα των εσόδων, καθώς εκτιμάται πως κάθε Ρώσος τουρίστας δαπανά κατά μέσον όρο 20% παραπάνω χρήματα από τον αμέσως επόμενο στη σειρά κατάταξης των τουριστικών εισπράξεων ανά χώρα προέλευσης».

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία από τις κρατήσεις των ξενοδοχείων, οι Ρώσοι και το 2013 αναμένεται να πρωταγωνιστήσουν, αφού οι τουριστικοί παράγοντες προβλέπουν ότι η κίνηση θα αυξηθεί τουλάχιστον κατά 20 % σε σχέση με πέρυσι.

Η αλλαγή που έχει συντελεστεί στο «μείγμα» των ξένων που επισκέπτονται για τουρισμό την Ελλάδα φαίνεται ανάγλυφα και στα επίσημα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδας.

Το 2006, που χαρακτηρίζεται ως η καλύτερη χρονιά της δεκαετίας από πλευράς εισπράξεων, οι Ρώσοι δαπάνησαν μόνο 233,1 εκατομμύρια ευρώ, ενώ το 2013 οι εισπράξεις για τα ελληνικά ξενοδοχεία θα ξεπεράσουν με άνεση τα 1,2 δισ. ευρώ.

Οι εκτιμήσεις του ΣΕΤΕ

Τα καλά νέα για τον ελληνικό τουρισμό το 2013 επιβεβαιώνονται  και από τον πρόεδρο του  Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), κ. Ανδρέα Ανδρεάδη, ο οποίος εκτιμά ότι «τα πρώτα αυτά στοιχεία από τις κρατήσεις σε συνδυασμό με τη σημαντική περαιτέρω δυναμική των νέων αγορών, όπως της Ρωσίας, της Ουκρανίας, των βαλκανικών χωρών, της Τουρκίας κ.λπ., αλλά και το αυξημένο ενδιαφέρον από ΗΠΑ για το θαλάσσιο τουρισμό και την κρουαζιέρα, μας κάνουν αισιόδοξους για την επίτευξη των στόχων του 2013 για ένα εκατομμύριο επιπλέον αφίξεις, δηλαδή 17 εκατομμύρια, και για 11 δισεκατομμύρια ευρώ σε άμεσα έσοδα».

Οι Αυστριακοί

Ιδιαίτερα ενθαρρυντικά είναι τα έως τώρα στοιχεία και από την τουριστική αγορά της  Αυστρίας, από την οποία έρχονται στη χώρα μας κάθε χρόνο περίπου 500.000 τουρίστες. Ο κ. Γιόζεφ Πετερλάιντερ, που είναι επικεφαλής του Συνδέσμου Ταξιδιωτικών Γραφείων της Αυστρίας, δηλώνει ότι η σημερινή τάση των κρατήσεων δείχνει αύξηση 20% του τουριστικού ρεύματος προς τη χώρα μας σε σχέση με το 2012, ενώ σε ό,τι αφορά τις τιμές, σημειώνει ότι έχουν διατηρηθεί στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, πράγμα που καθιστά τις διακοπές στη χώρα ιδιαίτερα συμφέρουσες.

Οι Βρετανοί

Ο πλέον αξιόπιστος φορέας που μετρά τις τουριστικές  τάσεις της βρετανικής αγοράς είναι ο σύνδεσμος ταξιδιωτικών επιχειρήσεων του Ηνωμένου Βασιλείου, η ABTA, η οποία στην ετήσια έρευνά της για το 2013 κατατάσσει τη χώρα μας μεταξύ των προορισμών που αποτελούν «σταθερή και καλή αξία». Προβλέπει, δε, ότι φέτος οι αφίξεις στην Ελλάδα θα παρουσιάσουν αύξηση και θα επανέλθουν στα επίπεδα του 2011.

Στην ίδια έκθεση ο ABTA αναφέρει ότι η Κέρκυρα, η Κρήτη και η Ρόδος θα συγκεντρώσουν την προτίμηση των περισσότερων Βρετανών.

Προσθέτει, όμως, ότι οι tour operators προσφέρουν νέους προορισμούς, όπως η Κάλυμνος. Επίσης, κάνει λόγο για αυξανόμενη ζήτηση όσον αφορά προορισμούς της ηπειρωτικής χώρας, όπως η Πελοπόννησος. Επιπλέον, κάνει ειδική αναφορά στη Θεσσαλονίκη ως προορισμό σύντομων διακοπών (citybreak) με μερικά από τα καλύτερα εστιατόρια και μπαρ της χώρας.

Σύμφωνα με τον ABTA, το 2012 η Ελλάδα κατέλαβε τη δεύτερη  θέση στη λίστα των πιο δημοφιλών  ταξιδιωτικών προορισμών για τους Βρετανούς, κάτω από την Ισπανία και πάνω από τις ΗΠΑ, τη Γαλλία, την Κύπρο, την Ιταλία και την Τουρκία. Τέλος, η βρετανική έκθεση αναφέρει ότι η Ελλάδα παραμένει αγαπημένος προορισμός του διεθνούς jet set, όπως Μπραντ Πιτ, Τζον Τραβόλτα και Ρόμπερτ ντε Νίρο: «όλοι τους πήγαν εκεί διακοπές το 2012» αναφέρει χαρακτηριστικά!

protothema.gr