Μαζί με την Άνοιξη έρχονται και οι αλλεργίες. Τα συνήθη συμπτώματα της αλλεργίας μπορεί να περιλαμβάνουν φαγούρα και δάκρυα στα μάτια, κόκκινα μάτια, υγρή ή μπουκωμένη μύτη, φτάρνισμα, δυσκολία στην αναπνοή, πονοκέφαλο, δερματικά συμπτώματα και ταχυκαρδία.

Τα πιο συνηθισμένα αλλεργιογόνα (οι ουσίες που προκαλούν τις αλλεργίες) στη χώρα μας είναι τα ακάρεα της οικιακής σκόνης, η γύρη της ελιάς, τα οικόσιτα ζώα, το δηλητήριο της μέλισσας και των σφηκών, τα αντιβιοτικά (κυρίως η πενικιλίνη), οι ξηροί καρποί, το ψάρι, τα οστρακοειδή, το αυγό, οι φράουλες και το γάλα.

Η ενίσχυση του ανοσοποιητικού μας συστήματος μπορεί να αποβεί ιδιαίτερα σημαντική στην αντιμετώπιση των αλλεργιών, γι’ αυτό και η διατροφή παίζει πολύ σημαντικό ρόλο για την επίτευξη αυτού του στόχου.

Αυξημένη πρόσληψη βιταμίνης C, η οποία μειώνει την ισταμίνη και έχει αντιοξειδωτική δράση. Από έρευνες έχει εξακριβωθεί τόσο η ευεργετική δράση της στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος, όσο και η προστατευτική δράση της για το άσθμα. (μπρόκολο, πεπόνι, ακτινίδιο, πορτοκάλια, λεμόνια, κόκκινες πιπεριές, ανανάς και φράουλες)

Η βιταμίνη Ε ως αντιοξειδωτική επίσης βιταμίνη, βοηθάει στη μη εμφάνιση αλλεργικών συμπτωμάτων. (ξηροί καρποί, ελαιόλαδο)

Αυξημένη κατανάλωση τροφίμων πλούσιων στις βιταμίνες Β6 και Β12 βοηθάει στην αντιμετώπιση του άσθματος και των συμπτωμάτων του. (Β6: ψάρια, συκώτι, κρέας, δημητριακά ολικής αλέσεως και εμπλουτισμένα δημητριακά και Β12: εντόσθια (καρδιά, νεφρά, συκώτι), κρέας, ψάρι, θαλασσινά, τυρί , αυγό και γάλα)

Τα φλαβονοειδή ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα και μειώνουν την παραγωγή ισταμίνης. (πράσινες πιπεριές, πορτοκάλια, σταφύλια, κεράσια, κόκκινο κρασί κ.ά.)

Λόγω φλεγμονών που συνοδεύονται από τις διάφορες αλλεργίες (δερματίτιδες, επιπεφυκίτιδες κτλ), κρίνεται απαραίτητη η κατανάλωση ω-3 λιπαρών οξέων. (ψάρια, ξηροί καρποί)

Επαρκής πρόσληψη σεληνίου και ψευδαργύρου φαίνεται να δρα προστατευτικά έναντι των αλλεργιών, λόγω της βοήθειας που παρέχουν στη βλέννα (αμυντικός μηχανισμός ανθρώπου). (Σελήνιο: οστρακοειδή, ψάρι, κρέας, ξηροί καρποί και εμπλουτισμένα με σελήνιο δημητριακά, Ψευδάργυρος: οστρακοειδή, φασόλια, καρύδια, δημητριακά ολικής αλέσεως, πασατέμπος και ηλιόσποροι)

Σε αυτό το σημείο εμφανίζεται και πάλι η Μεσογειακή Διατροφή, η οποία αποτελεί έναν εξαιρετικό τρόπο να ενισχυθεί το ανοσοποιητικό και να αντιμετωπιστούν οι αλλεργίες. Αποδεικνύεται από πολλές έρευνες ότι μία διατροφή χαμηλή σε φρούτα, λαχανικά και ψάρι σχετίζεται με αυξημένο κίνδυνο άσθματος.

Έρευνα που πραγματοποιήθηκε στην Κρήτη για τη Μεσογειακή Διατροφή και το άσθμα έδειξε ότι τα παιδιά παρουσίαζαν πιο σπάνια αλλεργίες ή άσθμα. Το αποτέλεσμα αυτό αποδόθηκε κυρίως στο τρόπο ζωής και στις διατροφικές συνήθειες.

medicaltime,gr / Ειρήνη Συλιγάρδου, Διατροφολόγος- Διαιτολόγος