Δεν μπορώ πια να θυμηθώ πόσες φορές έχω κάνει αυτήν την κουβέντα με γονείς και παιδιά, που φυσικά έχουν κάθε δικαίωμα να ρωτούν για θέματα που αφορούν σχετικά με την υγεία τους.

Είναι λοιπόν η προπόνηση δύναμης ασφαλής για τα παιδιά; Η απάντηση είναι ναι, αν γίνει σωστά και όχι αν δεν ληφθούν υπ όψιν οι ιδιαιτερότητες αυτής της ηλικίας. Με τον όρο «παιδιά» εννοώ αγόρια και κορίτσια που δεν έχουν παρουσιάσει δευτερεύοντα χαρακτηριστικά εφηβείας (τριχοφυΐα, ανάπτυξη στήθους στα κορίτσια κτλ) και συνήθως βρίσκονται στις ηλικίες μεταξύ 10 και 14 έτη.

Η «προπόνηση δύναμης» ή «ενδυνάμωση» συνήθως παραπέμπει στα βάρη, στο body building και την κλασική προπόνηση (και κουλτούρα) γυμναστηρίου, όπου όπως έχω πολλές φορές τονίσει, δεν έχουν σχέση με την προπόνηση που πρέπει να κάνει ένας αθλητής, ανεξαρτήτου ηλικίας. Στο εξής λοιπόν θα χρησιμοποιώ τον όρο «προπόνηση αθλητικής βελτίωσης» για να περιγράψω όλες της μεθόδους που χρησιμοποιούνται για την βελτίωση της αθλητικής ικανότητας των παιδιών. Όπως θα δούμε, τέτοιου είδους προπόνηση δεν έχει καμία σχέση με την κλασική φιλοσοφία της μυϊκής ενδυνάμωσης, του στίβου ή οποιαδήποτε άλλης μορφής άσκηση.

Που στοχεύει η προπόνηση για παιδιά;

Οι βασικές επιδιώξεις ενός προγράμματος αθλητικής βελτίωσης για παιδιά είναι η δημιουργία μιας καλής βάσης για την μελλοντική αθλητική ανάπτυξη του νεαρού αθλητή, η μείωση της πιθανότητας μυοσκελετικών κακώσεων και η υποστήριξη των δραστηριοτήτων στις οποίες συμμετέχει (π.χ. προπόνηση μπάσκετ, βόλεϊ κα). Το πρόγραμμα των παιδιών - αθλητών είναι ιδιαίτερα βεβαρημένο, οι προπονήσεις πολλές και σκληρές, αλλά στις περισσότερες ομάδες δεν υπάρχει καθόλου μέριμνα για την υποστήριξη των παιδιών σε θέματα πρόληψης τραυματισμών, προπόνησης αθλητικής βελτίωσης, αποκατάστασης ή ακόμα και ενημέρωσης για θέματα διατροφής. Με δεδομένα τα μέσα και τον τρόπο λειτουργίας των περισσότερων ομάδων, η υποστήριξη των αθλητών και αθλητριών μπορεί να ξεκινήσει από απλές παρεμβάσεις όπως.

- Έλεγχος του σώματος / κιναίσθηση
- Στατική και Δυναμική Ισορροπία
- Εκμάθηση βιομηχανικής (τεχνικής τρεξίματος, άλματος κτλ)
- Διόρθωση Στάσης
- Δημιουργία κουλτούρας προπόνησης και σωστών συνηθειών
- Διατροφική εκπαίδευση

Σίγουρα, η συμμετοχή σε κάποιο ποιο οργανωμένο πρόγραμμα βελτίωσης της αθλητικής ικανότητας θα είναι πιο αποτελεσματικό. Και πάλι όμως δεν χρειάζονται πολλά και ακριβά μέσα. Ακολουθούμε προγράμματα με απλές ασκήσεις, μικρή επιβάρυνση και πλήρη έλεγχο των κινήσεων στους νεαρούς αθλητές. Παράδειγμα τρειών βασικών ασκήσεων είναι: το βαθύ κάθισμα (Squat), τα ανεβάσματα σε κουτί (Step Up) και οι κάμψεις (Push Ups).

Οι ηλικίες 10 με 13 είναι ιδανικές για να ξεκινήσουν τα παιδιά εξειδικευμένη προπόνηση αθλητικής βελτίωσης. Απαιτείται όμως σωστή επιλογή των στόχων, των μεθόδων, των ασκήσεων, της έντασης και του όγκου της προπόνησης. Πάνω απ όλα όμως χρειάζεται καθοδήγηση (coaching) και κατανόηση των ιδιαιτεροτήτων αυτής της ηλικίας από τους προπονητές και του γυμναστές. Ο φόβος που προέρχεται από την άγνοια δεν πρέπει να στέκεται εμπόδιο στην ανάπτυξη των παιδιών.


Πηγή: Κώστας Χατζηχρήστος, προπονητής βελτίωσης της αθλητικής ικανότητας


Λιονάκης Γεώργιος,
Απόφοιτος της σχολής fitness, GR.A.F.T.S. Hellas στον τομέα του personal training
Απόφοιτος του τμήματος Επικοινωνίας & ΜΜΕ του Εθνικού-Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Απόφοιτος της «Σύγχρονης Ναυτικής Εκπαίδευσης ΑΕ» ως επόπτης ασφαλείας κολυμβητικών δεξαμενών