Μέχρι τα τέλη Μαΐου ή, το αργότερο, έως τις αρχές Ιουνίου αναμένεται να έχουν κλείσει σε θεσμικό επίπεδο όλες οι εκκρεμότητες για την επαναδραστηριοποίηση των υδροπλάνων στην Ελλάδα.

Εφόσον υλοποιηθεί το συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, οι πρώτες πτήσεις υδροπλάνων – έστω και ως τσάρτερ – αναμένονται τον Ιούλιο στα Ιόνια νησιά, ενώ αμέσως μετά, αναμένεται να πάρει σειρά και η Κρήτη, όπου έχει ήδη εκδηλωθεί το έντονο ενδιαφέρον της εταιρείας «Ελληνικά Υδροπλάνα ΑΕ» αλλά και της αυτοδιοίκησης.

Προς το παρον είναι άγνωστο, εάν θα πραγματοποιηθούν πτήσεις υδροπλάνων στην Κρήτη έστω και ως τσάρτερ το φετινό καλοκαίρι, αλλά το βέβαιο είναι πως για τον επόμενο χρόνο όλα θα είναι έτοιμα και για κανονικές πτήσεις.

Ο Νόμος 4146/2013 που προβλέπει τη δημιουργία υδατοδρομίων στην Ελλάδα ψηφίστηκε πριν από περίπου έναν μήνα και δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Ωστόσο, για την πλήρη εφαρμογή του και το ξεκλείδωμα των επενδύσεων στον χώρο των υδροπλάνων απαιτούνται τρεις Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις (ΚΥΑ), ένα Προεδρικό Διάταγμα και απόφαση του διοικητή της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).

«Ολες οι ΚΥΑ και οι άλλες αποφάσεις που προβλέπει ο νόμος ετοιμάζονται και θα εκδοθούν χωρίς καθυστερήσεις», λέει ο γενικός γραμματέας Ανάπτυξης και Μεταφορών Νίκος Σταθόπουλος στην εφημερίδα «Τα Νέα» και προσθέτει:

«Μέχρι το τέλος Μαΐου θα έχουν ολοκληρωθεί όλες οι ρυθμίσεις ώστε το υπουργείο Ανάπτυξης να ανταποκριθεί στη ζήτηση για τη δημιουργία υδατοδρομίων και στη συνέχεια να διασφαλίσει την απρόσκοπτη λειτουργία τους».

Ειδικότερα, στο στάδιο της τελικής επεξεργασίας και ολοκλήρωσής τους βρίσκονται:

- Η έκδοση ΚΥΑ από τους υπουργούς Ανάπτυξης-Μεταφορών, Δημόσιας Τάξης και Ναυτιλίας για τη συγκρότηση Επιτροπής Υδατοδρομίων στη Διεύθυνση Πολιτικού Σχεδιασμού, Ανάπτυξης και Αξιοποίησης Αεροδρομίων (ΔΠΣΑΑΑ) του υπουργείου Μεταφορών. Εντός των ημερών ολοκληρώνεται η συγκέντρωση των στοιχείων των υπαλλήλων των συναρμόδιων υπουργείων για τη συγκρότηση της Επιτροπής, η οποία θα παραλαμβάνει τις αιτήσεις, θα διενεργεί τους ελέγχους και θα εγκρίνει τη λειτουργία των υδατοδρομίων.

- Αλλες δύο ΚΥΑ των υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης-Μεταφορών και Ναυτιλίας με τις οποίες θα καθοριστούν τα κατώτατα - ανώτατα όρια του ύψους των τιμολογίων των υδατοδρομίων καθώς και τα τέλη λειτουργίας τους. Οι συγκεκριμένες ΚΥΑ, σύμφωνα με τον κ. Σταθόπουλο, θα εκδοθούν έως τα τέλη Μαΐου ώστε να καταστεί απρόσκοπτη η λειτουργία των υδατοδρομίων. Πάντως, όπως επισημαίνει, οι εν λόγω ΚΥΑ αφορούν έσοδα υπέρ του Δημοσίου από τη λειτουργία των υδατοδρομίων και όχι προϋπόθεση αδειοδότησης ή λειτουργίας τους.

- Για τα πτυχία και τις άδειες των πιλότων των υδροπλάνων συντάσσεται με πρόταση της ΥΠΑ Προεδρικό Διάταγμα, με το οποίο θα καθορίζονται επακριβώς οι όροι, η διαδικασία και ο φορέας πιστοποίησής τους. Σημειώνεται ότι για τη διακυβέρνηση υδροπλάνου, πέραν του προβλεπόμενου έγκυρου πτυχίου ή έγκυρης άδειας, «απαιτείται και η ικανότητα σε τάξη αεροσκάφους ύδατος». Σύμφωνα με τον κ. Σταθόπουλο, η πρόβλεψη του νόμου για έκδοση ΠΔ δεν αποτελεί προϋπόθεση για τη δραστηριοποίηση των υδροπλάνων, καθώς το θέμα των πτυχίων-αδειών των πιλότων των υδροπλάνων καλύπτεται ήδη από τον Κοινοτικό Κανονισμό 1178/2011.

- Ακόμα, για τον εφοδιασμό των υδροπλάνων με καύσιμα από σταθερές εγκαταστάσεις καυσίμων που θα υπάρχουν στα υδατοδρόμια, η ΥΠΑ ολοκληρώνει εντός των προσεχών ημερών και προωθεί προς έκδοση σχετικό κανονισμό που θα ρυθμίζει τους όρους και τις διαδικασίες ανεφοδιασμού με καύσιμα των υδροπλάνων για την απρόσκοπτη και ασφαλή λειτουργία των υδατοδρομίων.

Από τον Ιούλιο στα Ιόνια και ακολουθεί η Κρήτη

Στο μεταξύ ο πρόεδρος της εταιρείας Ελληνικά Υδατοδρόμια κ. Αναστάσιος Γκόβας σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Κέρδος» γνωστοποίησε πως η επαναδραστηριοποίηση των υδροπλάνων αναμένεται να ξεκινήσει στα μέσα του καλοκαιριού από την Κέρκυρα, έστω και σαν πτήσεις τσάρτερ.

Αμέσως μετά έρχεται η σειρά της Κρήτης, όπου υπάρχει έντονο ενδιαφέρον και ήδη εκπονείται μελέτη σκοπιμότητας.

«Ο νέος νόμος προβλέπει ότι σε 65 εργάσιμες ημέρες θα μπορεί να εκδίδεται η άδεια ενός υδατοδρομίου. Αρα η αναγωγή των ημερών σε ημερολογιακό διάστημα καθώς και ο χρόνος που θα απαιτείται για την έγκριση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων του υδατοδρομίου καθιστά αρκετά δύσκολη την εκκίνηση των πτήσεων πριν τα μέσα του εφετινού καλοκαιριού» είπε ο κ.Γκόβας για να συμπληρώσει :

«Εχει ξεκινήσει ένας αγώνας δρόμου για να έρθει το πρώτο υδροπλάνο, μέχρι τον Ιούλιο, ώστε να πραγματοποιήσει αρχικά ένα πρόγραμμα charter και περιηγητικών πτήσεων.

Ως βάση του θα έχει το λιμάνι της Κέρκυρας, όπου πιστεύουμε ότι θα αδειοδοτηθεί το πρώτο νέο υδατοδρόμιο και θα εκτελεί πτήσεις προς τους Παξούς και σε άλλα υδάτινα πεδία νησιών, καθώς επίσης και Sightseeing σε συνέργεια με την κρουαζιέρα στην Κέρκυρα η οποία, σημειωτέον, παρουσιάζει σημαντική δυναμική τα τελευταία χρόνια.

Οσον αφορά το ερώτημά σας για το ποιες θα είναι οι περιοχές που θα δραστηριοποιηθούν τα υδροπλάνα, το ξεκίνημα θα γίνει από το Ιόνιο, καθώς η περιοχή του συνδέεται με τη δραστηριοποίηση των υδροπλάνων κατά το πρόσφατο παρελθόν.

Επίσης, ουσιαστικό ενδιαφέρον παρουσιάζεται και για την ευρύτερη περιοχή της Κρήτης. Η εταιρεία μας Ελληνικά Υδατοδρόμια εκπονεί μελέτη σκοπιμότητας για τη λειτουργία υδροπλάνων στην περιοχή της Κρήτης και τα πρώτα ποιοτικά στοιχεία της αξιολογούνται ως άκρως ενθαρρυντικά.

Υπάρχουν εξαιρετικές προοπτικές για τη δημιουργία δικτύου πτήσεων τόσο εντός της Κρήτης όσο και προς επιλεγμένους προορισμούς, οι οποίοι έχουν τουριστικό και εν γένει μεταφορικό ενδιαφέρον για τη νήσο».