Μπορεί κάποιος εύκολα να διακρίνει την ύπαρξη καλών και κακών επαγγελματιών, μικρών και μεγάλων επιχειρήσεων, επώνυμων με δυνατό διεθνές όνομα και marketing και «ανώνυμων» με πολλά χρόνια παρουσίας στην αγορά. Αυτά και πολλά περισσότερα είναι τα είδη των επιχειρήσεων που συναντάμε στην καθημερινότητα μας.

Οι πολιτικές και κυρίως οι οικονομικές εξελίξεις έχουν δημιουργήσει μία βίαιη ανάγκη για αναπροσαρμογή στα νέα και συνεχώς μεταβαλλόμενα δεδομένα για την μικρή επιχείρηση. Αυτές οι συνθήκες επιβάλουν πολύ γρήγορες και πολλές φορές αδιανόητες για το παρελθόν, ενέργειες που θα βοηθήσουν στην μείωση των λειτουργικών εξόδων, του κόστους αγορών και στην επιπλέον βελτιωμένη ποιότητα αφού πια ο καταναλωτής αναζητά περισσότερο από ποτέ την «έντιμη» σχέση τιμής – ποιότητας.

Αν επιτευχθούν αυτές οι μεταβολές επιτυγχάνονται δύο αλληλένδετοι στόχοι. Από την μία καλύτερη κάλυψη των καταναλωτικών αναγκών και από την άλλη καλύτερες συνθήκες για την επιχείρηση προκειμένου να αυξήσει τις πιθανότητες επιβίωσης της. Αυτές οι συνθήκες που διασφαλίζουν την έντιμη σχέση επιχείρησης – καταναλωτή είναι και η μοναδική εγγύηση για σχέση διάρκειας και εμπιστοσύνης.

Στην εποχή μας οι σχέσεις αυτές, ειδικά στις μικρές επιχειρήσεις, επιτυγχάνονται μόνο όταν πρωτεύοντα ρόλο παίζει ο παράγοντας άνθρωπος – τοπικός επιχειρηματίας που δεν στοχεύει αποκλειστικά στην πώληση κατά την διάρκεια της συναλλαγής,αλλά στην εμπιστοσύνη και την μονιμότητα της σχέσης με τον καταναλωτή. Έτσι υποστηρίζει με σοβαρότητα την επωνυμία που εκπροσωπεί αν ανήκει σε δίκτυο ή την ιστορία και την σοβαρότητα του καταστήματος του, αν πρόκειται για προσωπική προσπάθεια.

Δεν είναι τυχαίο ότι πολλά από τα καλύτερα franchiseκαταστήματα (διαφόρων αντικειμένων) δεν επιβίωσαν σε συγκεκριμένες περιοχές είτε γιατί ήταν απρόσωπα (εταιρικά), είτε γιατί ο συνεργαζόμενος επιχειρηματίας δεν ήταν πάνω από την επιχείρηση του με ότι αυτό σημαίνει για την λειτουργία της, θεωρώντας ότι η ταμπέλα είναι τόσο δυνατή που η παρουσία του δεν είναι απαραίτητη.

Η ανθρώπινη με συναίσθημα παρουσία στην επιχείρηση αποδεικνύει την αξία της, σεμέτριες επιχειρηματικές ιδέες που έχουν αναπτυχθεί με αμφίβολα αποτελέσματα,αλλά σε συγκεκριμένες περιοχές πηγαίνουν εκπληκτικά λόγω ενός καλού συνεργάτη που αγάπησε και είχε την ικανότητα να υποστηρίξει την επιχειρηματική του προσπάθεια.

Οι καταναλωτές σαφώς θα πρέπει να επιλέγουν με κριτήριο την σωστή ποιότητα στην καλύτερη τιμή, λαμβάνοντας πάντα υπόψη τους τις ανθρώπινες σχέσεις και τους επαγγελματίες που δεν τους βλέπουν σαν άλλη μία πώληση που θα αυξήσει τον τζίρο τους (ή κοινώς αριθμούς), αλλά σαν μόνιμη και έντιμη σχέση συνεργασίας. Πάντα μπορούν να βρεθούν λύσεις που θα είναι προς το κοινό συμφέρον, αρκεί τα ανθρώπινα κριτήρια να κυριαρχήσουν έναντι των αριθμών.


Γιάννης Χίνος
Ελ. Επαγγελματίας
(Μέλος Εμπορικού Συλλόγου Χανίων)