Το Διατμηματικό Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών «Σχεδιασμός, Διοίκηση και Πολιτική του Τουρισμού» και το Εργαστήριο Τουριστικών Ερευνών και Μελετών (ΕΤΕΜ) του Πανεπιστημίου Αιγαίου διοργάνωσαν στη Ρόδο, από τις 30 Μαΐου έως τις 2 Ιουνίου 2013, το 5ο Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο «Tourism Trends and Advances in the 21st Century».

Στα πλαίσια της συνεργασίας που έχουν ο Δήμος Ιεράπετρας και το Τμήμα Εμπορίας και Διαφήμισης του ΤΕΙ Κρήτης, ξεκίνησε το 2012 μια πρωτοπόρα εργασία στο χώρο της Ελληνικής Αυτοδιοίκησης, η οποία επικεντρώθηκε στην παρουσία του Δήμου Ιεράπετρας στο διαδίκτυο και τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης (Social Media: Facebook, Pinterest, Twitter κτλ).

Το αποτέλεσμα της δουλειάς που έγινε ανακοινώθηκε στο συνέδριο ως ακαδημαϊκή εργασία (Academic Paper). Επικεντρώνει δε το περιεχόμενο της σε δύο θεματικούς άξονες:

1) Την έρευνα σε όλους του δήμους της Ελλάδας για την χρήση κοινωνικών δικτύων (ιδιαίτερα για την τουριστική προβολή τους) και

2) Στις καλές πρακτικές (best practices), χρησιμοποιώντας το παράδειγμα της Ιεράπετρας ως πρότυπο για την βέλτιστη αισθητική, οργανωτική, λειτουργική και φιλική προς το χρήστη παρουσίαση ενός τουριστικού προορισμού στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης. Η εργασία εγκρίθηκε από την ακαδημαϊκή επιτροπή του συνεδρίου και εντάχθηκε στο πρόγραμμα του συνεδρίου.

Στα πλαίσια έρευνας που διενεργήθηκε στο πλαίσιο της ακαδημαϊκής εργασίας, διαπιστώθηκε ότι η τουριστική παρουσία της Ιεράπετρας στο Facebook (facebook.com/VisitIerapetra) είναι στις πρώτες θέσεις αποδοχής από τους διαδικτυακούς χρήστες, συγκρινόμενη με την αντίστοιχη παρουσία Δήμων της χώρας.

Είναι ενδεικτικό, ότι με βάση το σύστημα αποδοχής και έγκρισης προτίμησης (Likes) που χρησιμοποιεί η πολυπληθέστερη πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης στον πλανήτη (Facebook), η σελίδα www.facebook.com/VisitIerapetra βρίσκεται στην πρώτη δεκάδα των Δήμων της χώρας που αξιοποιούν αποτελεσματικότερα το συγκεκριμένο δίκτυο, ξεπερνώντας μάλιστα πολλούς τουριστικούς δήμους, με πολύχρονη παρουσία και οργάνωση στη διαχείριση του τουρισμού, όπως οι Δήμοι Ρόδου, Μυκόνου, Χερσονήσου κ.α . Σ’ επίπεδο Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κρήτης, βρίσκεται στη τρίτη θέση, γεγονός που αποκτά μεγαλύτερη σημασία δεδομένου ότι η Κρήτη αποτελεί τον ισχυρότερο και πολυπληθέστερο νησιωτικό προορισμό τουριστών στη χώρα και μια από τις πιο αναπτυγμένες τουριστικά περιοχές της Ελλάδας.

Εντυπωσιακά είναι και τα στατιστικά στοιχεία από την έντονη τουριστική παρουσία του Δήμου Ιεράπετρας στο σύνολο των κοινωνικών μέσων δικτύωσης, αφού εκατοντάδες χιλιάδες χρήστες, από την Ελλάδα και κυρίως από τις κορυφαίες τουριστικές αγορές (Γερμανία, Αγγλία, Γαλλία, Ρωσία κ.α.) έχουν ενημερωθεί για τις παραλίες, τη διατροφή, τον πολιτισμό, τη φύση, την καθημερινότητα των ανθρώπων και την ιστορία της περιοχής μας και έχουν παρακινηθεί να επισκεφτούν τον τόπο μας, έναν σχετικά άγνωστο μέχρι πρότινος τουριστικό προορισμό στη παγκόσμια κοινότητα του διαδικτύου.

Αναλογιζόμενοι μάλιστα το μηδενικό οικονομικό κόστος σε σχέση με παραδοσιακές μεθόδους προβολής (έντυπα, τηλεόραση κτλ), η προσπάθεια έχει στεφθεί με μεγάλη επιτυχία και γι’ αυτό αποτελεί πρότυπο διαδικτυακής δράσης με στόχευση στα κοινωνικά δίκτυα και για άλλους Δήμους στην Ελλάδα, ειδικά σε μια περίοδο οικονομικής ύφεσης όπου η σχέση κόστους – οφέλους είναι καθοριστική για να προσεγγίσει μια περιοχή το θέμα της τουριστικής προβολής.

Να σημειωθεί, πως για το εγχείρημα και τα αποτελέσματά του έχουν ενημερωθεί τα αρμόδια Υπουργεία.

O Δήμος Ιεράπετρας θα εξακολουθήσει να στηρίζει την προσπάθεια που καταβάλλουν με επιτυχία, το Τμήμα Προγραμματισμού του Δήμου και το Τμήμα Εμπορίας και Διαφήμισης του ΤΕΙ Κρήτης – Παράρτημα Ιεράπετρας, για μία ολοκληρωμένη διαδικτυακή παρουσία της Ιεράπετρας .

Τέλος, όσοι επιθυμούν να δουν αναλυτικά τα αποτελέσματα της έρευνας, διαγράμματα κι άλλα στοιχεία μπορούν να τα αναζητήσουν στο http://dimos.ierapetra.gr/