Πρόκειται για μια καινοτομία του Fitness που ήρθε για να μείνει και θα αφήσει το στίγμα της σε βάθος χρόνου σε όλους όσους ασχοληθούν με αυτή.

Η λειτουργική προπόνηση έχει σκοπό να βρει κινήσεις που εμφανίζονται τακτικά στα αθλήματα και είτε να κάνει τις ίδιες σε ένα ξεχωριστό πρόγραμμα είτε να βρει ασκήσεις που μιμούνταν τις συγκεκριμένες κινήσεις και να τις κάνει ξεχωριστά από την προπόνηση. Αυτή η λογική ήταν πιο μπροστά από τις μεθόδους bodybuilding στα αθλήματα.

Οι bodybuilders γυμνάζουν κυρίως μυϊκές ομάδες και αυτό έκανε τους προπονητές παλιά να σκεφτούν πως θα μπορούσαν να βελτιώσουν τις επιδόσεις αν γυμνάζουν τους μύες που χρησιμοποιούνταν σε κάθε κίνηση. Έτσι αν θέλανε να δυναμώσουν το άλμα κάποιου, λέγανε πως θα δυναμώνανε τους τετρακέφαλους με εκτάσεις ποδιών. Υπήρχε ένα πρόβλημα όμως εδώ:

«Το σώμα λειτουργεί και κινείται σαν ένα. Δεν καταλαβαίνει ανεξάρτητους μύες, αλλά κινήσεις.»

Μπορείς να απομονώσεις έναν μυ προκειμένου να τον δυναμώσεις, αλλά όταν έρθει η ώρα να χρησιμοποιηθεί, θα υπάρχουν αρκετοί άλλοι μύες που δεν θα είναι τόσο δυνατοί. Πιο αναλυτικά:

Σώμα vs Μηχανήματα

Συγκριτικά, τα μηχανήματα περιορίζουν τις κινήσεις σε ένα επίπεδο (κατεύθυνση), κάτι που συνιστά μία αφύσικη για το σώμα δραστηριότητα. Τα περισσότερα αθλήματα εκτελούνται σε πεδία ή γήπεδα. Η σταθερότητα παρέχεται από τον αθλητή, όχι από κάποια εξωτερική δύναμη. Τα συστήματα προπόνησης που βασίζονται στην εκγύμναση με μηχανές, δεν είναι εξ ορισμού λειτουργικά επειδή το φορτίο σταθεροποιείται από το μηχάνημα κ όχι από τον αθλητή.

Παρά το γεγονός ότι η προπόνηση με μηχανήματα μπορεί να οδηγήσει σε λιγότερους τραυματισμούς φαινομενικά, η έλλειψη ιδιοδεκτικότητας και σταθεροποίησης αυξάνουν τελικά τις πιθανότητες των τραυματισμών κατά τη διάρκεια του αγώνα. Η προπόνηση πρέπει να δημιουργεί προσαρμογές που να εξυπηρετούν τις καθημερινές δραστηριότητες ή τη συμμετοχή σε αθλητικές δραστηριότητες, δηλαδή να ασχολούμαστε με την προπόνηση των κινήσεων και όχι των μυϊκών ομάδων.

Ιστορία

Τα θεμέλια της λειτουργικής προπόνησης έχουν δημιουργηθεί έχοντας ως βασικό «συστατικό» της, την επιστήμη της φυσικοθεραπείας και κατ’ επέκταση της διαδικασίας αποκατάστασης τραυματισμών. Φυσιοθεραπευτές χρησιμοποιούσαν συχνά αυτή την προσέγγιση για να βοηθήσουν ασθενείς με κινητικές διαταραχές. Η θεραπεία συμπεριλάμβανε ασκήσεις οι οποίες μιμούνταν τις καθημερινές κινήσεις των ασθενών στο σπίτι ή στη δουλειά βοηθώντας τους έτσι να επιστρέψουν σιγά σιγά στην καθημερινή τους ζωή εκτελώντας τις καθημερινές τους δραστηριότητες. Έτσι αν ο ασθενής ήταν γονέας ενός μικρού παιδιού, η αποκατάσταση θα στόχευε σε ασκήσεις άρσης μέτριων φορτίων και αντοχής, ενώ αν ο ασθενής ήταν μαραθωνοδρόμος, η προπόνηση θα στόχευε στην επανάκτηση και βελτίωση της αντοχής.

Τι προσφέρει:

Πιο αναλυτικά, η λειτουργική προπόνηση έχει σαν αποτέλεσμα τη βελτίωση της ευκινησίας, των αντανακλαστικών, της σταθεροποίησης, της ταχύτητας και της δύναμης αντίδρασης όπου το σώμα έχει τη δυνατότητα να αντισταθμίσει τις αλλαγές του κέντρου βάρους για να μπορεί να κινηθεί γρήγορα και αποτελεσματικά σε οποιαδήποτε στιγμή – δραστηριότητα μέσα στην ημέρα. Τα οφέλη μπορούν να προέλθουν από το γεγονός ότι η προπόνηση δίνει έμφαση στα τρία βασικά επίπεδα κίνησης (κατευθύνσεις κίνησης ) .

Εν κατακλείδι, η λειτουργική προπόνηση δεν είναι απλά μια ακόμη «μόδα» στον τομέα του fitness αλλά ένα είδος εκγύμνασης το οποίο βρίσκει εφαρμογή σε αθλητές όλων των αθλημάτων και είναι απαραίτητη για τη σωστή προσαρμογή της προπόνησης ανάλογα με το άθλημα. Στο μέσο άνθρωπο προσφέρει βελτίωση της ποιότητας ζωής, την πρόληψη και αντιμετώπιση κακώσεων, αλλά και μείωση στο σωματικό του βάρος.

Εάν θέλετε να κλείσετε προπόνηση μαζί μου ή για οποιαδήποτε απορία επικοινωνήστε στο ηλεκτρονικό μου ταχυδρομείο [email protected] ή στο facebook (www.facebook.com/giorgos.lionakis.77)


Λιονάκης Γεώργιος,
Πιστοποιημένος trainer λειτουργικής προπόνησης από την αμερικάνικη εταιρία Purmotion (FTS-Functional Training System)
Απόφοιτος της σχολής fitness, GR.A.F.T.S. Hellas στον τομέα του personal training
Απόφοιτος του τμήματος Επικοινωνίας & ΜΜΕ του Εθνικού-Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Απόφοιτος της «Σύγχρονης Ναυτικής Εκπαίδευσης ΑΕ» ως επόπτης ασφαλείας κολυμβητικών δεξαμενών