Τελευταία ενημέρωση: 17:00

Το σχέδιο της κυβέρνησης για τα αεροδρόμια παρουσίασε ο Κωστής Χατζηδάκης. Προβλέπει ότι το Δημόσιο θα διατηρήσει την ιδιοκτησία, την εποπτεία και τον έλεγχό τους και θα παραχωρήσει μέσω διαγωνισμού τη διαχείριση σε ιδιώτες με μακροχρόνιες συμβάσεις.

Τα αεροδρόμια θα βγουν σε διαγωνισμό αφού πρώτα ομαδοποιηθούν προκειμένου να διασφαλισθεί η ομαλή λειτουργία τόσο εκείνων που είναι υψηλού ενδιαφέροντος όσο και των άλλων.

Η ΥΠΑ στα αεροδρόμια θα διαθέτει τις ρυθμιστικές και εποπτικές αρμοδιότητες, αναφορικά με την ασφάλεια και θα παρακολουθεί την ορθή εκτέλεση των συμβάσεων παραχώρησης και της τιμολογιακής πολιτικής. Για τον εξορθολογισμό της λειτουργίας της ΥΠΑ καταργούνται ή συγχωνεύονται με τον νόμο 10 διευθύνσεις και 14 τμήματά της.

Για τα αεροδρόμια που δεν θα επιτευχθεί η παραχώρηση χρήσης τους, τη διαχείριση θα την αναλάβει μία νέα εταιρεία υπό δημόσιο έλεγχο.

Οι δύο ομάδες των αεροδρομίων είναι οι εξής:

1η ομάδα (το ποσοστό αφορά την κίνηση εξωτερικού για το κάθε αεροδρόμιο):

Εντάσσονται τα αεροδρόμια του Ιονίου και της ηπειρωτικής χώρας τα οποία το 2011 διακίνησαν 9,3 εκατομμύρια επιβάτες. Στην ομάδα αυτή ανήκουν οι αερολιμένες Θεσσαλονίκης (62%), Κέρκυρας (1,65 εκατομμύριο επιβάτες το 2011 - 86%), Ζακύνθου (920.000 επιβάτες - 97%), Κεφαλονιάς (86%), Άκτιου (98%), Καβάλας (63%), Χανίων (75%).

2η ομάδα:

Εντάσσονται τα αεροδρόμια Δωδεκανήσων - Κυκλάδων και Αιγαίου με συνολική κίνηση 8,3 εκατ. επιβάτες το 2011. Πρόκειται για τα εξής αεροδρόμια: Σκιάθου (92%), Σάμου (58%), Μυτιλήνης (27%), Μυκόνου (54%), Σαντορίνης (52%), Κω (89%), Ρόδου (84%).

Οι... μπαλαντέρ

Παράλληλα έχουν συσταθεί και δύο ομάδες στις οποίες έχουν ενταχθεί από τα τρία αεροδρόμια τα οποία οι επενδυτές θα μπορούν να επιλέξουν εφόσον επιθυμούν να προσθέσουν στην ομάδα αεροδρομίων που θα διαχειρίζονται. Ενδεχόμενες προσθήκες της 1ης Ομάδας: Αλεξανδρούπολη (1%), Άραξος (99%), Καλαμάτα (71%).

Ενδεχόμενες προσθήκες 2ης ομάδας: Κάρπαθος (67%), Χίος (9%), Λήμνος (15%).

Επίσης υπάρχει και το αεροδρόμιο της Αγχιάλου, το οποίο μπορεί να το επιλέξει όποιος από τους δύο επενδυτές επιθυμεί.

Με ξεχωριστό διαγωνισμό θα προχωρήσει το επόμενο διάστημα το αεροδρόμιο του Ηρακλείου στο Καστέλι. Η προώθηση του διαγωνισμού θα γίνει μετά την απεμπλοκή του ζητήματος των αυτοκινητοδρόμων.

Τα κρίτηρια δημιουργίας ομάδων

Οι δύο ομάδες δημιουργήθηκαν στην βάση των εξής κριτηρίων:
-Δυνατότητα συνδυασμού μεγάλων κερδοφόρων αεροδρομίων με μικρότερα.
- Αποφυγή περιπτώσεων όπου ένας παραχωρησιούχος θα ήλεγχε τα αεροδρόμια όλης της χώρας. Μια ομάδα αεροδρομίων εκτιμάται ότι θα ήταν πολύ μεγάλη και το ενδιαφέρον θα περιορίζονταν.
-Συγκρίσιμες σε μέγεθος σε σχέση με την επιβατική κίνηση
-Ικανό μέγεθος
-Γεωγραφική ομοιογένεια για να αξιοποιούνται συνέργειες
-Λειτουργική ομοιογένεια

Εμίρης: «Τουριστικό πακέτο» προς αποκρατικοποίηση

Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ κ. Εμίρη η διαδικασία αποκρατικοποίησης θα προχωρήσει μέσα το μήνα παράλληλα με τις μαρίνες, περιφερειακά λιμάνια, αλλά και έργα που αφορούν τον τουρισμό. «Πρόκειται για έργα που «συνεργάζονται» μεταξύ τους και θα αναβαθμίσουν σημαντικά το τουριστικό προϊόν» όπως επισήμανε χαρακτηριστικά.

Κρίσιμο να παραμείνουν χαμηλές οι χρεώσεις

Η διάρκεια παραχώρησης θα είναι 30-35 χρόνια ώστε να διατηρηθούν οι χρεώσεις σε επίπεδα ανταγωνιστικά. Η αναθέτουσα αρχή θα έχει τη δυνατότητα επέκτασης της σύμβασης εφόσον το κρίνει σκόπιμο.

Η διατήρηση των χρεώσεων σε χαμηλά επίπεδα αποτελεί βασικό στόχο σημείωσε ο κ. Εμίρης τονίζοντας παράλληλα ότι τα τέλη θα διατηρηθούν σταθερά έως ότου τα περιφερειακά αεροδρόμια φτάσουν στο «επίπεδο C», επίπεδο στο οποίο βρίσκεται το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος.

Από στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Εμίρης προκύπτει ότι οι χρεώσεις του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος είναι σχεδόν διπλάσιες από άλλα ανταγωνιστικά αεροδρόμια της περιοχής που έχουν σχεδόν συγκρίσιμα χαρακτηριστικά.

Οι συμβάσεις παραχώρησης θα προβλέπουν την καταβολή αρχικού εφάπαξ τιμήματος αλλά και ετήσιες πληρωμές (πιθανότατα ανάλογα με τα κέρδη ή τα έσοδα). Οι ανάδοχοι θα πρέπει να πραγματοποιήσουν επενδύσεις αναβάθμισης της λειτουργίας των αεροδρομίων. Ο παραχωρησιούχους θα μπορεί να αξιοποιήσει και τις υπόλοιπες χρήσεις γύρω από τα αεροδρόμια, όπου αυτό επιτρέπεται από χωροταξικό τους σχεδιασμό.

Σε ότι αφορά το «σπατόσημο» προβλέπεται η δημιουργία ενός νέου τέλους που θα το αντικαταστήσει και το οποίο θα επεκταθεί και στα αεροδρόμια που παραχωρούνται, προκειμένου να καλύπτουν το κόστος λειτουργίας τους αλλά και το κόστος χρηματοδότησης των άγονων γραμμών.

Για τα αεροδρόμια που δεν παραχωρηθούν πρόκειται να δημιουργηθεί Ανώνυμη Εταιρία Διαχείρισης Περιφερειακών Αεροδρομίων με 20ετή διάρκεια. Η εταιρεία θα λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και τα έσοδά της θα προέρχονται:

Α) Από τα έσοδα από τη χρήση που θα καταβάλλουν οι αεροπορικές εταιρείες
Β) Τα έσοδα από εμπορική εκμετάλλευση των εγκαταστάσεων της
Γ) Τα έσοδα από ένα ειδικό τέλος που θα εισπράττεται από τα αεροδρόμια η χρήση των οποίων έχει δοθεί σε ιδιώτες επενδυτές

Αεροδρόμιο Καστελίου: Θα ακολουθήσει μετά τους αυτοκινητόδρομους

Όπως σημείωσε ο κ. Χατζηδάκης το Αεροδρόμιο στο Καστέλι είναι ένα εντελώς νέο έργο. Περιλαμβάνει μια σύνθεση διαδικασία χρηματοδότησης καθώς αφορά τόσο την κατασκευή του αεροδρομίου όσο και των οδικών συνδέσεων. Η ιδιαιτερότητα αυτή διαφοροποιεί και το επενδυτικό κοινό καθώς υπάρχει και σημαντικό κατασκευαστικό αντικείμενο και αναμένεται να υπάρξει ενδιαφέρον και από μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους και όχι μόνο από operators αεροδρομίων.

Η διαδικασία θα ξεκινήσει μετά την ανακοίνωση της οριστικής λύσης για τους τέσσερις αυτοκινητόδρομους αλλά και μετά την συγκατάθεση της ΕΤΕπ πως θα υπάρξει χρηματοοικονομική στήριξη του έργου.

Ο κ. Χατζηδάκης ανακοίνωσε ότι τις επόμενες μέρες θα παρουσιαστεί το νομοθετικό πλαίσιο για την απελευθέρωση των Υπεραστικών Οδικών Μεταφορών, ενώ ως το τέλος του μήνα θα έχουν μεταφερθεί στο ΤΑΙΠΕΔ τα περιουσιακά στοιχεία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. "Πιστεύω ότι θα έχουν ολοκληρωθεί η εκκρεμότητες με την ΕΕ και το χρονοδιάγραμμα θα προχωρήσει κανονικά", δήλωσε.

Τέλος το επόμενο τρίμηνο θα ξεκινήσει η υπόθεση του Ελ. Βενιζέλος όπου το ΤΑΙΠΕΔ βρίσκεται ήδη σε συζήτηση με την Hochtief. Ωστόσο ακόμη δεν αποφασιστεί αν θα γίνει ταυτόχρονα η πώληση του ποσοστού του Δημοσίου ή θα γίνει σε διαφορετικό χρόνο από την παράταση της σύμβασης.


Δείτε εδώ την συνέντευξη τύπου για τα περιφερειακά αεροδρόμια και την αναδιοργάνωση της ΥΠΑ


euro2day.gr