Ο οικισμός Ελούντα αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα και γνωστότερα θέρετρα της Κρήτης. Στόχος της παρούσας μελέτης αποτελεί η ριζική αλλαγή της σημερινής εικόνας της περιοχής, έτσι ώστε να αποτελέσει ένα ολοκληρωμένο σύνολο αισθητικής ανάπλασης και να ανταποκρίνεται στο δυνατό “Brand Name” της περιοχής που κάθε επισκέπτης έχει στο μυαλό του.

Η περιοχή μελέτης οργανώνεται γύρω από έναν κεντρικό πυρήνα, την «πλατεία – λιμάνι», ο οποίος αποτελείται από τρία κυκλικά διαζώματα στο ίδιο επίπεδο που αγκαλιάζουν το υφιστάμενο λιμάνι και συγχρόνως ανοίγονται προς την Σπιναλόγκα.

Νοτιοανατολικά η μικρή πλατεία προσφέρεται για την οργάνωση εκδηλώσεων, ενώ για την εξυπηρέτηση των καταστημάτων προτείνεται η δημιουργία ενός ενιαίου στεγάστρου που «ανοίγεται» ως την μικρή προβλήτα.

Στην αρχή της προβλήτας υπάρχει ένα ειδικά διαμορφωμένο κιόσκι για την εξυπηρέτηση των επισκεπτών της Σπιναλόγκας, ενώ στο τέλος της οι επισκέπτες μπορούν να καθίσουν στις ειδικά διαμορφωμένες chaise longue.

Δυτικά ο χώρος της εκκλησίας διαμορφώνεται με τρεις αναβαθμούς και προτείνεται η ανακαίνιση του καμπαναριού και η ελεύθερη πρόσβαση σε αυτό, καθώς αποτελεί ένα παρατηρητήριο με εκπληκτική θέα.

Στο βόρειο τμήμα της περιοχής μελέτης δημιουργείται η παιδική χαρά, η οποία οριοθετείται από ένα μικρό ξύλινο παρατηρητήριο και έναν ξύλινο φράχτη από εναλλασσόμενες πολύχρωμες σανίδες.

Επιπλέον, προτείνεται ένα αμφιθέατρο το οποίο μπορεί να φιλοξενήσει ποικίλα πολιτιστικά δρώμενα και εξασφαλίζει απρόσκοπτη θέαση προς όλη την περιοχή και τη Σπιναλόγκα.

Ο χώρος κάτω από τους αναβαθμούς εκμεταλλεύεται για τη δημιουργία ενός περιπτέρου πληροφόρησης, ενός περιπτέρου και ενός μικρού caféé, ενώ ο υπόλοιπος χώρος εκμεταλλεύεται για αποθηκευτικές ανάγκες.

Στο πρώτο διάζωμα του κεντρικού πυρήνα, αμέσως μετά το μνημείο, ο επισκέπτης συναντά μία σειρά από οργανωμένα στέγαστρα που φιλοξενούν τα τραπεζοκαθίσματα των υφιστάμενων καταστημάτων, τις στάσεις του λεωφορείου και των ταξί, αλλά και δύο περίπτερα.

Δυτικά προτείνεται η δημιουργία ενός ενιαίου στεγάστρου για την εξυπηρέτηση των υφιστάμενων καταστημάτων, ενώ σε όλα τα προτεινόμενα στέγαστρα έχει ενσωματωθεί φύτευση.

Κατά μήκος του δεύτερου διαζώματος στον κεντρικό πυρήνα χρησιμοποιούνται καθιστικές επιφάνειες οργανωμένες κυκλικά, οι οποίες εναλλάσσονται με κατακόρυφα φωτιστικά στοιχεία.

Οι ποδηλατικές διαδρομές από την Ελούντα στην Πλάκα και προς τη γραφική Άνω Ελούντα που προτείνονται, ακολουθούν επίσης την κυκλική διάταξη του κεντρικού πυρήνα.

Πίδακες νερού ορίζουν το κυκλικό σχήμα του λιμανιού στη θάλασσα και συνεχίζουν σε αντίθετη κυκλική διάταξη στο βόρειο τμήμα της περιοχής προς το νησί της Σπιναλόγκας.

Επίσης, για την εναρμόνιση του υφιστάμενου εστιατορίου «Vritοmartes», προτείνεται η δημιουργία ενός γυάλινου κελύφους με τρεχούμενο νερό, δημιουργώντας την αίσθηση ενός καταρράκτη και τονίζοντας ακόμη περισσότερο την προνομιακή θέση του μέσα στη θάλασσα, ενώ η εγκατάσταση της ανεμογεννήτριας στο φυτεμένο δώμα του παραπέμπει στην παράδοση του νομού Λασιθίου των ανεμόμυλων και της παραγωγής αιολικής ενέργειας.

Οι επισκέπτες κατά μήκος της διαδρομής συναντούν μικρά δρώμενα – εκπλήξεις που διαμορφώνονται μέσα σε «νησίδες» (κυκλικές επιφάνειες) χρησιμοποιώντας διάφορα υλικά (άμμος, τζάμι, βότσαλο, φύτευση κ.λπ.), οι οποίες μπορούν να φιλοξενούν και έργα τέχνης.

Προτείνονται, επίσης, διαφορετικά καθιστικά από γυαλί και μωσαϊκό που δημιουργούν την αίσθηση ότι έχουν αποκοπεί από το δάπεδο και αιωρούνται.

Εντείνοντας ακόμη περισσότερο την «παιχνιδιάρικη» ατμόσφαιρα ο επισκέπτης μπορεί να καθίσει και συγχρόνως να παίξει με τα διαφορετικά επίπεδα ενός κυκλικού καθιστικού με ανισοϋψείς ελαστικούς κύβους.

Τέλος, οι διάφορες διαδρομές καταλήγουν στην αποβάθρα – μπαλκόνι, όπου οι επισκέπτες μπορούν να καθίσουν και να ρεμβάσουν στις chaise longue, απολαμβάνοντας τη θέα προς τη Σπιναλόγκα.

Η νέα εποχή που ζούμε ενισχύει περισσότερο την ανάγκη για οικειοποίηση του κοινόχρηστου χώρου σε μια προσπάθεια να χάσουμε την επιβαλλόμενη από πολλούς ατομικότητα που μας χαρακτήρισε τα τελευταία χρόνια, ενισχύοντας το φυσικό μας περιβάλλον σε επίπεδο χρήσεων αλλά και εικόνας.











Τσικανδηλάκης Λευτέρης
Αρχιτέκτων