Η ημικρανία είναι ένα σύνθετο και συχνό πρόβλημα στις μέρες μας, με κύριο σύμπτωμα το δυνατό πονοκέφαλο, αλλά και πολλές φορές με μεγάλη ποικιλία άλλων εκδηλώσεων (π.χ. ναυτία, έμετος, μειωμένη πνευματική απόδοση, υπνηλία κ.ά.).

Η πιο συνηθισμένη μορφή ημικρανίας εκδηλώνεται με ισχυρό πονοκέφαλο, συνήθως στη μία πλευρά του κεφαλιού.

Η ημικρανία είναι συνηθέστερη σε ενήλικες και ειδικότερα στις γυναίκες, όμως υπάρχουν και μορφές της που αφορούν στα παιδιά.

Πολλοί παράγοντες (όπως είναι οι διατροφικοί, ενδοκρινικοί και ψυχολογικοί) είναι γνωστό πως σχετίζονται με τις ημικρανίες, συμπεριλαμβανομένων του οικογενειακού ιστορικού ημικρανιών, της αρτηριακής πίεσης και των ορμονικών αλλαγών.

Γονιδιακοί παράγοντες μπορεί να παίζουν σημαντικό προδιαθεσικό ρόλο και κάποιες συνήθειες που σχετίζονται με τον τρόπο ζωής και τον ύπνο, η έντονη σωματική προσπάθεια, η κατανάλωση αλκοόλ, καφέ και συγκεκριμένων τροφών, το κάπνισμα και η χρήση φαρμάκων ενδέχεται να προκαλούν εξάρσεις.

Χωρίς την αντιμετώπιση λοιπόν, μπορεί να διαρκέσει από μερικές ώρες έως λίγα εικοσιτετράωρα. Το φως, οι ήχοι και οι μυρωδιές μπορούν να γίνουν ιδιαίτερα ενοχλητικά χωρίς ο πάσχων να μπορεί να συνεχίσει τις δραστηριότητές του.

Διάφορα τρόφιμα έχουν εμπλακεί σε «διατροφικές» ημικρανίες, συμπεριλαμβανομένων των πολύ ώριμων τυριών, των οινοπνευματωδών ποτών (ειδικά κόκκινο κρασί), των τουρσιών, των συντηρημένων ή μαριναρισμένων τροφίμων, συμπεριλαμβανομένων των προϊόντων ψαριών και κάποιων φρούτων όπως τα αβοκάντο, τα σμέουρα και οι μπανάνες.

Τι να κάνω για να μην επιδεινώνεται η ημικρανία;

Όταν θέλουμε να πιούμε αλκοόλ, καλό θα ήταν ένα ποτήρι αυτού να συνοδεύεται από 2 ποτήρια νερό και ποτέ χωρίς να έχουμε φάει πιο πριν. Αν έχω καταναλώσει περισσότερο αλκοόλ από αυτό που θα «έπρεπε», πριν κοιμηθώ μπορώ να πιω έναν χυμό φρούτων.

Τα φιστίκια και η μαγιά έχουν ενοχοποιηθεί για πονοκεφάλους και καλό θα ήταν να αποφεύγονται σε οξείες καταστάσεις.

Τα αποξηραμένα φρούτα, επίσης, μπορούν να επιδεινώσουν ημικρανίες ή πονοκεφάλους.

Όσοι υποφέρουν από πονοκεφάλους, καλό θα ήταν να αποφεύγουν την κινέζικη κουζίνα, λόγω ενός ενισχυτικού γεύσης (γλουταμινικό μονονάτριο).

Μικρά και συχνά γεύματα είναι απαραίτητα, επειδή λόγω πιθανής υπογλυκαιμίας ο πονοκέφαλος μπορεί να ενταθεί.

Το ginger φαίνεται να βοηθάει στην αντιμετώπιση των ημικρανιών/πονοκεφάλων, ιδιαίτερα αν καταναλωθεί πριν ξεκινήσουν τα έντονα συμπτώματα (1/3 κ.γλυκού μέσα σε ένα ποτήρι νερό).

Ω-3 λιπαρά οξέα (ψάρια, λιναρόσπορος κτλ) δρώντας ως αντιοξειδωτικά, βοηθούν στην αντιμετώπιση των πονοκεφάλων.

Αυξημένη κατανάλωση νερού, επίσης, βοηθάει.

Σταδιακή μείωση της καφεΐνης, λόγω συνδρόμου απεξάρτησης από αυτήν. Αν κοπεί απότομα, τότε θα επιδεινώσει τον πονοκέφαλο. Καφεΐνη περιέχεται στον καφέ, το τσάι και τα αναψυκτικά τύπου cola.

Τέλος, η τακτική πρόσληψη συμπληρωμάτων μαγνησίου έχει δείξει βελτίωση στη συχνότητα και στη διάρκεια των επεισοδίων ημικρανίας.

Το μαγνήσιο βρίσκεται και σε τροφές όπως τα όσπρια, τα δημητριακά ολικής άλεσης και τα λαχανικά, ιδιαίτερα τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά.

medicaltime.gr
/ Ειρήνη Συλιγάρδου, Διαιτολόγος- Διατροφολόγος