Πράσινο φως στην επιλογή του αγωγού ΤΑΡ ως της οδού που θα αξιοποιηθεί για τη μεταφορά φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη, εκτιμάται ότι συνιστά η απόρριψη του αγωγού Nabucco από τους παραγωγούς φυσικού αερίου στο κοίτασμα Σαχ Ντενίζ ΙΙ στο Αζερμπαϊτζάν.

Ωστόσο, επισήμως, από την πλευρά της ελληνικής κυβέρνησης δεν έχουν υπάρξει ακόμα ανακοινώσεις.

Ο αυστριακός όμιλος πετρελαίου και φυσικού αερίου OMV, ο οποίος ήταν επικεφαλής της κοινοπραξίας Nabucco West, ανακοίνωσε πως έχασε στην εκστρατεία του, την οποία διεξάγει εδώ και δέκα χρόνια, για να επιλεγεί ο Nabucco West από την κοινοπραξία Σαχ Ντενίζ, που εξασφαλίζει τη λειτουργία του αζερινού κοιτάσματος.

"Το πρόγραμμα Nabucco τελείωσε για μας", δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του OMV, ο Γκέρχαρτ Ρόις, σε συνέντευξη Τύπου που οργανώθηκε εκτάκτως.

Ο Ρόις αμφισβήτησε αν υψηλότερες τιμές για το αέριο θα μπορέσουν πράγματι να επιτευχθούν στην Ελλάδα, η οποία πλήττεται από τη λιτότητα, ή στην Ιταλία, η οποία εφοδιάζεται με άφθονο φυσικό αέριο, χώρες οι οποίες αμφότερες βρίσκονται στο δρόμο που θα ακολουθήσει ο TAP.

"Σας αφήνω να απαντήσετε εσείς στο ερώτημα αν πρόκειται για φύλλο συκής σε μια πολιτική απόφαση", πρόσθεσε ο Ρόις.

Συνάντηση στο Μαξίμου

Το πρωί της Τετάρτης έγινε η συνάντηση του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά με τους εκπροσώπους της κοινοπραξίας Sah Deniz 2, στο Μέγαρο Μαξίμου.

Στο μεταξύ, έκθεση του υπουργείου Εξωτερικών για το ζήτημα των αγωγών, καταγράφει σειρά πλεονεκτημάτων για τη χώρα μας εφόσον επικρατήσει το πρότζεκτ του αγωγού TAP.

Παράγοντες που σχετίζονται με τη διαδικασία εκφράζουν συγκρατημένη αισιοδοξία για την επικράτηση του σχεδίου που υποστηρίζει η χώρα μας έναντι του ανταγωνιστικού αγωγού Ναμπούκο, που διέρχεται εκτός Ελλάδος, σημείωναν ωστόσο ότι τίποτα δεν έχει κριθεί μέχρι την τελική ανακοίνωση.

Κορυφαία στελέχη, εκπρόσωποι της Κοινοπραξίας εκμετάλλευσης του Σαχ Ντενίζ ενημέρωσαν την Τετάρτη τον πρωθυπουργό κ. Α. Σαμαρά και την ηγεσία του ΥΠΕΚΑ σχετικά με τη διαδικασία. Στην Κοινοπραξία μετέχουν η βρετανική BP και η νορβηγική Statoil με ποσοστά από 25,5 % καθώς και οι SOCAR (Αζερμπαϊτζάν, 10%) Total (Γαλλία, 10%) LukAgip (ιταλική Eni και ρωσική LUKoil, 10%) ΝIOC (Ιράν, 10%) και TPAO (Τουρκία, 9%).

Ανάλογες ενημερώσεις γίνονται και στις κυβερνήσεις όλων των χωρών που εμπλέκονται στον ένα ή τον άλλο αγωγό, δηλαδή στο άνοιγμα του λεγόμενου Νοτίου διαδρόμου φυσικού αερίου που αποσκοπεί στην εισαγωγή φυσικού αερίου στην ΕΕ από νέες πηγές, πέραν της ρωσικής Gazprom που αποτελεί το βασικό προμηθευτή της Ευρώπης.

Σύμφωνα με την έκθεση του ΥΠΕΞ τα οφέλη από την κατασκευή του αγωγού ΤΑΡ για την Ελλάδα κωδικοποιούνται ως εξής:

1.Γεωστρατηγική σημασία

Η ολοκλήρωση του αγωγού TAP θα είναι μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις που έχουν γίνει ποτέ στην χώρα μας και θα σηματοδοτήσει την δυναμική επανατοποθέτηση της Ελλάδας στο γεωστρατηγικό περιβάλλον και στον ενεργειακό χάρτη της περιοχής.

2.Αύξηση πολιτικής βαρύτητας

Η ύπαρξη του αγωγού προβάλλει θετικά πολιτικά μηνύματα τόσο στην περιοχή όσο και στην Ευρώπη για τη βαρύτητα της Ελλάδας στην ευρύτερη περιοχή της. Επίσης, ενισχύει την ταυτότητά της ως παράγοντα σταθερότητας. Η Ελλάδα, συμμετέχοντας στον Νότιο Διάδρομο Αερίου, είναι παρούσα στις εξελίξεις που αφορούν την εκμετάλλευση των μεγάλων κοιτασμάτων φυσικού αερίου της Κασπίας.

3.H Ελλάδα καθίσταται ενεργειακός κόμβος και άξονας στην περιοχή της ΝΑ Ευρώπης

Πέραν της μεταφοράς τράνζιτ αερίου προς την δυτική Ευρώπη θα υπάρχει η δυνατότητα διανομής ποσοτήτων στα Βαλκάνια μέσω διασυνδετηρίων αγωγών. Η αγορά της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας θα μπορεί να τροφοδοτείται μέσω του σχεδιαζόμενου αγωγού IGB και τα Δυτικά Βαλκάνια μέσω του σχεδιαζόμενου αγωγού Ιονίου Αδριατικής (Ionian Adriatic Pipeline—IAP).

4.Διαφοροποίηση πηγών φυσικού αερίου για την ελληνική και ευρωπαϊκή αγορά

H δυνατότητα προμήθειας της ελληνικής αγοράς με φυσικό αέριο μέσω του αγωγού TAP σημαίνει μία πρόσθετη πηγή, άρα αύξηση των επιλογών και της διαπραγματευτικής δύναμης της χώρας μας έναντι των προμηθευτών της. Συνεπώς, ενισχύεται η ενεργειακή ασφάλεια της χώρας μας και της ευρωπαϊκής αγοράς.

5.Σημαντική άμεση ξένη επένδυση

Ο TAP αποτελεί άμεση ξένη επένδυση στην Ελλάδα ύψους 1,5 δισ. ευρώ.

6.Αύξηση απασχόλησης

Δημιουργία 2.000 άμεσων και 10.000 έμμεσων νέων θέσεων εργασίας.

7.Πολλαπλασιαστικά οφέλη στην ελληνική οικονομία

Η κατασκευή και λειτουργία του έργου θα απαιτήσει την προμήθεια πλειάδας προϊόντων και υπηρεσιών από ελληνικές εταιρείες.

8.Επενδυτική εμπιστοσύνη

Η ολοκλήρωση του έργου δείχνει την εμπιστοσύνη της διεθνούς επενδυτικής κοινότητας στη δυναμική και την προοπτική της ελληνικής οικονομίας.

Η "ταυτότητα" του αγωγού TAP

Μέτοχοι:

TAP AXPO(EGL) (Ελβετία — 42,5%) Statoil (Νορβηγία — 42,5%) ΕΟΝ (Γερμανία—15%)

Μεταφορική ικανότητα:

10 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως - με δυνατότητα επέκτασης σε 20 δις. με την προσθήκη δύο σταθμών συμπίεσης στις Σέρρες και τα ελληνοαλβανικά σύνορα.

Διάμετρος αγωγού:

στο χερσαίο (onshore) τμήμα 48 ίντσες (1,2 μέτρα)

στο υποθαλάσσιο (offshore) τμήμα 36 ίντσες (0,91 μέτρα)

Μήκος:

870 χιλιόμετρα συνολικά. Ελλάδα 550 χλμ. Αλβανία 205 χλμ. Αδριατική Θάλασσα 110 χλμ. Ιταλία 5 χλμ.

Υψομετρικές διαφορές:

Υψηλότερο σημείο στα 1800 μέτρα στην Αλβανία

Χαμηλότερο σημείο σε βάθος 810 μέτρων στην Αδριατική Θάλασσα


news247.gr