"Καταγγέλλουμε την πλήρη αναιτιολόγητη, επικίνδυνη αδιαφορία όλων των εμπλεκομένων αρμόδιων πολιτικών παραγόντων, κυβερνητικών φορέων και υπηρεσιών στο θέμα της πιστοποίησης της γλωσσομάθειας.

Έχουμε κατ’ επανάληψη επί σειρά ετών καταγγείλει την κατάσταση που επικρατεί στο χώρο της πιστοποίησης της γλωσσομάθειας. Το παρόν ελλιπές, ασαφές θεσμικό πλαίσιο επιτρέπει:

1. Την ανεξέλεγκτη, άκρως κερδοσκοπική δραστηριότητα ποικίλων πιστοποιούντων φορέων και την αποδοχή των πιστοποιητικών τους ακόμη και όταν οι διαπιστεύουσες, τους φορείς αυτούς, ξένες αρχές δηλώνουν ευθέως ότι η διαπίστευση ισχύει για τις διεξαγόμενες στην ξένη χώρα εξετάσεις και ουδεμία ευθύνη φέρουν για τον τρόπο διεξαγωγής τους στην Ελλάδα. Δηλαδή ουδεμία κρατική αρχή εγγυάται το αδιάβλητο και αξιόπιστο της διαδικασίας αυτής.

2. Στην χώρα προέλευσής τους για τα πιστοποιητικά αυτά οι φορείς δηλώνουν σαφώς το κοινό στο οποίο απευθύνονται (ηλικία), τις εξεταζόμενες δεξιότητες και τον τρόπο αξιολόγησής τους, τον τομέα για τον οποίο ελέγχεται η ικανότητα (απόκτηση υπηκοότητας, συνέχιση σπουδών , ένταξη στην αγορά εργασίας κλπ.). Στην Ελλάδα αδιαφορούμε για όλα αυτά με αποτέλεσμα παιδιά δεκατριών ετών να αξιολογούνται με ένα εργαλείο αξιολόγησης (test) που εστιάζεται σε ικανότητες αυτής της ηλικίας π.χ. σχολείο, αθλοπαιδιές, οικογένεια και να χρησιμοποιούν αυτό το πιστοποιητικό μετά από δέκα χρόνια για μεταπτυχιακές σπουδές ή για την αγορά εργασίας.

3. Η τόσο απαραίτητη αξιοκρατική στελέχωση του δημοσίου τομέα να γίνεται με μοριοδότηση της γλωσσομάθειας, με πιστοποιητικά πολλαπλών διαφορετικών στόχων και κρίσεων, χωρίς από το ελληνικό δημόσιο των ικανοτήτων που επιθυμεί να έχουν οι προσλαμβανόμενοι, υπονομεύοντας την αποδοτικότητα του δημόσιου τομέα και αδιαφορώντας για το δικαίωμα υποψηφίων για πρόσληψη σε δίκαιη κρίση, αποδεχόμενο πιστοποιητικά που κατά τη δική του ομολογία πιθανώς είναι αναξιόπιστα και αποδειγμένα πιστοποιούν διαφορετικά πράγματα (δεξιότητες, ικανότητες).

4. Παγιδεύει και τις ιδιωτικές επιχειρήσεις που ασφαλώς ενδιαφέρονται για ουσιαστικές γνώσεις που θα έπρεπε να πιστοποιούνται με ελεγχόμενες από το κράτος διαδικασίες αξιολόγησης πράγμα το οποίο δεν συμβαίνει.

5. Επιτρέπει την εκμετάλλευση των υποψηφίων οι οποίοι ασφαλώς επιθυμούν ένα τυπικό τίτλο παρέχοντας τη δυνατότητα τόσο στους προσφέροντες τη γνώση όσο και στους πιστοποιούντες αυτή να προσφέρουν, με τη σφραγίδα αποδοχής από το ελληνικό κράτος, υπηρεσίες χαμηλότερης ποιότητας και αμφιβόλου αξίας.

6. Επιτρέπει με την έλλειψη ελέγχου των εν πολλοίς παράνομο χρηματισμό των παρόχων της γνώσης, οι οποίοι επιλέγουν τον φορέα πιστοποίησης όπου προωθούν τους σπουδαστές τους παίρνοντας ποσοστό επί των εξετάστρων (προμήθεια), ενώ η μόνη δηλωμένη δραστηριότητά τους είναι η διδασκαλία της ξένης γλώσσας.

7. Έχει καθιερώσει τον αποκλεισμό όλων ελληνικών φορέων εξωτερικής πιστοποίησης ακόμη και των ελληνικών πανεπιστημίων, επιμελητηρίων κλπ με την απαράδεκτη και αντίθετη προς την ευρωπαϊκή νομοθεσία ρύθμισης το Π.Δ 146 ότι οι πιστοποιούντες φορείς αξιολογούν μόνο την οικεία γλώσσα.

8. Επιτρέπει τον αθέμιτο, σε βάρος του κρατικού πιστοποιητικού γλωσσομάθειας, ανταγωνισμό (δε δίνει ούτε μίζες, ούτε παρουσιάζει ποσοστά επιτυχίας της τάξης των 80%, 90% ακόμη και 100%!!)με αποτέλεσμα οι υποψήφιοι για το κρατικό πιστοποιητικό γλωσσομάθειας να μειώνονται συνεχώς και να εκπροσωπούν ένα μονοψήφιο ποσοστό στο σύνολο των υποψηφίων.

Για όλους τους πιο πάνω λόγους ζητάμε άμεσα:

i. Να πάψει η ελληνική πολιτεία και τα εμπλεκόμενα υπουργεία και υπηρεσίες, το προσφιλές τους διαχρονικό παιχνίδι της επίρριψης της ευθύνης από τον Άννα στον Καϊάφα . Έχει ξεπεραστεί το όριο της ανοχής και αντοχής από αυτήν την πρακτική καθώς και από τις υποσχέσεις ή τις δηλώσεις για την ανάθεση σε επιτροπές ή για την υπάρχουσα γνώση και ανησυχία για το θέμα και την σε βάθος εξέτασή του με συναρμόδια υπουργεία ή με κοινωνικό διάλογο που συνήθως εξαντλείται σε κατ’ επίφαση συσκέψεις, διαδικτυακές διαβουλεύσεις και στενές επαφές μόνο με τις κερδοσκοπικές εμπλεκόμενες επιχειρήσεις.

ii. Να γίνει άμεσα αποδεκτή, από το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης η γνωμοδότηση του Συμβουλίου του Κράτους 444/2009.

iii. Να οριστεί σαφώς τόσο από το Υπουργείο Εσωτερικών όσο και από το Υπουργείο Παιδείας το περιεχόμενο της πιστοποιημένης ικανότητας που απαιτείται (γενική γνώση, για ποια χρήση, ηλικιακή ομάδα, ευθύνες του διεξάγοντος τις εξετάσεις φορέα .

iv. Άμεσα να ενεργοποιηθεί η υπηρεσία αξιολόγησης, διαπίστευσης και ελέγχου όλων των συστημάτων πιστοποίησης που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. 

v. Να ελεγχθούν σε βάθος από φορολογικής άποψης από το Υπουργείο Οικονομικών οι τυχόν οικονομικές διαπλοκές μεταξύ φορέων πιστοποίησης και παρόχων της γνώσης.

vi. Να πάψει η διάκριση μεταξύ αλλοδαπών και ελληνικών εξεταστικών φορέων.

Ελπίζουμε ότι η σοβαρότητα του θέματος θα ευαισθητοποιήσει όλους τους ενδιαφερόμενους για την καλύτερη λειτουργία των θεσμών, την ισονομία και την αξιοκρατία για τα οποία τόσος λόγος γίνεται σε αυτή την εποχή της κρίσης να ασχοληθούν σοβαρά και να πράξουν κάθε τι δυνατόν προκειμένου να δοθεί τέλος σε αυτή την κατάσταση."