Η Τουρκία ζήτησε από το Twitter να ιδρύσει ένα γραφείο εκπροσώπησης εντός της χώρας σε μια προσπάθεια να αναγκάσει τους ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης να συμμορφωθούν με το τοπικό νομικό πλαίσιο, επισήμανε ο υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών, Μπιναλί Γιλντιρίμ.

Πέρα από αυτό, αξιωματούχος του υπουργείο αποκάλυψε ανωνύμως ότι η κυβέρνηση ζήτησε από το Twitter να αποκαλύψει τις ταυτότητες των χρηστών που είχαν ανεβάσει μηνύματα που θεωρούνταν προσβλητικά για την κυβέρνηση ή τον πρωθυπουργό ή τα οποία περιφρονούσαν τα προσωπικά δικαιώματα των ανθρώπων.

Προς το παρόν δεν έχει διευκρινιστεί αν το Twitter ανταποκρίθηκε στο αίτημα.

Από την πλευρά του το Facebook αναφέρει ότι δεν παρείχε τα στοιχεία χρηστών στις τουρκικές αρχές σε απάντηση στα κυβερνητικά αιτήματα σχετικά με τις διαδηλώσεις και σημειώνει ότι ανησυχεί για τις προτάσεις ότι οι εταιρείες του Ίντερνετ μπορεί να πρέπει να παρέχουν στοιχεία πιο συχνά.

Το Facebook υποστηρίζει ότι παραπέμπει τα αιτήματα στην τουρκική δικαιοσύνη, εκτός αν υπάρχει άμεσος κίνδυνος για τη ζωή ή αν αφορούν παιδιά.

Σε κάθε περίπτωση, η αστυνομία συνέλαβε δεκάδες ανθρώπους που ήταν ύποπτοι για την υποκίνηση ταραχών μέσα από τους ιστοτόπους κοινωνικής δικτύωσης κατά την διάρκεια των διαδηλώσεων.

Το υπουργείο Εσωτερικών της Τουρκίας είχε προηγουμένως ανακοινώσει ότι η κυβέρνηση εργάζεται πάνω σε νέες ρυθμίσεις οι οποίες θα έχουν στόχο τους λεγόμενους «προβοκάτορες» στους ιστοτόπους κοινωνικής δικτύωσης, αλλά υπάρχουν λίγες πληροφορίες σχετικά με το τι μπορεί να συνεπάγονται οι νέοι νόμοι.


Εκκλήσεις για... συμμόρφωση


«Είπαμε σε όλους τους ιστοτόπους κοινωνικής δικτύωσης ότι αν λειτουργείτε στην Τουρκία πρέπει να συμμορφώνεστε προς τον τουρκικό νόμο», δήλωσε ο υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών Μπιναλί Γιλντιρίμ σε δημοσιογράφους.

Όπως πρόσθεσε ο Γιλντιρίμ, «όταν ζητούνται πληροφορίες, θέλουμε να βλέπουμε κάποιον στην Τουρκία που μπορεί να το παρέχει αυτό» και διευκρίνισε ότι «χρειάζεται να υπάρχει ένας συνομιλητής στον οποίο να μπορούμε να εκφράσουμε τα παράπονά μας και ο οποίος να μπορεί να διορθώσει ένα σφάλμα αν υπάρχει κάποιο».

Ο υπουργός διαβεβαίωσε ότι η Άγκυρα δεν είχε προβλήματα με το Facebook, το οποίο είχε εργαστεί για ένα διάστημα με τις τουρκικές αρχές και είχε εκπροσώπους εντός της Τουρκίας, αλλά σημείωσε ότι οι αρχές δεν έχουν δει μια «θετική προσέγγιση» από το Twitter μετά την έκδοση από την Τουρκία των «απαραίτητων προειδοποιήσεων» προς τον ιστότοπο πάνω σε αυτό το ζήτημα.

«Το Twitter θα συμμορφωθεί πιθανώς κι αυτό. Διαφορετικά πρόκειται για μια κατάσταση η οποία δεν μπορεί να διατηρηθεί», σημείωσε ο ίδιος, χωρίς να διευκρινίσει περαιτέρω, ωστόσο υποστήριξε ότι ο σκοπός δεν είναι να περιοριστούν οι ιστότοποι κοινωνικής δικτύωσης.

Και τα δύο κοινωνικά δίκτυα, το Twitter και το Facebook αναδύθηκαν με τις πρόσφατες ταραχές ως η κύρια πηγή πληροφόρησης για τους τούρκους που αντιτίθενται στην κυβέρνηση, την ώρα που τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης αγνοούσαν –σε κάποιες περιπτώσεις προκλητικότατα– τις διαδηλώσεις, τουλάχιστον κατά τις πρώτες ημέρες των διαμαρτυριών, στις αρχές Ιουνίου.

Λάβρος κατά των ιστότοπων –και μάλιστα εξαρχής– είχε εμφανιστεί ο ίδιος ο Ταγίπ Ερντογάν που τους περιέγραψε κάπως σαν «κακό μπελά» λέγοντας ότι χρησιμοποιήθηκαν για να διαδοθούν ψέματα για την κυβέρνηση με σκοπό να τρομοκρατηθεί η κοινωνία.

Ανώτεροι αξιωματούχοι του κόμματός του είναι τακτικοί χρήστες του Twitter· ο επίσημος λογαριασμός του Ερντογάν έχει και αυτός εκατομμύρια ακολούθους.

in.gr/Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες από ΑΠΕ/Reuters