Έντονη είναι η αντίδραση των δασολόγων στην αιφνιδιαστική κατάθεση στην Βουλή, νομοσχεδίου με το οποίο αφαιρείται απο τις Διευθύνσεις Δασών η αρμοδιότητα της σύνταξης δασικών χαρτών και ανατίθεται στην Κτηματολόγιο Α.Ε.

Η Πανελλήνια Ένωση Δασολόγων δημοσίων υπαλλήλων σε ανακοίνωσή της, κάνει λόγο για προσπάθεια υποβάθμισης του ρόλου της Δασικής Υπηρεσίας, προς εξυπηρέτηση ιδιωτικών μελετητικών γραφείων και ιδιωτικών συμφερόντων που σχετίζονται με την εκχώρηση της δημόσιας περιουσίας.

Διαβάστε ολόκληρη την ανακοίνωση :

"Με αφορμή τις διατάξεις του νομοσχεδίου που κατατέθηκε αιφνιδιαστικά στη Βουλή από το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, με θέμα τη «Συμπλήρωση των διατάξεων περί Εθνικού Κτηματολογίου και άλλες ρυθμίσεις» το Διοικητικό συμβούλιο της ΠΕΔΔΥ ανακοινώνει τα εξής:

Το θέμα των Δασικών χαρτών και του Δασολογίου, απασχολεί τα τελευταία τριάντα χρόνια την ελληνική κοινωνία και αποτελεί θέμα μείζονος σημασίας για την προστασία της δημόσιας περιουσίας, το οποίο συνδέεται άμεσα όχι μόνο με την ανάπτυξη της οικονομίας της ορεινής υπαίθρου και την προστασία των δασικών οικοσυστημάτων, αλλά και με τη δυνατότητα άσκησης ενός σύγχρονου χωροταξικού και περιβαλλοντικού σχεδιασμού.

Η νομοθετική και η εκτελεστική εξουσία αναγνωρίζοντας τη σημασία αυτού του έργου, το συμπεριέλαβαν ρητά στην τελευταία αναθεώρηση του Συντάγματος, με προφανή (και κοινωνικά αποδεκτό) στόχο, την υλοποίηση αυτού του σχεδιασμού, επ΄ωφελεία του δημοσίου συμφέροντος.

Όμως ποια είναι η πραγματικότητα σήμερα και πόσο δικαιούμαστε να την παραβλέπουμε, όταν:

1. Ο πρώτος νόμος που ψηφίστηκε για τους δασικούς χάρτες (ν. 2664/1998) δεν εφαρμόστηκε ποτέ ενώ η αρμόδια δημόσια αρχή (Δασική Υπηρεσία) δεν χρηματοδοτήθηκε ποτέ για το έργο αυτό και υπονομεύτηκε συστηματικά σε όλα τα επίπεδα προγραμματισμού και υλοποίησης.

2. Οι νόμοι που ακολούθησαν (ν.3818/2010, ν.3889/2011, ν. 4030/11) είχαν ΌΛΟΙ σαν στόχο την ανάθεση των δασικών μελετών σε ιδιωτικά μελετητικά γραφεία και παράλληλα την απογύμνωση του ρόλου των δασικών υπηρεσιών.

3. Πάντα πριν εισαχθούν οι νόμοι αυτοί στη βουλή, προηγούνταν, με πρωτοβουλίες συγκεκριμένων κύκλων και μεγαλόσχημων πολιτικών στελεχών, διάφοροι «αυτοματισμοί» που αποσκοπούσαν στην αποποίηση των ευθυνών της εταιρείας Κτηματολόγιο Α.Ε, από όλα τα στάδια για τα οποία είχε αυτή την ευθύνη (προγραμματισμός, ανάθεση μελετών ) και την απόδοση ευθυνών για τις καθυστερήσεις του έργου στον πιο «αδύναμο κρίκο» της υπόθεσης αυτής, που δεν είναι άλλος από την σκόπιμα «ενοχοποιημένη και ανίκανη» Δασική Υπηρεσία.

4. Γιατί αποσιωπάται το γεγονός ότι οι πρώτες διαδικασίες ανάρτησης των Δασικών Χαρτών, είχαν ουσιαστικά μπλοκαριστεί μετά από την απόφαση 202/2005 της επιτροπής αναστολών του Συμβουλίου της Επικρατείας ; Γιατί δεν αναδεικνύεται ότι το πρόβλημα δημιουργήθηκε εξαιτίας της αντισυνταγματικότητας του ορισμού των δασών και δασικών εκτάσεων του νόμου 3208/2003 και επιχειρείται να ριχτεί η ευθύνη για το ότι δεν αναρτήθηκαν δασικοί χάρτες στη δασική υπηρεσία;

5. Λαμβάνεται υπόψη η τελευταία απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ, η οποία κρίνει αντισυνταγματικό το ορισμό του Δάσους (κριτήρια του Ν.3208/2003) καθώς και οι συνέπειες αυτής της απόφασης στον όποιο προγραμματισμό του έργου των δασικών χαρτών;

6. Γιατί η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ αντί να αναγνωρίσει τις αδυναμίες του υπάρχοντος θεσμικού πλαισίου, που οι ίδιοι κύκλοι εισηγήθηκαν και το έτος 2010 και σήμερα και το οποίο έχουμε θεσμικά καταγγείλει στην Ελληνική Βουλή, επιχειρούν να φέρουν νέο νόμο που εξαϋλώνει τις αρμοδιότητες των δημοσίων υπηρεσιών ;

7. Ας απαντήσουν οι πολιτικές ηγεσίες που αναγορεύουν μέχρι σήμερα την Κτηματολόγιο Α.Ε σε πρωταθλητή της αποτελεσματικότητας και της τεχνογνωσίας, σε πόσες περιοχές ολοκληρώθηκε το Εθνικό Κτηματολόγιο από το έτος 1995 που ξεκίνησε και πόσα δις ευρώ ξοδεύτηκαν και ποιές διατάξεις νόμων εμπόδισαν την εξέλιξη του έργου σε περίπτωση έλλειψης των δασικών χαρτών.

8. Τέλος, ας αξιολογήσουμε ποιό είναι το κόστος των αναθέσεων των μελετών δασικών χαρτών μέχρι σήμερα, πώς αυτό επιμερίστηκε στα συγκεκριμένα μελετητικά γραφεία και πώς διασφαλίστηκε το δημόσιο συμφέρον κατά τη διαδικασία ανάθεσης.

Η θέση της Ένωσής μας είναι, ότι ΣΗΜΕΡΑ, αν υπάρχει λόγος και αναγκαιότητα για την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για τους δασικούς χάρτες, είναι στην αντίθετη κατεύθυνση και όχι στη λογική που κινείται το Σ/Ν που κατατέθηκε στη Βουλή, όπου ιδιωτικοποιείται πλήρως το έργο των δασικών χαρτών, χωρίς καμιά διασφάλιση του Δημόσιου Συμφέροντος, λόγω της απουσίας κάθε ελέγχου στα παραδοτέα αυτού, από τη Δασική Υπηρεσία.

Επισημαίνουμε ότι ο μόνος τρόπος για να μην απαξιωθούν τα δικαιώματα του δημοσίου κατά τις διαδικασίες Κτηματογράφησης στα πλαίσια του Εθνικού Κτηματολογίου, είναι, να έχουν διακριτό ρόλο και αρμοδιότητα οι δασικές υπηρεσίες, διαφορετικά είναι βέβαιο ότι θα οδηγηθούμε σε απαξίωση των δικαιωμάτων του Δημοσίου και στην καταπάτηση δημόσιας γης, με την καταστρατήγηση του τεκμηρίου κυριότητας υπέρ του δημοσίου που ισχύει για τα δάση, τις δασικές και τις χορτολιβαδικές εκτάσεις.

Η Ένωσή μας θεωρεί ότι στη σημερινή συγκυρία, κανένας δεν έχει δικαίωμα να παραβλέψει όσα προαναφέραμε. Η Κυβέρνηση αλλά και όσοι παίρνουν αποφάσεις και πρωτοβουλίες για νομοθετικές ρυθμίσεις που αφορούν το δημόσιο συμφέρον, οφείλουν να μην αγνοούν ή να παραβλέπουν σκόπιμα την αλήθεια.

Αν αποτελεί κριτήριο για τη λήψη αποφάσεων το θέμα των καθυστερήσεων στην παραλαβή, τη θεώρηση, την ανάρτηση και την κύρωση των μελετών δασικών χαρτών που παραδόθηκαν από τα μελετητικά γραφεία, καλό είναι να γνωρίζουν ότι τα προβλήματα σχετίζονται με :

α. Το σχεδιασμό και προγραμματισμό του έργου, που έγινε από την Κτηματολόγιο Α.Ε., με την πλήρη απουσία της δασικής υπηρεσίας .
β. Το ότι δεν λήφθηκε κανένα μέτρο υποστήριξης της διαδικασίας ελέγχου, θεώρησης και της μετέπειτα ανάρτησης του χάρτη από τις δασικές υπηρεσίες.
γ. Το ότι κατά τη σύνταξη των μελετών των δασικών χαρτών δεν προβλέπεται σε κανένα στάδιο συν-επίβλεψη του έργου από τις δασικές Υπηρεσίες .
δ. Το ότι το επίπεδο συνεργασίας της Κτηματολόγιο Α.Ε με τη Δασική Υπηρεσία κινείται κοντά στο απόλυτο μηδέν.
ε. Το κανείς δε φρόντισε να καλύψει τις ελλείψεις σε εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό, απαραίτητο για την παραλαβή και τον έλεγχο των μελετών
στ. Τέλος με το ότι ο νομοτεχνικός σχεδιασμός του έργου είχε κενά και ασάφειες που διαπιστώνονται στην πράξη, απαιτούν διορθωτικές ρυθμίσεις οι οποίες αφορούν όχι μόνο τις δασικές, αλλά κυρίως άλλες υπηρεσίες .

Η Ένωσή μας ζητά από την Κυβέρνηση και την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ να καταλογίσουν σε κάθε φορέα (Δασική Υπηρεσία, Κτηματολόγιο Α.Ε, Πολεοδομικές Υπηρεσίες, ΟΤΑ), που εμπλέκεται άμεσα ή έμμεσα στο έργο των δασικών χαρτών, τις ευθύνες που πραγματικά τους αναλογούν.

Όμως, είναι γνωστό ότι μετά την ψήφιση των νόμων 3889/2010 και 4030/11, η αρμοδιότητα για όλες τις εργασίες και διαδικασίες σύνταξης, ανάρτησης, παραλαβής αντιρρήσεων, επεξεργασίας και αποστολής φακέλων στις Επιτροπές, διορθώσεων των δασικών χαρτών κλπ, έχουν περιέλθει στην Κτηματολόγιο ΑΕ.

Επιτέλους ας αναλάβει ο κάθε ένας εμπλεκόμενος φορέας τις ευθύνες του.

Για την Π.Ε.Δ.Δ.Υ, απαιτείται, όχι μόνο να μην προχωρήσει το νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή, αλλά να αποκαταστήσει η Κυβέρνηση τη συνταγματική νομιμότητα, με την κατάργηση όλων των διατάξεων που αφαιρούν την αρμοδιότητα των δασικών χαρτών από τη δασική υπηρεσία και την παραδίδουν στην ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΑΕ και στα ιδιωτικά μελετητικά γραφεία.
Με αυτές τις ενέργειες διευκολύνεται το ξεπούλημα και η εκχώρηση της Δημόσιας Περιουσίας, με διαδικασίες fast track, υπό καθεστώς πλήρους σύγχυσης και χωρίς ενοχλητικές αντιρρήσεις."