Όταν στα τέλη του 16ου αιώνα, οι Ενετοί κατασκεύαζαν οχυρωματικά έργα στην Σούδα Χανίων, σίγουρα δεν θα μπορούσαν να φανταστούν πως μετά από πέντε αιώνες, θα «έπεφτε θύμα» αυτών των οχυρώσεων ένα….υποβρύχιο.

Ο λόγος , για το υποβρύχιο του Πολεμικού Ναυτικού «Πρωτέας», το οποίο – το πρωί – σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση του ΓΕΝ « κατά τη διάρκεια πλου εντός του όρμου της Σούδας, στη Κρήτη, και κατά την διάρκεια χειρισμών αποφυγής πλοίων, κινήθηκε πλησίον ακτών και επακούμβησε σε αρχαίο υποβρύχιο μόλο.»

Όμως ποιος είναι αυτός ο «αρχαίος υποβρύχιος μόλος» ;

Δεν είναι άλλος από την ‘Porporella” που κατασκεύασαν οι Ενετοί στα τέλη του 16ου αιώνα.

Ήταν η περίοδος που οι πειρατές έκαναν διαρκώς εφόδους στο νησί ενώ και η Οθωμανική απειλή κατά της Ενετοκρατούμενης Κρήτης φαινόταν περισσότερο ορατή παρα ποτέ.

Έτσι αποφασίστηκε η οχύρωση της νησίδας της Σούδας η οποία ξεκίνησε στα 1572 και ολοκληρώθηκε το 1583.

Στο πλαίσιο των οχυρωματικών έργων – εκτός από το φρούριο πάνω στην νησίδα – στην απέναντι ακτή κάτω από το ύψωμα Ποδομούρι (στο ύψος του σημερινού νεκροταφείου του Καλαμίου) κατασκευάστηκε ένας ύφαλος μόλος – η Porporella – που εξανάγκαζε τα πλοία της περιοχής να προσεγγίζουν περισσότερο το νησί και να βρίσκονται μέσα στο βεληνεκές των κανονιών της νότιας πλευράς του φρουρίου της νησίδας.



Όμως, ενώ το έργο είχε φτάσει σε απόσταση 261 μέτρων από την ακτή, σταμάτησε η κατασκευή του καθώς το βάθος ήταν μεγάλο για τα δεδομένα της εποχής, ο βυθός λασπώδης και υπήρχαν δυνατά ρεύματα.

Όπως επισημαίνει και η αναγνώστρια του Flashnews.gr κα Ειρήνη Καλαιτζάκη «μέχρι να σταματήσουν όμως οι εργασίες οι Ενετοί κατάφεραν να κατασκευάσουν ένα μόλο μήκους 261 μέτρων και ύψους από τον πυθμένα της θάλασσας από 3,5 μέτρα μέχρι 17,5 μέτρα. Ο μόλος είναι ορατός με γυμνό οφθαλμό μόνο τις μέρες που η θάλασσα είναι ήρεμη και έχει διαύγεια.»



Στις φωτογραφίες της κας Καλαιτζάκη αλλά και του Google Earth , φαίνεται καθαρά ο υποβρύχιος ενετικός μόλος , ο οποίος αποκαλείται και ως «Η σκάλα του Ενετού».

Εάν αληθεύει η πληροφορία πως το υποβρύχιο «Πρωτέας» πλησίασε την ακτή σε απόσταση 50-100 μέτρων καθώς, το ύψος του υποβρύχιου μόλου κυμαίνεται απο 3,5 έως 17,5 μέτρα, τότε εξηγείται το πώς «επακούμβησε» πάνω στην ενετική οχύρωση.

Το ευτύχημα είναι πως δεν κινδύνεψε κάποιος από τα 30 μέλη του πληρώματος, ενώ και το ίδιο το υποβρύχιο δεν υπέστη ζημιές, από τα – αποτελεσματικά όπως αποδείχθηκαν – οχυρωματικά έργα των Ενετών.

Ναπολέων Σαραντίδης
[email protected]