Για νομοσχέδιο κοροϊδίας κάνει λόγο σε ανακοίνωσή της η Ένωση Καταναλωτών Ηρακλείου – Κρήτης (ΕΝΚΗ Κρήτης)μετά την γνωστοποίηση των λεπτομερειών του νομοσχεδίου για ενήμερους δανειολήπτες.

Η ΕΝΚΗ Κρήτης καταγγέλλει το νομοσχέδιο καθώς, όπως αναφέρει, δεν παρέχει καμία ουσιαστική διευκόλυνση στους δανειολήπτες αφού σύμφωνα με υπολογισμούς του νομικού τμήματος της Ένωσης υπάρχουν περιπτώσεις που οι ίδιες τράπεζες υπό προϋποθέσεις προτείνουν καλύτερους διακανονισμούς από αυτούς του εν λόγω σχεδίου.

Η ανακοίνωση αναφέρει:

"Η Ένωση Καταναλωτών Ηρακλείου – Κρήτης (ΕΝΚΗ Κρήτης) μετά την γνωστοποίηση των λεπτομερειών του νομοσχεδίου για την ανακούφιση δήθεν, των ενήμερων δανειοληπτών, έρχεται να καταγγείλει το νομοσχέδιο αυτό σαν μια προσπάθεια να ριχτεί στάχτη στα μάτια ανθρώπων που μάταια ενάμιση χρόνο τώρα περιμένουν κάτι δραστικό και πρακτικά ωφέλιμο για αυτούς.

Αντί αυτού βλέπουμε ένα κακέκτυπο σχέδιο, φωτοαντίγραφο των σχεδίων που κατά καιρούς εκπονεί και προπαγανδίζει η Ένωση Ελληνικών Τραπεζών με κεντρική ιδέα την διασφάλιση των κερδών των τραπεζών. Για μια ακόμη φορά οι διοικούντες αντιμετωπίζουν την κοινωνία σαν εχθρό και όχι σαν σύμμαχο στην λύση ενός τεράστιου κοινωνικού προβλήματος.

Η Ένωση Καταναλωτών Ηρακλείου – Κρήτης (ΕΝΚΗ Κρήτης) υπολογίζει, από τα αρχεία που τηρεί με τους χιλιάδες υπερχρεωμένους που έχουν καταφύγει στο γραφείο υποστήριξης υπερχρεωμένων, ότι μόνο ένα 5% των δανειοληπτών θα αφορά υπό προϋποθέσεις το προωθούμενο νομοσχέδιο της κοροϊδίας.

Οι προϋποθέσεις ένταξης είναι τόσο αυστηρές που κάλλιστα θα μπορούσε να ονομαστεί νομοσχέδιο αποκλεισμού από την ρύθμιση: (α) το σύνολο της ακίνητης περιουσίας του νοικοκυριού δεν ξεπερνά σε αντικειμενική αξία τις €250.000 (€300.000 για τρίτεκνους, πολύτεκνους και πάσχοντες από βαριά ασθένεια, (β) το σύνολο των καταθέσεων που βρίσκονται στη κατοχή του νοικοκυριού δεν ξεπερνά τις €10.000 (€15.000 για τρίτεκνους, πολύτεκνους και πάσχοντες από βαριά ασθένεια, (γ) το ανεξόφλητο υπόλοιπο των συνολικών δανειακών υποχρεώσεων του νοικοκυριού (κεφάλαιο) δεν ξεπερνά τις €150.000 & (δ) το δάνειο να είναι ενήμερο και ενυπόθηκο.

Κανένα κούρεμα χρέους, καμία ουσιαστική διευκόλυνση δεν προτείνεται ούτε καν η αποφυγή πλειστηριασμού των ενυπόθηκων εγγυήσεων της πρώτης κατοικίας. Ακόμη και στην περίοδο χάριτος προβλέπεται τοκισμός του κεφαλαίου με 2% περίπου δηλ. αν κάποιος έχει περίοδο χάριτος 4 χρόνια και έχει δάνειο 100.000 Ε, στο τέλος της 4ετίας θα βρεθεί με ένα χρέος 108.000 Ευρώ.

Από μια πρώτη εκτίμηση του οικονομικού μας τμήματος, υπάρχουν περιπτώσεις που οι ίδιες τράπεζες υπό προϋποθέσεις προτείνουν καλλίτερους διακανονισμούς από αυτούς του εν λόγω σχεδίου. Οι υπεύθυνοι ουδέποτε έλαβαν σοβαρά υπόψη τους τις προτάσεις μας που συνοψίζονται στα παρακάτω:

• Όσοι άνεργοι, ΑΜΕΑ, ασθενείς, μικροσυνταξιούχοι βρίσκονται σε μόνιμη αποδεδειγμένη αδυναμία αποπληρωμής να απαλλάσσονται από τα χρέη

• Όσοι ζουν κάτω από τα όρια της φτώχειας και δεν έχουν καθόλου περιουσιακά στοιχεία και επαρκή εισοδήματα, θα καταβάλλουν για τα επόμενα 3-5 χρόνια μικρό μέρος των οφειλών τους, το ελάχιστο το 10% αυτών
• Όσοι δεν έχουν επαρκή περιουσιακά στοιχεία και εισοδήματα, θα μπορούν υπό προϋποθέσεις να μειώσουν τις δόσεις τους και να τις επεκτείνουν σε βάθος χρόνου, χωρίς επιπρόσθετες επιβαρύνσεις

• Προστασία της πρώτης κατοικίας: Ο οφειλέτης θα μπορεί να ζητήσει την εξαίρεση της πρώτης κατοικίας του από την ρευστοποίηση της περιουσίας του για την εξόφληση των χρεών του υπό προϋποθέσεις

• Το κόστος της διαδικασίας: Οι καταναλωτές - οφειλέτες που στερούνται παντελώς εισοδημάτων, να απαλλάσσονται από το κόστος των εξόδων (δικαστικών και εξωδικαστικών ενεργειών)

• Υποστήριξη των οφειλετών από εξειδικευμένους συμβούλους: Σημαντική είναι η υποστήριξή του οφειλέτη κατά τη διάρκεια του πλάνου αποπληρωμής από εξειδικευμένους δωρεάν συμβούλους, στους οποίους θα μπορεί να προσφεύγει όταν αντιμετωπίζει δυσκολίες.

• Διαδικασία εξωδικαστικού συμβιβασμού: Ο εξώδικος διακανονισμός πρέπει να ρυθμιστεί νομοθετικά. Ο τρόπος επίτευξης, η διάρκεια (π.χ. τρία χρόνια), το περιεχόμενο και η διαδικασία του εθελούσιου εξωδικαστικού διακανονισμού δε μπορεί να μείνει αρρύθμιστος και να εξαρτάται αποκλειστικά από την καλή θέληση των Τραπεζών και λοιπών δανειστών. Σε κάθε περίπτωση στο νόμο πρέπει να ορίζονται οι όροι και οι σχετικές προϋποθέσεις.

Αντί αυτών των προτάσεων που προέρχονται από την προσεκτική ανάλυση της πραγματικότητας που βιώνουμε ως Ένωση προστασίας καταναλωτών βλέπουμε να προωθείτε ένα νομοσχέδιο έκτρωμα που ρίχνει νερό στο μύλο των Τραπεζιτών.

Η Ένωση Καταναλωτών Ηρακλείου – Κρήτης (ΕΝΚΗ Κρήτης) θεωρεί ότι η μόνη σημαντική διάταξη που βοηθά παρά τις αδυναμίες της τους υπερχρεωμένους, είναι ο νόμος 3869/2010 (γνωστό ως νόμος Κατσέλη) ο οποίος αφορά αυτούς που πραγματικά βρίσκονται σε αδυναμία αποπληρωμής και καλεί τους καταναλωτές να εξετάζουν την ένταξη τους σε αυτόν καταφεύγοντας στο γραφείο της και στο Τμήμα υποστήριξης υπερχρεωμένων που έχει συστήσει."