Η ανάπτυξη συνδυασμένων μεταφορών, η περαιτέρω ενίσχυση των εξαγωγών και η προσέλκυση άμεσων επενδύσεων αποτελούν καθοριστικούς άξονες για την έξοδο από την κρίση, όπως αναφέρθηκε σε ημερίδα που διοργάνωσαν στον Πειραιά, το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Πειραιά (ΒΕΠ) και ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ) με τίτλο «Παράγω και Εξάγω: Το νέο Οικονομικό μοντέλο ανάπτυξης».

Ο πρόεδρος του ΒΕΠ Ανδρ. Μιχάλαρος αναφέρθηκε στις δυνατότητες που έχουν τα ελληνικά προϊόντα στο εξωτερικό λόγω της υψηλής ποιότητάς τους και ζήτησε από την κυβέρνηση να διευκολύνει τις εγχώριες εταιρείες στην προσπάθειά τους να γίνουν πιο εξωστρεφείς. Ο πρόεδρος του ΒΕΠ συμπλήρωσε: «Βασικό κριτήριο βάσει του οποίου ένα προϊόν θα μπορεί να χαρακτηρίζεται και να προβάλλεται ως ελληνικό είναι η σύνδεσή του με την παραγωγική διαδικασία και πόσες βιώσιμες θέσεις εργασίας δημιουργεί η παραγωγή του. Το ελληνικό σήμα πρέπει να είναι προαιρετικό και να απονέμεται στα προϊόντα που παράγονται στην Ελλάδα». Πρόσθεσε ότι η υιοθέτηση ελληνικού σήματος θα οδηγήσει στη διακοπή μιας άναρχης χρήσης της ελληνικής σημαίας στις συσκευασίας των προϊόντων.

Ακόμη, σχολίασε ότι τα ελληνικά προϊόντα μπορούν να προωθούνται στο εξωτερικό με παράλληλη προβολή της ιστορίας και του ελληνικού πολιτισμού και υπενθύμισε ότι στην κατεύθυνση αυτή το επιμελητήριο βρίσκεται σε επικοινωνία με την γενική γραμματέα του υπουργείου Πολιτισμού κ. Μενδώνη.

Εξάλλου, αναφέρθηκε στη ναυπηγική κι επισκευαστική βιομηχανία τονίζοντας ότι δεν μπορεί μία χώρα που είναι πρώτη δύναμη στην ποντοπόρο ναυτιλία να έχει τόσο υποβαθμισμένη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία και οι όμορες χώρες να αναπτύσσουν, αντίθετα, τη δική τους αντίστοιχη βιομηχανία.

Ο αντιπρόεδρος του ΣΕΒΕ Κ. Λουφάκης τόνισε ότι το 2012 η Ελλάδα παρουσίασε παραγωγικό κενό ύψους -13%, όταν οι υπόλοιπες χώρες που επίσης τελούν υπό οικονομική κρίση έχουν: Ισπανία: -4,6% Πορτογαλία: -4,3%, Κύπρος: -2% και η Γερμανία μόλις -0,3%. Επίσης αναφέρθηκε στις καθυστερήσεις στα τελωνεία. Συγκεκριμένα είπε: «14 ημέρες για συμπλήρωση απαιτούμενων εγγράφων, 1 μέρα για εκτελωνισμό, 2 μέρες για χερσαία μεταφορά, 2 μέρες για τον λιμένα εξόδου. Σύνολο: 19 ημέρες. Ζητούμε δραστική μείωση του χρόνου αυτού και μείωση της γραφειοκρατίας».

Αναφερόμενος στη Βόρεια Ελλάδα, τόνισε ότι αντιπροσωπεύει σήμερα το 27% των ελληνικών εξαγωγών καταγράφοντας τη μεγαλύτερη εξαγωγική επίδοση στην Ελλάδα (εξαγωγές & περιφ. ΑΕΠ). Σχετικά με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ο αντιπρόεδρος του ΣΕΒΕ αναφέρθηκε στα προβλήματα που αντιμετωπίζει και αντιπρότεινε στη συνολική πώληση του λιμανιού, την πώληση της προβλήτας 6 και μίλησε για την ανάγκη για ανάπτυξη, εκσυγχρονισμό, αναβάθμιση υποδομών & υπηρεσιών καθώς και για την ανάπτυξη συνδυασμένης μεταφοράς μεταξύ ΟΣΕ και λιμανιού Θεσσαλονίκης.

O γενικός γραμματέας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων Αθ. Χριστόπουλος, ως εκπρόσωπος του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου Κώστα Μουσουρούλη ανέγνωσε την ομιλία του υπουργού, στην οποία επισημαίνεται ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις και το ελληνικό κράτος έχουν περιθώρια βελτίωσης σε όλα τα επίπεδα αλλού περισσότερο και αλλού λιγότερο. Για τον ιδιωτικό τομέα, τόνισε ότι μπορεί να βελτιωθεί σε επίπεδο φορολογίας, θεσμικού πλαισίου και επενδυτικού κλίματος, έκανε λόγο για την αξιοπιστία, την εμπιστοσύνη στο προϊόν, την εταιρεία, στη χώρα, μίλησε για την ανάγκη επιχειρηματικής ηθικής και αναφέρθηκε στις δυνατότητες που προσφέρει ο νέος επενδυτικός νόμος.

Ο ειδικός σύμβουλος του υπουργού Ανάπτυξης σε θέματα εξωστρέφειας Γρ. Δημητριάδης τόνισε ότι το υπουργείο προωθεί την άρση του φαινομένου της πολυδιάσπασης των φορέων της εξωστρέφειας και για το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις με τις διαδικασίες στον εκτελωνισμό των προϊόντων τους επισήμανε ότι προωθείται η διευκόλυνση των διαδικασιών.

Τόνισε ότι με την απελευθέρωση του επαγγέλματος των εκτελωνιστών, που αποτελεί και μνημονιακή δέσμευση, πρακτικά εξελίσσει τους εκτελωνιστές ως συμβούλους logistics για τις επιχειρήσεις. Εξάλλου, μίλησε για την απλούστευση των εξαγωγικών διαδικασιών τονίζοντας ότι προωθούνται 25 δράσεις για τη μείωση του χρόνου για την εξαγωγή κατά 50% και του κόστους κατά 20% μέχρι το 2015, οδηγώντας έτσι σε αύξηση 10% της αξίας των εξαγωγών, 1,7% αύξηση του ΑΕΠ και δημιουργία 80.000 νέων θέσεων εργασίας.

Ο Βασίλειος Κεχαγιάς, έφορος Δ.Ε. ΣΕΒΕ, μίλησε για τις ναυπηγικές υπηρεσίες και την προληπτική συντήρηση στη ναυτιλία πραγματοποιώντας ειδική αναφορά στη γεωπολιτική θέση της Ελλάδας, τις δυνατότητες ανάπτυξης της ναυπηγικής και επισκευαστικής βιομηχανίας με σύγχρονες μεθόδους λειτουργίας, την παραχώρηση των ΣΕΜΠΟ σε ιδιώτες με τη δημιουργία έξυπνων και τεχνολογικά καινοτόμων μονάδων και την παραχώρηση, βέβαια, αντισταθμιστικών ωφελειών.


«Θέλουμε να εξάγουμε και δεν μας διευκολύνετε!»

Στη συνέχεια, παρουσιάστηκαν case studies εξωστρεφών ναυτιλιακών επιχειρήσεων και φορέων του Πειραιά. Ο πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού κι εκπρόσωπος της "Variety Cruises" Αντ. Στελλιάτος, επισήμανε ότι το ελληνικό yachting τελεί υπό διάλυση, έκανε λόγο για το ενδεχόμενο της άρσης του καμποτάζ στα σκάφη αναψυχής που έχει θορυβήσει το ελληνικό yachting και τόνισε: «Χρειάζονται μέτρα για την ενίσχυση του θαλάσσιου τουρισμού τα οποία θα ευνοήσουν όχι μόνο τον κλάδο αλλά και μία σειρά από φορείς και υπηρεσίες που συνεργάζονται μαζί του ενδυναμώνοντας την οικονομία μας με το τουριστικό συνάλλαγμα». Επίσης, επισήμανε ότι είναι αναγκαίο «να γνωρίζουν τα σκάφη που επισκέπτονται την Ελλάδα τι θα πληρώνουν και ποιο αντίστοιχο χρονικό διάστημα θα μπορούν να παραμένουν στη χώρα μας. Διότι σήμερα δεν γνωρίζουν και λόγω αυτής της ασάφειας οι μαρίνες έχουν απωλέσει 30% των ελλιμενιζόμενων σκαφών τα οποία είτε αποχωρούν για Τουρκία, Κροατία, Μαυροβούνιο είτε ακυρώνουν την άφιξή τους και την παραμονή τους στη χώρα μας».

Ο πρόεδρος της Διεθνούς Βιομηχανικής και Ναυτιλιακής Ένωσης (W.I.M.A.) Άγγελος Δρακόπουλος, τοποθετήθηκε στην ομιλία του επί των συνεργειών ως μοχλό παραγωγής και μοντέλο ανάπτυξης. Η WIMA (Διεθνής Βιομηχανική και Ναυτική Ένωση) είναι μη-κερδοσκοπική Ένωση η οποία ιδρύθηκε το 2006 και αποτελείται από 32 εταιρείες-μέλη, που δραστηριοποιούνται κυρίως στον χώρο της ναυτιλίας. Ο βασικός σκοπός της WIMA είναι η δικτύωση, με στόχο την προώθηση της Ένωσης και των εμπορικών δραστηριοτήτων των μελών της, στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό.

Στο πλαίσιο της εκδήλωσης παρουσιάστηκαν case studies, από εξωστρεφείς επιχειρήσεις οι οποίες είναι και μέλη του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Πειραιά.

Εκ μέρους της SERTON ΕΠΕ (οικιακές ηλεκτρικές μικροσυσκευές , κλπ.) μίλησε η Φραγκίσκη Παναγοπούλου, Export Manager, η οποία αναφέρθηκε σε όλα τα προβλήματα, τις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και την ελλιπή υποστήριξη του Έλληνα εξαγωγέα από τους αρμόδιους φορείς, τόνισε την ανάγκη να παραμείνουν οι παραγωγικές μονάδες στην Ελλάδα, αναφέρθηκε στην καθυστέρηση απονομής δικαιοσύνης στις εμπορικές διαφορές και ζήτησε την έμπρακτη στήριξη στην ελληνική εξαγωγική επιχείρηση από τους φορείς της εξωστρέφειας και την Πολιτεία.

Ο Κώστας Τριποδάκης, ο οποίος διαθέτει δύο εξαγωγικές επιχειρήσεις παραγωγής κρασιού και ξυδιού με ιστορία από τις αρχές του 20ου αιώνα στην τοποθέτησή του ανάφερε: «Οι ασφαλίσεις είναι καλές αλλά τα επιτόκια που ζητούν ουσιαστικά, κάνουν απαγορευτική την πώληση. Παράγω, θέλω και μπορώ να παράγω, γιατί με εμποδίζετε;», τόνισε απευθυνόμενους στον εκπρόσωπο του υπουργείου Ανάπτυξης και ως παράδειγμα ανέφερε: «Σε μία προσπάθεια να αδειοδοτηθώ για 100 στρέμματα αμπελώνα στην Αττική, η απάντηση από τις Αρχές ήταν ότι 100 στρέμματα δόθηκαν σε όλη την Αττική φέτος. Ωστόσο, ακόμα δίνονται επιδοτήσεις για την οριστική εγκατάλειψη των αμπελώνων. Είμαστε μία εταιρεία που τα τελευταία επτά χρόνια έχει δεκαπλασιάσει τον κύκλο των εργασιών της και τον αριθμό των εργαζομένων με μόνιμη απασχόληση, δεν έχει χρέη προς τις Τράπεζες, ελληνικό Δημόσιο και τρίτους και με αρκετά μεγάλο αριθμό εξαγωγών κι όμως αδυνατούμε να ενταχθούμε σε κοινοτικά προγράμματα». Ο κ. Τριποδάκης αναφέρθηκε στη δραματική μείωση των εγχώριων πρώτων υλών εξαιτίας της συρρίκνωσης του ελληνικού αμπελώνα, στο κόστος της μεταφοράς των προϊόντων, στο πρόβλημα της επιστροφής του εξαγωγικού ΦΠΑ επί τέσσερα χρόνια που με το που ξεκίνησε να επιλύεται αντικαθίσταται από φορολογία επί της κερδοφορίας για το 2012 και προκαταβολικής απαίτησης για το τρέχον έτος, "άσχετα από το εάν κανείς δουλέψει ή όχι και άσχετα από τις επισφάλειες".

imerisia.gr