Το υπουργείο πιέζει για ένα θέμα που σε καμία περίπτωση δεν είναι προαπαιτούμενο από την τρόικα. Το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές, είναι καθαρή επιλογή του υπουργού Ανάπτυξης κ. Χατζηδάκη", είπε στην εκπομπή των Άκη Παυλόπουλου και Μάνου Νιφλή, το μέλος του προεδρείου της ΕΣΕΕ, Παύλος Πολιτάκης.

Συμπληρώνοντας ότι δεν υπάρχουν χρήματα για να καλυφθεί το λειτουργικό κόστος των καταστημάτων, αλλά και χρήματα στους καταναλωτές, για να υπάρξει τζίρος. Ο κ. Πολιτάκης, ανέφερε επίσης, ότι όπου είναι αναγκαίο να είναι ανοικτά τα καταστήματα τις Κυριακές, όπως στις τουριστικές περιοχές, το προβλέπει ο νόμος.

"H μάχη για τις Κυριακές θα δοθεί μέχρι τέλους" δήλωσε το Σάββατο από το βήμα της ετήσιας τακτικής γενικής συνέλευσης της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου ο πρόεδρός της κ. Β. Κορκίδης.

Όπως είπε ο κ. Κορκίδης η πρόταση της ΕΣΕΕ για τη λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων είναι δύο Κυριακές το μήνα Δεκέμβριο, προ των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς και δύο Κυριακές, μία πριν το Πάσχα και μία με απόφαση του Τοπικού Εμπορικού Συλλόγου. Ορισμένοι εμπορικοί σύλλογοι έχουν προτείνει τρεις Κυριακές κατά την εορταστική περίοδο Χριστουγέννων-Πρωτοχρονιάς και τρεις με απόφαση των Τοπικών Εμπορικών Συλλόγων.

Σε κάθε περίπτωση θεωρεί ως εκ των ων ουκ άνευ την απόσυρση του άρθρου 6 του σχεδίου νόμου για τον Αγορανομικό Κώδικα για να υπάρξει οποιαδήποτε περαιτέρω συζήτηση για το πλαίσιο της αγοράς.

"Είναι τουλάχιστον υποκριτικό να υποστηρίζει κάποιος ότι το άνοιγμα της Κυριακής θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας, όταν έχουν κλείσει το 2012 36.000 επιχειρήσεις και περισσότερες από 2.000 μεγάλες εμπορικές έχουν ήδη μπει στο άρθρο 99.

Τα επιχειρήματα αναφορικά με την ενίσχυση της απασχόλησης και την τόνωση της κατανάλωσης στην περίπτωση λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων 52 Κυριακές είναι παντελώς αδύναμα και περιορίζονται σε πειραματισμούς που δεν αποδέχεται πλέον η ελληνική αγορά. Ειλικρινά, δεν μπορούμε να αντιληφθούμε τον λόγο για τον οποίο το Υπουργείο εξακολουθεί τα "μπρος - πίσω" στο θέμα των Κυριακών, όταν η πρόταση έχει καταδικαστεί από το σύνολο σχεδόν της αγοράς και της κοινωνίας και υπονομεύει την ανάπτυξη - την οποία υποτίθεται ότι υπηρετεί.

Για ακόμη μία φορά το εμπόριο απευθύνεται σε "ώτα μη ακουόντων". Και αναρωτιέμαι, πώς φαντάζεται το Υπουργείο να μεθοδεύσει την ανάκαμψη της αγοράς; Ερήμην της κοινωνίας και της επιχειρηματικότητας; Ή μήπως με επιλεκτικές διαρροές από "κύκλους" ανώνυμων «υπευθύνων»; Δυστυχώς, η οικονομική μας κατάσταση χειροτερεύει μέρα με τη μέρα και κάποιοι επιμένουν να αναλώνονται σε επικοινωνιακά παιχνίδια.

Νομίζω ότι έφτασε η ώρα να σταματήσει ο αποκλεισμός των θεσμοθετημένων φορέων της αγοράς από τις συζητήσεις και να αποκατασταθεί ο κοινωνικός διάλογος" όπως επεσήμανε ο ίδιος.

Ως προς την τράπεζα δήλωσε ότι η ΕΣΕΕ αναφέρεται σε μια Αναπτυξιακή Τράπεζα Μικρών Επιχειρήσεων (ΑΤΜΕ) με τραπεζικές εγγυοδοτικές και χρηματοδοτικές δυνατότητες αποκλειστικά για τις Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις. Η ΑΤΜΕ μπορεί να προέλθει αμέσως απ' τη δομή των Συνεταιριστικών Τραπεζών. Έστω και μια απ' αυτές μπορεί να αποτελέσει την βάση του εγχειρήματος και να μετεξελιχθεί, σε μία εξειδικευ0μένη Αναπτυξιακή Τράπεζα Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων, χωρίς προβλήματα και βάρη.

Οπωσδήποτε το αναπτυξιακό εγχείρημα θα μπορούσε να εφαρμοστεί πιλοτικά σε ένα κλάδο και συγκεκριμένα για τις εμπορικές επιχειρήσεις. Βασικός στόχος θα είναι η συγκέντρωση - συγχώνευση όλων των προγραμμάτων ανάπτυξης στην ΑΤΜΕ και η άμεση προώθησή τους με ενιαίο τρόπο καθώς επίσης η άμεση παροχή εγγυημένων μικρό-δανείων αποκλειστικά στις επιχειρήσεις. Αντίστοιχα οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις θα γνωρίζουν πως στην ΑΤΜΕ θα βρουν κάθε ενίσχυση που υφίσταται γι' αυτές και πως θα έχουν την δυνατότητα ασφαλούς - εγγυημένης δανειοδότησης.

Η νέα Αναπτυξιακή Τράπεζα με την μορφή ενός Ενιαίου Φορέα μικρών επιχειρήσεων, θα έχει πρωτεύοντα ρόλο και όχι συμπληρωματικό, θα αναπτύξει ένα δυναμικό - στοχευμένο management, σε σημεία που οι άλλες Τράπεζες δεν μπορούν να προσεγγίσουν.

Με απλά - τυποποιημένα χρηματοδοτικά προϊόντα για την άμεση ανταπόκριση στο πρόβλημα της ρευστότητας, με εξειδίκευση στη χρηματοδότηση καινοτόμων επενδύσεων, με ευέλικτα χρηματοδοτικά εργαλεία και χρήση ολοκληρωμένων προγραμμάτων για την χρηματοδότηση των αναπτυξιακών αναγκών των μικρών επιχειρήσεων, με ενέργειες στήριξης και προώθησης των επιχειρήσεων και των προϊόντων τους στη διεθνή αγορά, καθώς επίσης με πληροφόρηση και συμβουλές για την οικονομική εξέλιξη της μικρής επιχειρηματικότητας, ανάλογα με τις νέες τάσεις της αγοράς.

Επιπλέον, ο νέος φορέας θα μπορέσει να δημιουργήσει τα δικά του νέα κριτήρια, ώστε όσοι μικρομεσαίοι στο παρελθόν έχουν περάσει από την επώδυνη διαδικασία και τη μαύρη λίστα της "Τειρεσίας ΑΕ" να μην αποκλείονται πλέον από κάθε νέα προσπάθεια να ξεπεράσουν το προσωρινό έλλειμμα ρευστότητας τους.

Ο κ. Κορκίδης υπενθύμισε ότι έχει προτείνει η ΕΣΕΕ μία σειρά από δράσεις που θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν διαθέσιμους πόρους από διάφορα ευρωπαϊκά προγράμματα που και θα επιτρέψουν στις εμπορικές επιχειρήσεις να μετατραπούν από μικρο-εισαγωγικές σε μικρο-εξαγωγικές. Στον κλάδο του εμπορίου των τροφίμων και των παραδοσιακών προϊόντων π.χ. μπορεί να αναπτυχθεί η δράση που ξεκίνησε από την Γαλλία και αντίστοιχα να την ονομάσουμε «η Ελλάδα σπίτι σας».

Ως προς τις εκπτώσεις/προσφορές η ΕΣΕΕ ζητάει την αναστολή του θεσμικού πλαισίου της διενέργειας διαρκών προσφορών και τον σαφή ορισμό των περιόδων εκπτώσεων και προσφορών. Θεσμοθέτηση δύο ενδιάμεσων εκπτωτικών περιόδων (Mid Season Sales), το πρώτο δεκαήμερο του Μαΐου και το πρώτο δεκαήμερο του Νοεμβρίου.

Για τη διενέργεια των προσφορών από τα εμπορικά καταστήματα, προτείνουμε:

α) η κάθε επιχείρηση να έχει δικαίωμα κατ' επιλογήν της να διενεργεί προσφορές μέχρι δύο δεκαήμερα το χρόνο και ποτέ συνεχόμενα, β) στις προσφορές να αναγράφεται μόνο τιμή χωρίς ποσοστό έκπτωσης και γ) όσον αφορά την απαγόρευση διενέργειας προσφορών, η συγκεκριμένη διάταξη θα πρέπει να διατυπωθεί ως εξής :

"Τριάντα ημέρες πριν από την έναρξη των τεσσάρων περιόδων εκπτώσεων απαγορεύεται στους υπεύθυνους των εμπορικών καταστημάτων να ανακοινώνουν προς το κοινό εκπτώσεις, προσφορές ή προωθητικές ενέργειες με οποιονδήποτε ηλεκτρονικό η έντυπο τρόπο".

Για τα Stock/Outlet καταστήματα:

α) να προσδιορισθεί νομοθετικά το αντικείμενο δραστηριότητος και οι όροι και προϋποθέσεις χαρακτηρισμού των εν λόγω καταστημάτων, β) στα προϊόντα να αναγράφεται μία μόνο τιμή και να σημαίνονται ανάλογα (stock, ελαττωματικό, προϊόν ειδικής παραγωγής) με τον αντίστοιχο για κάθε κατηγορία συγκεκριμένο προσδιορισμό που θα επισημαίνεται στην ετικέτα, γ) να απαγορεύεται στα stock - outlet η οποιαδήποτε ανάρτηση πινακίδων με ποσοστά έκπτωσης, δ) να απαγορεύεται στα καταστήματα αυτά η διάθεση εμπορευμάτων, τα οποία προσφέρονται ταυτόχρονα στην υπόλοιπη αγορά και ε) να δίνεται η δυνατότητα σε επιχειρήσεις να διαθέτουν ειδικό χώρο εντός τους καταστήματος για εμπορεύματα Stock.

Τέλος ζητάει την άμεση ενεργοποίηση και εφαρμογή της δράσης «Δημιουργία ανοικτών εμπορικών κέντρων στα κέντρα των πόλεων» ("Open Malls"-ECOCommerce).