Η εξέλιξη της τεχνολογίας έκανε τα φώτα του αυτοκινήτου να προσφέρουν ασύγκριτα καλύτερη ορατότητα και να προσαρμόζονται ανάλογα με τις συνθήκες του δρόμου.

Το HID είναι η συντομογραφία των αγγλικών λέξεων High Intensity Discharge Lamp, δηλαδή λάμπα εκκένωσης υψηλής έντασης. Τα τελευταία χρόνια, οι λάμπες αυτού του είδους έγιναν περισσότερο γνωστές ως φώτα Xenon.

Μοιάζουν με τις συμβατικές λάμπες αλογόνου με τη διαφορά ότι, αντί για αντίσταση πυρακτώσεως, μέσα στο γυάλινο περίβλημά τους έχουν μια σφαίρα με χημικά αέρια. Το μείγμα αυτών των αερίων σε μεγαλύτερο ποσοστό αποτελείται από αέριο ξένο και από αυτό πήραν την ονομασία τους.

Πώς λειτουργούν

Η μεγαλύτερη διαφορά τους συγκριτικά με τις λάμπες αλογόνου είναι ότι, δεν αρκεί η τάση των 12V για να παραχθεί φως από την λάμπα. Απαιτούνται περίπου 23.000V, ώστε το αέριο xenon να διεγερθεί. Αυτή η διέγερση σχηματίζει ένα ηλεκτρικό τόξο μεγάλης έντασης και πολύ υψηλού θερμοκρασιακού χρώματος.

Το φως που παράγεται είναι πολύ κοντά στα χαρακτηριστικά που έχει το φως της ημέρας. Για να μπορέσουν οι εταιρείες να μετατρέψουν τα 12V της τάσης του αυτοκινήτου σε 23.000V κατασκεύασαν ειδικούς μετασχηματιστές, γνωστούς ως xenon ballast.

Ο συνδυασμός λάμπας και μετασχηματιστή είναι αυτό που αποκαλούμε κιτ xenon . Σε χώρες με βαριά καιρικά φαινόμενα, τα xenon ρυθμίζονται έτσι, ώστε το φως που παράγουν να έχει κίτρινη απόχρωση.



Πού υπερέχουν;

Τα φώτα xenon υπερέχουν σε όλους τους τομείς απόδοσης σε σχέση με τα συμβατικά. Οι λάμπες αλογόνου καταναλώνουν 55-65W ενέργειας, ενώ τα xenon μόλις 35W. Οι λάμπες xenon παράγουν ένταση φωτός που αγγίζει τα 3.200 lumens, σε αντίθεση με τις απλές λάμπες αλογόνου που δε ξεπερνούν τα 1.100 lumens.

Τα φώτα xenon παράγουν φως μεγαλύτερης διαύγειας και καθαρότητας που αγγίζει τα 200.000 cd, σε αντίθεση με τις λάμπες αλογόνου που η διαύγειά τους δεν ξεπερνά τα 67.500 cd. Τα φώτα xenon έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής που ξεπερνά τις 3.000 ώρες σε σχέση με τις απλές λάμπες αλογόνου που περιορίζονται περίπου στις 400 ώρες.


Έχουν μειονεκτήματα;

Το μοναδικό μειονέκτημά που έχουν οι λάμπες xenon είναι το κόστος τους. Στον εργοστασιακό εξοπλισμό, η επιπλέον χρέωση κυμαίνεται από 1.000 έως 2.500 ευρώ.

Πέραν από το κόστος του κιτ, επειδή υποχρεωτικά συνδυάζονται με σύστημα αυτόματης ρύθμισης ύψους δέσμης, καθώς και με σύστημα πλύσης των προβολέων, έχουν περισσότερα ηλεκτρικά, ηλεκτρονικά και κινούμενα μέρη. Σε περίπτωση έστω και ενός ελαφρού ατυχήματος δε, το κόστος αντικατάστασης είναι υψηλό.


Xenon και Bi-Xenon

Για λόγους κόστους, κάποιες εταιρείες συνδυάζουν Xenon λάμπες στη μεσαία σκάλα των φώτων και τυπικές αλογόνου στη μεγάλη σκάλα. Στα ακριβότερα αυτοκίνητα και οι δύο σκάλες φώτων είναι Xenon. Τα δεύτερα ονομάζονται Bi-Xenon.



autotriti.gr