Πρωτοφανή επιτυχία σημειώνει το ελληνικό γιαούρτι (στραγγιστό) στις ΗΠΑ. Προκειμένου να καταπολεμήσει την παιδική παχυσαρκία, το υπουργείο Γεωργίας των ΗΠΑ αποφάσισε να φέρει το στραγγιστό γιαούρτι «ελληνικού τύπου» στα σχολεία της χώρας.

Το «greek yogurt» αποτελεί την πιο ισορροπημένη διατροφή για τους μαθητές της χώρας και μπορεί να λειτουργήσει ως πρωτεΐνη ή υποκατάστατο του κρέατος στα γεύματα των μαθητών.

Να αναφέρουμε χαρακτηριστικά ότι η Πολιτεία της Νέας Υόρκης, η τρίτη μεγαλύτερη γαλακτοπαραγωγός περιοχή των ΗΠΑ, δεν μπορεί να ανταποκριθεί στη ραγδαία αύξηση της ζήτησης για γάλα, λόγω της κατακόρυφης αύξησης που παρουσιάζουν οι πωλήσεις ελληνικού γιαουρτιού.

Όμως ενώ το στραγγιστό γιαούρτι κατακτά την αμερικάνικη αγορά, ο σκληρός ανταγωνισμός με επιθετικές τιμολογιακές πολιτικές που ακολουθούν άλλες εταιρίες, ήδη εδραιωμένες στην αμερικανική αγορά (μεταξύ των οποίων και η ΦAΓE), αλλά και οι μεγάλες αποστάσεις για τη μεταφορά των προϊόντων, είναι οι βασικές αιτίες που «έδιωξαν» εξαγωγικά την Όλυμπος – Τυράς από τις HΠA.

Τα γιαούρτια που θα «μονομαχήσουν» για την είσοδό τους στα σχολεία των ΗΠΑ είναι το «Total» και το «Chobani».

Το γιαούρτι ελληνικού τύπου, θεωρείται πιο πλούσιο και κρεμώδες από το συνηθισμένο αμερικανικό και άρα πιο γευστικό και υγιεινό. Μάλιστα το δοκίμασε ο Πρόεδρος Ομπάμα στην ορκωμοσία του.

Συνολικά, από τα γιαούρτια που πωλούνται στην αμερικανική αγορά, αυτά του «ελληνικού τύπου» αντιπροσωπεύουν το 28%, έναντι 16% πέρυσι και μόλις 3% πριν τρία χρόνια.
Τελευταία στοιχεία αναφέρουν ότι σε μία αγορά που εκτιμάται ότι ξεπερνά τα 5,6 δισ. δολάρια, το «ελληνικό» γιαούρτι έχει κατακτήσει πολύ υψηλό μερίδιο. Το ποσοστό αυτό αυξάνεται με διψήφιους ρυθμούς ετησίως, ενώ οι καταναλωτές γιαουρτιού έχουν αυξηθεί κατά 60% την τελευταία δεκαετία.

Η κατηγορία του ελληνικού γιαουρτιού, διαφοροποιείται από το απλό γιαούρτι τόσο από άποψη τιμής (121% ακριβότερο κατά μέσο όρο), όσο και σε πωλήσεις. Χαρακτηριστικά, αναφέρουμε ότι η εν λόγω κατηγορία σημείωσε το 2010 αύξηση πωλήσεων κατά 160% σε αξία και κατά 203% σε ποσότητα (πάνω από 30 εκ. τεμάχια), έναντι 3% ανόδου σε αξία και 1% ανόδου σε πωλήσεις του απλού γιαουρτιού.

Η ΦΑΓΕ έλεγχε την αγορά για περίπου μια δεκαετία. Ξεκίνησε την εξαγωγή γιαουρτιού προς τις Ηνωμένες Πολιτείες το 1998 και δύο χρόνια αργότερα ίδρυσε τη θυγατρική Fage USA Corp.

Όμως σήμερα το πιο δημοφιλές στραγγιστό γιαούρτι είναι το «Chobani» του επιτυχημένου Τούρκου (κουρδικής καταγωγής) επιχειρηματία κ. Hamdi Ulukaya (όνομα εταιρείας AgroFarma). Το τελευταίο ξεκίνησε να διατίθεται μόλις το 2007 και έχει ήδη φθάσει τα 196 εκ. δολάρια σε ετήσιες λιανικές πωλήσεις, έναντι 123 εκ. του ακριβότερου – και επίσης εγχώριου πλέον – «Total» της ΦΑΓΕ USA.Το 2008 η ΦΑΓΕ είχε μερίδιο αγοράς 80% και η Chobani 5%. Σήμερα τα ποσοστά αυτά έχουν αντιστραφεί.

Ειδικά για την Chobani η αύξηση των πωλήσεων φτάνει το 400% από το 2007. Το 2011 ήταν στην κορυφή με πωλήσεις 700 εκατ. δολαρίων έναντι 257 εκατ. το 2010. Εντός του 2012, οι πωλήσεις της Chobani ξεπέρασαν το 1 δισ. δολάρια.

Από την άλλη, η ΦΑΓΕ μπορεί να έχασε την πρώτη θέση, αλλά κάθε χρόνο, από το 2009, αυξάνει τις πωλήσεις της σε ποσοστό 34% κατά μέσο όρο ετησίως, ενώ μεταξύ 2010 και 2011 οι πωλήσεις του Total ανέβηκαν κατά 51,8% και ανήλθαν σε 178 εκατ. δολάρια.

Σύμφωνα με ανάλυση της Citigroup Global Markets, το μεγαλύτερο μερίδιο στην κατηγορία ελληνικού γιαουρτιού κατέχει η Agrofarma με το σήμα Chobani (53%), ακολουθεί η ΦΑΓΕ με μερίδιο 17%, στην τρίτη θέση βρίσκεται η Dannon με το σήμα Oikos και μερίδιο 14% και στην τέταρτη θέση η General Mills με το Yoplait Greek και μερίδιο 5%. Πρόσφατα ξεκίνησαν ανάλογη δραστηριότητα και εταιρείες που ανήκουν σε Έλληνες ομογενείς (3 Greek Gods LLC, Krinos Foods, και στο Οντάριο του Καναδά η Skotidakis Farm).

Όσον αφορά τις εξαγωγές γιαουρτιού από την Ελλάδα, οι οποίες το 2009 ήταν σχεδόν μηδενικές, το 2010 έδειξαν σημεία ανάκαμψης, λόγω της έναρξης εξαγωγής του προϊόντος από τον όμιλο Όλυμπος – Τυράς Α.Ε.

Το πρώτο εξάμηνο του 2010, οι εξαγωγές γιαουρτιού προς ΗΠΑ ανήλθαν σε 504.000 δολάρια, αλλά ήταν σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα, σε σχέση με την εποχή που εξήγε μαζικά η ΦΑΓΕ Α.Ε. (το πρώτο εξάμηνο του 2008 και πριν ολοκληρωθεί η μεταφορά της παραγωγής της στις ΗΠΑ, οι εξαγωγές της είχαν πλησιάσει τα 16,5 εκατ.).

Η Θεσσαλική γαλακτοβιομηχανία λάνσαρε το προϊόν «Original Greek Υogurt», το οποίο βρέθηκε στα ράφια των σούπερ μάρκετ της Νέας Υόρκης, της Μασαχουσέτης και του Κονέκτικατ. Όμως ο μεγάλος ανταγωνισμός οδήγησε την εταιρεία στην απόφαση να σταματήσει τις εξαγωγές προς τις ΗΠΑ, ενώ μελετά το ενδεχόμενο να δημιουργήσει δική της παραγωγική μονάδα επί αμερικανικού εδάφους, προκειμένου να πλασαριστεί καλύτερα στην εγχώρια αγορά.

Όπως υποστηρίζει η εταιρεία, από την στιγμή που ένα γιαούρτι έχει μέση διάρκεια ζωής 50 ημέρες και μέχρι να καταλήξει στις αλυσίδες του λιανεμπορίου χρειαζόταν για τη μεταφορά του σχεδόν ο μισός χρόνος (25 μέρες), αυτομάτως μειωνόταν και ο χρόνος μέχρι την ημερομηνία λήξης του. Κάτι που οδηγεί σε μείωση της ανταγωνιστικότητάς του.

agrotypos.gr/Σταύρος Παϊσιάδης

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook