Κάθε Δευτέρα πρωί, τα ραδιόφωνα και οι εφημερίδες βουίζουν από ατυχήματα που συμβαίνουν κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου. Ατυχήματα που κρύβουν ανυπολόγιστη ανθρώπινη δυστυχία…ατυχήματα που επηρεάζουν όλους μας, είτε εμπλεκόμαστε άμεσα σε αυτά είτε όχι.

Κάθε εβδομάδα, περισσότερα από δύο άτομα ηλικίας 18-24 ετών χάνουν τη ζωή τους στους δρόμους της χώρας μας.

• Είναι ως επί το πλείστον βράδια του Σαββατοκύριακου που αυτοί οι νέοι υπερεκπροσωπούνται μεταξύ εκείνων που σκοτώθηκαν. Είναι κυρίως άνδρες.

• Σχεδόν το μισό (49%) του συνόλου των ατυχημάτων στο οποίο νέοι οδηγοί εμπλέκονται κατά τη διάρκεια της βράδια του Σαββατοκύριακου αφορά συγκρούσεις με εμπόδια εντός και εκτός δρόμου και οφείλεται σε απώλεια ελέγχου του συστήματος διεύθυνσης.

Γιατί;

• Η συμπεριφορά των νέων ανθρώπων οδήγησης σχετίζεται με την ηλικία: η επιθυμία για ανεξαρτησία, η ανάγκη για κινητικότητα και ένταξη στον κόσμο των ενηλίκων, η υπερβολική αυτοπεποίθηση, και η όρεξη κινδύνου που αναλαμβάνει, πρέπει να σταθεί και να ανέβει.

• Οι νέοι άνθρωποι πηγαίνουν να αποκτήσουν την άδεια οδήγησής τους. Στην κυκλοφορία, δεν είναι μόνο αρκετό να έχεις αποκτήσει γνώσεις πάνω στον αυτοματισμό αλλά και η προσοχή τους πρέπει να είναι είναι πολύ επικεντρωμένη στον έλεγχο (τεχνική) του οχήματος ή να διατηρείται από την αντίληψη των πραγμάτων και των γεγονότων, για να μην υπάρξει καμία επίδραση στην κυκλοφορία.

• Στην πραγματικότητα, το πρόβλημα της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ είναι συναφής σε όλες τις ηλικίες, αλλά οι νέοι οδηγοί είναι πιο ευαίσθητοι στις αρνητικές συνέπειες του αλκοόλ . Σε συνδυασμό με τη μικρή εμπειρία οδήγησης και τους εξωτερικούς παράγοντες που επηρεάζουν την οδήγηση, ο κίνδυνος ατυχημάτων αυξάνεται ακόμα και με μικρές ποσότητες αλκοόλ.

• Σε γενικές γραμμές, οι νέοι άνθρωποι τρέχουν με λιγότερο καλά συντηρημένο αυτοκίνητο. Είναι προβλέψιμο ότι οι νέοι οδηγοί με μικρά γρήγορα αυτοκίνητα θα είναι περισσότερο εμπλέξιμα σε ατυχήματα.

• Τα τελευταία χρόνια, έχει παρατηρηθεί έμφαση στην κατανάλωση παράνομων ναρκωτικών από τα παιδιά, όπως η κάνναβη, αμφεταμίνες (XTC, EVE) και έξυπνα φάρμακα (διεγερτικά).

• Κόπωση, νυχτερινή οδήγηση, καιρικές συνθήκες, άγνοια του δρόμου, νυχτερινή ζωή ευφορία ... είναι επίσης παράγοντες που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο.

Και το τελικό συμπέρασμα είναι ποιο;;;

Ότι δεν υπάρχει παιδεία !! Παιδεία που η κυβέρνηση δεν προσφέρει. Χρόνια ζητάμε από συλλόγους να προστεθεί το μάθημα κυκλοφοριακής από το δημοτικό σχολείο μέχρι και την αποφοίτηση λυκείου. Να μαθαίνει από παιδί τα βασικά, όπως να κυκλοφορεί σωστά ως πεζός, ως ποδηλάτης αλλά και ως οδηγός αυτοκινήτου ή μότο.

Δυστυχώς το πιο λυπηρό είναι ότι είμαστε η μοναδική χώρα της Ε.Ε. που δεν έχει αυτό το μάθημα στο σχολείο. Από την άλλη, αφού το κράτος δεν προσφέρει για να προστατέψει τους Έλληνες και να τους κάνει ασφαλείς στους δρόμους, ή να επιδιορθώσει τις κακοτεχνίες, θα πρέπει να ξεκινήσει και η παιδεία από το σπίτι δηλαδή από τους ΓΟΝΕΙΣ. Οι γονείς είναι υπεύθυνοι για την ζωή των παιδιών τους, είναι εκείνοι που τους παίρνουν μηχανάκια και τους αφήνουν να οδηγούν χωρίς κράνος ή αμάξια χωρίς να τους επισημαίνουν να φορούν την ζώνη, με αποτέλεσμα τον τεράστιο κίνδυνο της ζωής τους. Οι γονείς θα πρέπει να τους συστήνουν από την πρώτη φορά να οδηγούν και να παίρνουν τις απαραίτητες ασφάλειες. Να μπορούν να τους καθοδηγούν να φορούν την ζώνη ή το κράνος.

Κάθε μέρα, πενθούμε είτε για φυσικά αίτια, είτε για δολοφονίες, είτε για τροχαία. Ειδικά από τροχαία, όλοι μας έχουμε χάσει φίλους αρκετούς προκαλώντας τα είτε οι ίδιοι, είτε οι άλλοι.

Στους φίλους που πηγαίνω να ανάψω ένα κερί, να αφήσω ένα άσπρο τριαντάφυλλο που συμβολίζει το φως και την αγνότητα. Αγνότητα , να ζήσει σαν Άγγελος και να φέρει Φώς. Να φωτίσει τους φίλους του που τους άφησε πρόωρα και δεν πρόλαβε να ζήσει την υπόλοιπη ζωή του. Να φωτίσει να μην συμβεί και σε αυτούς, και να δώσει την καθοδήγηση του ως το σπίτι της επιστροφής. Για να μην υπάρξουν επόμενοι γονείς που θα κλάψουν για το παιδί τους, θα πρέπει να φροντίσουν να δώσουν τη σωστή παιδεία, και να τους παροτρύνουν να φορούν ζώνη και κράνος. Να τονίζουν στο παιδί τους να μην τρέχει και να μην πίνει, σε καθημερινή βάση ώστε το παιδί από μικρό να συμμορφωθεί, διαφορετικά να του απαγορεύουν να οδηγεί...

Και φυσικά, όλοι μας να έχουμε δίπλωμα. Όλοι μας θα πρέπει να σεβόμαστε τον ΚΟΚ … Για να σώσουμε τον ίδιο μας τον εαυτό αλλά και τον συνάνθρωπο μας. Για να μη γίνουμε δολοφόνοι από την απροσεξία και την αμέλεια μας..

Δολοφόνος δεν είναι μόνο ο οδηγός που προκάλεσε το τροχαίο, αλλά και ΕΣΕΙΣ που δώσατε το αυτοκίνητο, το μηχανάκι χωρίς τις σωστές συμβουλές… Αυτή είναι η σημερινή εικόνα που έχουμε στην Ελλάδα. Επίσης, η πολιτεία θα πρέπει τελικά να ενσωματώσει στο σχολείο μαθήματα κυκλοφοριακής αγωγής και πρακτικά στα πάρκα κ.α. που το κράτος θα έπρεπε πρωτίστως να εφαρμόσει, και ακόμη να φροντίσει για πιο υπερσύχρονους δρόμους, που ακόμα και τώρα δεν ελέγχονται αν πληρούν τους όρους ασφαλής οδήγησης. Θα πρέπει να γίνεται καθημερινός έλεγχος στους δρόμους από συνεργεία για επιδιορθώσεις δρόμων αλλά και λακκουβών.

Να υπάρχει συχνή επιτήρηση από την Τροχαία , και συνεχές αλκοτέστ . Η Τρίτη ηλικία θα πρέπει να εξετάζεται από επιτροπές και όχι να τους δίνουν δίπλωμα μετά τα 65 χρόνια. Τα πρόστιμα δεν φέρουν λύση, αντίθετα θα πρέπει να αφαιρείται το δίπλωμα, και να γίνεται επανεξέταση με αυστηρότερα κριτήρια.

Μουδάκης Νίκος
Υπεύθυνος Διαδικτυακού Τύπου
Συλλόγου ΠΡΟ.Τ.Α. Χανίων
[email protected]