Πηγές που θα συμβάλουν στην περαιτέρω ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειάς της αποτελούν για την Ευρώπη τα νέα κοιτάσματα φυσικού αερίου της Κύπρου και του Ισραήλ, τόνισε ο διευθυντής Παρακολούθησης Διεθνών Έργων της ΔΕΠΑ, Δ. Μανώλης.

Επισήμανε, επίσης, ότι η ΕΕ αναγνωρίζει τη σπουδαιότητά τους και έχει ήδη ενσωματώσει την Ανατολική Μεσόγειο στη στρατηγική της για τον Νότιο Διάδρομο.

Μιλώντας στο δεύτερο Ενεργειακό Συμπόσιο, στη Λευκωσία, ο κ. Μανώλης ανέφερε ότι η ενεργειακή ασφάλεια των χωρών- παραγωγών και των καταναλωτριών χωρών ενέργειας είναι αλληλένδετη. «Γι' αυτόν ακριβώς τον λόγο, η αξιοποίηση των νέων κοιτασμάτων θα πρέπει να είναι προς όφελος όλων των εμπλεκόμενων πλευρών» σημείωσε.

Στην ομιλία του, με θέμα «Η αξιοποίηση των κοιτασμάτων φυσικού αερίου στην Κύπρο», αναφέρθηκε στην διαμόρφωση της ζήτησης στην Ευρώπη. Μεταξύ άλλων υπογράμμισε ότι η Ευρώπη αποτελεί μία ενδιαφέρουσα αγορά, γιατί, ενώ είναι ήδη ο μεγαλύτερος εισαγωγέας ενέργειας παγκοσμίως, η ζήτησή της για ενέργεια αυξάνεται συνεχώς και εκτιμάται ότι, έως το 2025, θα αναγκαστεί να προχωρήσει σε εισαγωγές περίπου 100 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων φυσικού αερίου, κυρίως λόγω της μείωσης της εγχώριας παραγωγής.

Τόνισε, επίσης, ότι η απόφαση ενεργοβόρων κρατών, όπως η Γερμανία και η Ιταλία, να απομακρυνθούν από την ατομική ενέργεια, αποτελεί έναν επιπλέον παράγοντα που συμβάλλει στην αύξηση της ζήτησης του φυσικού αερίου και καθιστά την Ευρώπη μία ελκυστική αγορά.

Ανέφερε ότι η ΝΑ Ευρώπη είναι πιθανώς η περιοχή της Ευρώπης που χρειάζεται περισσότερο από όλους τις νέες πηγές προμήθειας. Λαμβάνοντας υπόψη ότι η εγχώρια παραγωγή επίσης βαίνει μειούμενη, υπολογίζεται ότι μέχρι το 2025 στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Ευρώπης θα υπάρξει ένα κενό τροφοδοσίας ύψους 12 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων.

Αναφορικά με την ασιατική αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), η οποία είναι η πλέον προσοδοφόρος, ο κ. Μανώλης εκτίμησε ότι, μελλοντικά, θα είναι πολύ ανταγωνιστική, με δεδομένο ότι παραγωγοί από την Αυστραλία, τη Βόρεια Αμερική, ακόμα και την Ανατολική Αφρική προγραμματίζουν να εισέλθουν σε αυτήν.

Σύμφωνα με τον διευθυντή Παρακολούθησης Διεθνών Έργων της ΔΕΠΑ, η Ευρώπη βρίσκεται κοντά σε σημαντικές περιοχές παραγωγής υδρογονανθράκων και η Ελλάδα διασταυρώνεται με νέες και διαφοροποιημένες οδούς τροφοδοσίας, επιτρέποντας έτσι τον ασφαλή και απρόσκοπτο εφοδιασμό των αγορών.

Όπως είπε ο κ. Μανώλης, το πρώτο διαθέσιμο αέριο, με το οποίο θα ανοίξει -και θα επιτραπεί η λειτουργία του- ο Νότιος Διάδρομος, θα προέρχεται από την Κασπία και ειδικότερα από το κοίτασμα Shah Deniz 2, από το οποίο 10 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα, ετησίως, θα προορίζονται για τις αγορές της Ευρώπης, έως τις αρχές του 2019.

Για την κατάσταση αναφορικά με τα κοιτάσματα της ΝΑ Μεσογείου, ο κ. Μανώλης παρατήρησε, μεταξύ άλλων, ότι τα κοιτάσματα Ταμάρ, Λεβιάθαν και το κυπριακό οικόπεδο 12 είναι, παγκοσμίως, τρεις από τις πέντε σημαντικότερες ανακαλύψεις της τελευταίας δεκαετίας, με επιβεβαιωμένες ποσότητες ύψους 940 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων. Σύμφωνα με το U.S. Geological Survey, τα αποθέματα της Λεβαντίνης μπορεί να είναι τρεις φορές περισσότερα από τις ποσότητες που έχουν ήδη ανακαλυφθεί.

Όσον αφορά την Ελλάδα, είπε ότι έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί οι σεισμικές έρευνες που ανέλαβε η Νορβηγική εταιρία PGS, στη Δυτική Ελλάδα και νοτίως της Κρήτης και τώρα «θα περάσουμε στο στάδιο της αξιολόγησής τους». Πρόσθεσε δε, ότι σύμφωνα με προκαταρκτικές εκτιμήσεις, ήδη μία ποσότητα ύψους 16 έως 20 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων, ετησίως, θα μπορούσε να είναι διαθέσιμη για εξαγωγή, από τα ήδη επιβεβαιωμένα κοιτάσματα της Κύπρου και του Ισραήλ.

Ο κ. Μανώλης αναφέρθηκε σε διάφορα έργα που θα μπορούσαν να μεταφέρουν αέριο στην περιοχή, όπως τον IGB (Διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδα- Βουλγαρία), τον νέο τερματικό σταθμό Βορείου Ελλάδος καθώς και το East Med. Ωστόσο, σημείωσε, ο τελευταίος, όπως και ο αγωγός Nabucco West, εμπίπτουν στην κατηγορία των μεγαλύτερων αγωγών, σκοπός των οποίων είναι να συνδέσουν τις διάφορες νέες πηγές αερίου με τις ευρωπαϊκές αγορές, συμβάλλοντας στην υλοποίηση του Νοτίου Διαδρόμου.

Ειδική αναφορά έκανε ο κ. Μανώλης στα έργα, όπου η συμμετοχή της ΔΕΠΑ είναι σημαντική, αν όχι καθοριστική.

Αυτά είναι αφενός, ο IGB, η δυναμικότητα του οποίου φθάνει τα 5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα, ετησίως και λειτουργεί με διπλή ροή, αποτελώντας ένα έργο - πρότυπο για την υλοποίηση της ευρωπαϊκής στρατηγικής, με δεδομένο ότι προσφέρει πολλαπλά οφέλη. Και αυτό, δεν αποτελεί άποψη μόνον της Ελλάδας, είπε, προσθέτοντας ότι το έργο έχει χαρακτηριστεί ως «εθνικής σημασίας, δημόσιας ωφέλειας και γενικού δημοσίου συμφέροντος», από τις κυβερνήσεις τόσο της Ελλάδας όσο και της Βουλγαρίας. Ο διασυνδετήριος αγωγός θα μπορούσε να τροφοδοτεί εγκαίρως της αγορές της ΕΕ και ειδικότερα της ΝΑ Ευρώπης, ήδη από το 2015, με αέριο από το κοίτασμα Shah Deniz 1 και, ενδεχομένως, με υγροποιημένο φυσικό αέριο.

Η ΔΕΠΑ επίσης σχεδιάζει την υλοποίηση μιας νέας πλωτής μονάδας αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) στη Βόρειο Ελλάδα, στο σημείο διασταύρωσης δύο σημαντικών διασυνοριακών έργων όπως ο Διασυνδετήριος αγωγός Τουρκία- Ελλάδα- Ιταλία (ITGI) και ο IGB, ετήσιας δυναμικότητας έως 5 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων, όπως υπογράμμισε το στέλεχος της ΔΕΠΑ.

Προκειμένου να αξιοποιήσει τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου, η ΔΕΠΑ, σε συνεννόηση με τις εταιρείες και τους φορείς που ασχολούνται με την έρευνα των κοιτασμάτων φυσικού αερίου, μελέτησε τη δυνατότητα μεταφοράς, μέσω υποθαλάσσιου αγωγού, από το κοίτασμα του Leviathan και του κυπριακού οικοπέδου 12 στην Ελλάδα, με απώτερο σκοπό το αέριο αυτό να κατευθυνθεί προς την Ευρώπη.

Σύμφωνα με τα όσα επισήμανε ο κ. Μανώλης, το σχέδιο που προέκυψε- με την επωνυμία East Med- απαρτίζεται από έναν αγωγό δυναμικότητας 8 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων, ετησίως, που ξεκινά από το κοίτασμα, οδεύει προς Κύπρο, στη συνέχεια, υποθαλάσσια στην Κρήτη, καταλήγοντας με υποθαλάσσιο αγωγό στην ηπειρωτική Ελλάδα. Ο αγωγός προβλέπεται να έχει συνολικό μήκος περίπου 1.150 χλμ.

Το έργο «έχει κριθεί απολύτως εφικτό από τεχνικής άποψης» δήλωσε ο κ. Μανώλης και διευκρίνισε ότι ακόμα και η απαιτητική προσαιγιάλωση του αγωγού στην Κρήτη έχει διερευνηθεί λεπτομερώς, ώστε να μηδενιστούν οι όποιες τεχνικές προκλήσεις.




news247.gr από ΑΠΕ - ΜΠΕ