Τελευταία ενημέρωση: 17:13

Σήμερα στις 5 το απόγευμα έληξε η προθεσμία που έχει ορίσει το ΤΑΙΠΕΔ για την υποβολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την παραχώρηση της χρήσης της πρώτης ομάδας περιφερειακών αεροδρομίων στην οποία συμπεριλαμβάνεται και το αεροδρόμιο "Ι.Δασκαλογιάννης" των Χανίων.

Σύμφωνα με πολλά δημοσιεύματα οικονομικών εφημερίδων, έχει εκδηλωθεί έντονο ενδιαφέρον απο αρκετούς ομίλους, μεταξύ των οποίων είναι και ο γαλλικός όμιλος Vinci μαζί με την ελληνική εταιρεία Ελλάκτωρ, που ανήκει στον ιδιο όμιλο με την εταιρεία Άκτωρ η οποία - ως γνωστόν - έχει αναλάβει το έργο επέκτασης του αεροδρομίου κόστους 100 εκατομ ευρώ με χρηματοδότηση απο το ΕΣΠΑ.

Επίσης σύμφωνα με δημοσιεύματα ο ίδιος γαλλικός όμιλος μαζί με την εταιρεία Άκτωρ, ενδιαφέρονται και για το νέο αεροδρόμιο Ηρακλείου στο Καστέλι.

Όπως γράφει το capital.gr στη διεθνή αγορά έχουν βγει δύο ομάδες από 7+4 αεροδρόμια η καθεμία, με το διαγωνισμό να προβλέπει τη δημιουργία συμβάσεων παραχώρησης για 30 συν 10 έτη.

Στην πρώτη ομάδα ανήκουν τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου, Καβάλας. Προαιρετικά μπορούν να προστεθούν τρία από τα αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Καλαμάτας και Αγχιάλου.

Η δεύτερη ομάδα περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου και προαιρετικά μέχρι 3 από τα αεροδρόμια της Λήμνου, Χίου, Καρπάθου και Νέας Αγχιάλου.

Πρόκειται για την «αφρόκρεμα» των περιφερειακών αεροδρομίων. Από τη Ρόδο, τη Θεσσαλονίκη, την Κω, την Κέρκυρα και τα Χανιά προβλέπεται να περάσουν φέτος 13,4 εκατ. επιβάτες, απορροφώντας το 71% της επιβατικής κίνησης. Για τα συγκεκριμένα αεροδρόμια προβλέπεται επένδυση αξίας άνω των 100 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση των υποδομών.

Οι αερολιμένες Ζακύνθου, Σαντορίνης, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σάμου, Κεφαλονιάς, Ακτίου και Καβάλας είναι αναπτυσσόμενοι μεσαίου μεγέθους και απαιτούν την πραγματοποίηση έργων υποδομής ύψους 95 εκατ. ευρώ. Φέτος εκτιμάται ότι ο αριθμός των αφίξεων στα συγκεκριμένα αεροδρόμια θα διαμορφωθεί περίπου στα 4 εκατομμύρια.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι προσφορές θα υποβάλλουν ο γαλλικός όμιλος Vinci (διαχειρίζεται πορτογαλικά αεροδρόμια) από κοινού με την εταιρεία Ελλάκτωρ και η γερμανική Fraport που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης.

Παράγοντες της τουρκικής αγοράς αναφέρουν στο Capital.gr ότι δεν αποκλείεται να υποβάλει προσφορά η τουρκική TAV, η μεγαλύτερη εταιρεία διαχείρισης αεροδρομίων της Τουρκίας. Η TAV δεν κατάφερε να αναλάβει την κατασκευή και διαχείριση του σχεδιαζόμενου στην Κωνσταντινούπολη αεροδρομίου και το γεγονός αυτό εκτιμάται ότι θα την οδηγήσει στην υιοθέτηση μίας πιο επιθετικής στάσης, ως προς την διεκδίκηση των ελληνικών αεροδρομίων.

Ερώτημα αποτελεί εάν οι κινεζικές Shenzhen Airport και Friedmann Pacific Investment Holdings δώσουν το «παρών», καθώς το «δεδηλωμένο» ενδιαφέρον τους αφορά κατά βάση την αποκρατικοποίηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.

Η πρώτη είναι η διαχειρίστρια του ομώνυμου αεροδρομίου της κινεζικής πόλης, ενώ η δεύτερη συμμετέχει με 45,72% στην China Aircraft Leasing Company Limited που παρέχει υπηρεσίες leasing αεροσκαφών στην Κίνα και στην Ασία.

Στη λίστα των υποψήφιων μνηστήρων δεν αποκλείεται να μπει η εξʼ Αργεντινής Corporacion America, που διαχειρίζεται 49 αεροδρόμια σε Λατινική Αμερική και Ευρώπη. Όπως και ο όμιλος Κοπελούζου, που ελέγχει το 5% του «Ελ. Βενιζέλος» και έχει αναλάβει την ανάπτυξη, ανακατασκευή και λειτουργία του αεροδρόμιου Pulkovo στην Αγία Πετρούπολη για 30 χρόνια.

Επίσης σύμφωνα με στο kerdos.gr της Νίκης Παπανικολάου, "ως υποψήφιοι επενδυτές φέρονται Γάλλοι, Γερμανοί, Αργεντίνοι και Κινέζοι.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η γερμανική Fraport, η οποία διαχειρίζεται 10 αεροδρόμια μεταξύ των οποίων του Μπουργκάς και της Βάρνας στη Βουλγαρία, της Αττάλειας στην Τουρκία, βρίσκεται σε συζητήσεις με τον όμιλο Κοπελούζου, ο οποίος ήδη διαθέτει το 5% του ΔΑΑ με σκοπό την κατάθεση προσφοράς. Μεταξύ των πιθανών ενδιαφερομένων είναι επίσης, η ελβετική Flughafen Zurich και η Corporacion America από την Αργεντινή, η οποία διαχειρίζεται 49 αεροδρόμια σε Λατινική Αμερική και Ευρώπη.

Ομως και ο γαλλικός όμιλος Vinci εκτιμάται ότι τελικά θα κατέλθει στον διαγωνισμό - πληροφορίες θέλουν την εταιρεία να βρίσκεται σε διαβουλεύσεις με την κατασκευαστική εταιρεία Ακτωρ προκειμένου να αναλάβουν από κοινού την κατασκευή του αεροδρομίου στο Καστέλι, για το οποίο θα προκηρυχθεί ξεχωριστός διαγωνισμός.

Παράλληλα, ενδιαφέρον για συμμετοχή στον διαγωνισμό έχει εκδηλωθεί και από την πλευρά του ΔΑΑ αλλά και των Κινέζων. Υπενθυμίζεται ότι ήδη δύο κινεζικές εταιρείες, n Shenzhen Airport, ένα κινεζικό fund που δραστηριοποιείται στον τομέα διαχείρισης αεροδρομίων και n Friedmann Pacific Investment Holdings, ένας κινεζικών συμφερόντων όμιλος που συμμετέχει στην China Aircraft Leasing Company, n οποία παρέχει υπηρεσίες leasing αεροσκαφών στην Ασία, έχουν εκφράσει ενδιαφέρον για τον ΔΑΑ.".