Ελαιοπαραγωγούς και τυποποιητές ελαιολάδου από τις βασικές ελαιοπαραγωγούς περιοχές της χώρας φιλοξένησε ο ευρωβουλευτής Σπύρος Δανέλλης στις Βρυξέλλες, προκειμένου να παρακολουθήσουν σεμινάριο που διοργάνωσε ο ίδιος στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σχετικά με την προώθηση και τη στρατηγική εμπορίας του ελαιολάδου.

Το πεντάωρο σεμινάριο ξεκίνησε με χαιρετισμό από τον Πρόεδρο της Επιτροπής Γεωργίας και Ανάπτυξης της Υπαίθρου του Ευρωκοινοβουλίου κ. Paolo de Castro, ο οποίος αναφέρθηκε και στις πρόσφατες εξελίξεις σχετικά με την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη δημιουργία νέων κανόνων για τη διάθεση ελαιόλαδου στα εστιατόρια, επισημαίνοντας ότι η επιβολή της τυποποίησης του ελαιολάδου αποτελεί έναν τρόπο προστασίας του καταναλωτή από τη νοθεία του ελαιολάδου.

Το σεμινάριο συνεχίστηκε με εισηγήσεις ελλήνων και ισπανών εμπειρογνωμόνων που κάλυψαν τη μέχρι σήμερα εξέλιξη της διεθνούς και της ευρωπαϊκής αγοράς ελαιολάδου, τις σημερινές συνθήκες και προκλήσεις καθώς και τις παγκόσμιες τάσεις στην αγορά του ελαιολάδου.

Επισημάνθηκαν διαφορές στους τρόπους εμπορίας καθώς και διαχρονικές μεταβολές στην προσφορά και τη ζήτηση του ελαιολάδου, ενώ εντοπίσθηκαν παράγοντες που έχουν συμβάλει σ΄ αυτές τις εξελίξεις. Ιδιαίτερη ενημέρωση έγινε για την ευρωπαϊκή πολιτική προώθησης ελαιολάδου, καθώς και για το ευρύτερο πλαίσιο της υπό μεταρρύθμιση Κοινής Γεωργικής Πολιτικής.

Ομιλητές ήταν ο Προεδρος του Ελληνικού Οργανισμού Εξωτερικού Εμπορίου κ. Αλκιβιάδης Καλαμπόκης, η επικεφαλής της Στατιστικής Υπηρεσίας του Διεθνούς Συμβουλίου Ελαιολάδου κα Maria Isabel Gomez, ο Προϊστάμενος του Τμήματος Ελαιολάδου της Γενικής Διεύθυνσης Γεωργίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Παναγιώτης Μπαρζούκας, το στέλεχος του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης κα Λίνα Ράππου, ο Διευθυντής της Γεν. Δ/νσης Γεωργίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Τάσος Χανιώτης, ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου του Jaen στην Ισπανία κ. Manuel Parras Rosa και η Διευθύντρια της ισπανικής διεπαγγελματικής οργάνωσης ελαιολάδου κα Tereza Perez.

Ο ευρωβουλευτής και μέλος της Επιτροπής Γεωργίας και Ανάπτυξης της Υπαίθρου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Σπύρος Δανέλλης προέβη στην εξής δήλωση:

"Η εκδήλωση αυτή είναι μία από τις δράσεις που προωθούμε από την αρχή της ευρωκοινοβουλευτικής θητείας για την έκθεση όσο το δυνατόν περισσότερων ελλήνων πολιτών και ειδικότερα αγροτών και φορέων που εμπλέκονται στην αγροδιατροφική αλυσίδα σε έγκριτη και κατά το δυνατόν σφαιρική ενημέρωση για καίρια θέματα και προβλήματα του γεωργικού τομέα.

Η εμπειρία μάς έχει δείξει ότι υπάρχουν πολλά μεμονωμένα, δυναμικά στοιχεία στον ελληνικό γεωργικό τομέα, τα οποία ασφυκτιούν στις ελληνικές δύσκαμπτες και συχνά παράλογες και αντιφατικές συνθήκες λειτουργίας της γεωργίας, της επιχειρηματικότητας και των ελληνικών θεσμών, και αναζητούν να αδράξουν κάθε ευκαιρία για να επιμορφωθούν και να μάθουν κάτι παραπάνω για την ευρωπαϊκή και διεθνή πραγματικότητα.

Διοργανώνουμε λοιπόν συστηματικά εδώ και τέσσερα χρόνια, με άλλους συναδέλφους ευρωβουλευτές, εκστρατείες ενημέρωσης των πολιτών της υπαίθρου.

Παράλληλα έχουμε διοργανώσει εκπαιδευτικές επισκέψεις στις Βρυξέλλες και στη γύρω περιοχή με θέμα την εμπορία γεωργικών προϊόντων μέσω τοπικών αγορών, την ποιότητα των γεωργικών προϊόντων, τη σημασία της τυποποίησης και του συνεταιρισμού σε επιχειρηματική βάση για την προαγωγή προϊόντων προστιθέμενης αξίας και την αύξηση του γεωργικού εισοδήματος βάσει των εσόδων από τις αγορές.

Κρίναμε ότι είχε έρθει η ώρα να διοργανώσουμε μια ημερίδα για μια ολοκληρωμένη προσέγγιση στο θέμα της αποτελεσματικής εμπορίας του ελαιολάδου και γι αυτό και συμπεριλάβαμε και ισπανούς εμπειρογνώμονες, που έχουν βέβαια μεγάλη και αποδεδειγμένα επιτυχημένη πορεία στον τομέα αυτό.

Οι αντιδράσεις των προσκεκλημένων μας δείχνoυν ότι ο δρόμος της σοβαρής και συστηματικής ενημέρωσης, πληροφόρησης και μεταφοράς της γνώσης είναι αναγκαίος και επιζητούμενος από τα πιο δυναμικά στοιχεία του αγροτικού τομέα.

Στις δύο αυτές παραμέτρους θα πρέπει να επενδύσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο ως χώρα, αν θέλουμε πραγματικά να βγούμε από το αδιέξοδο.

Σε ό,τι αφορά τη στρατηγική προώθησης του ελαιολάδου επιβεβαιώθηκε για άλλη μια φορά η αναγκαιότητα υιοθέτησης ενός δρόμου παραγωγής και εμπορίας προϊόντων με βάση την ποιότητα και τη δυνατότητα απόδειξής της στον καταναλωτή, τη διαφοροποίηση του προϊόντος με βάση χαρακτηριστικά που αντιλαμβάνεται και εκτιμά ο καταναλωτής, καθώς και τη συνεργασία και την εξουδετέρωση τοπικιστικών αντιλήψεων από πλευράς προσφοράς."