Το «αντάλλαγμα» για την «αποτυχία» στην ΔΕΠΑ που οδήγησε στην μείωση του πήχη των αποκρατικοποιήσεων φέτος από τα 2,5 δισ. ευρώ στο 1,6 δισ. ευρώ ήταν... βαρύ: όχι μόνο μετακινήθηκε εισπρακτικά ο στόχος για το 2014, αλλά «αυγάτισε» και κατά 1 δισ. ευρώ επιπλέον, φτάνοντας σε έσοδα ύψους 3,5 δισ. ευρώ.

Αρμόδια στελέχη, εξηγούν ότι αυτό το 1 δισ. ευρώ επιπλέον έχει υπολογιστεί να προέλθει όχι από τις «παραδοσιακές» αποκρατικοποιήσεις, αλλά από 1 ή 2 σχήματα τιτλοποίησης ακινήτων. Τα σχήματα ακόμη βρίσκονται στην φάση σχεδιασμού, με πολλές αιτιάσεις και διαφωνίες για την τελική τους μορφή.

Τον Σεπτέμβριο η Ελλάδα θα πρέπει πάντως να τα θέσει ξανά επί τάπητος -από κοινού με την τρόικα- για να λάβει τις τελικές αποφάσεις και για να «πείσει» ότι το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων είναι «βιώσιμο» χωρίς παρεμβάσεις στο ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ ή στην «κυριότητα» του προγράμματος.

Υπάρχουν και αιτιάσεις για την επιτυχία του εγχειρήματος. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι πρώτες κρούσεις σε θεσμικούς έδειξαν ότι τα επιτόκια που ζητούν για να αγοράσουν τα ομόλογα είναι υψηλά. Επίσης, υπήρξε διχογνωμία για το αν θα τρέξουν δύο (εντός και εκτός ΤΑΙΠΕΔ) ή μία τιτλοποίηση και αν θα υπάρχει «ανταγωνισμός» μεταξύ τους ή με το ίδιο το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων.

Πρώτα στη λίστα με τα ακίνητα προς τιτλοποίηση είναι τα υπουργεία Άμυνας και Αγροτικής Ανάπτυξης. Θα παρουσιάζουν το φθινόπωρο τα «φιλέτα» που έχουν στην κατοχή τους και παραμένουν αναξιοποίητα (στρατόπεδα, μεγάλες αγροτικές εκτάσεις).

Η Κομισιόν ανέφερε στην έκθεσή της ότι «οι εναλλακτικές μέθοδοι, όπως η τιτλοποίηση στοιχείων ενεργητικού, επί του παρόντος εκτιμάται ότι ενδεχομένως να αυξήσουν τα έσοδα πέραν αυτών που προβλέπονται στο σχέδιο ιδιωτικοποίησης. Οι προσπάθειες αυτές θα μπορούσαν να απευθυνθούν στον ιδιωτικό τομέα, και ιδίως τη διεθνή επενδυτική κοινότητα και θα πρέπει να προετοιμαστούν προσεκτικά. Ως πρώτο βήμα, οι αρχές θα φέρει όλες τις ιδιοκτησίες (π.χ. εκείνες που υπάγονται στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, Γεωργίας) σε ένα ενιαίο πλαίσιο το οποίο θα μπορούσε να διαχειρίζεται πιο αποτελεσματικά με την μεγιστοποίηση των οικονομιών κλίμακας».

Έχει ζητηθεί έκθεση του ΤΑΙΠΕΔ η οποία να δείχνει τη δυνατότητα άντλησης πρόσθετων εσόδων αλλά και να εξασφαλιστεί «ότι οι τιτλοποιήσεις δεν πρόκειται σε καμία περίπτωση να επιβραδύνουν τη διαδικασία ιδιωτικοποιήσεων που προβλέπεται στο τρέχον πρόγραμμα».

Συνολικά θα πρέπει να «σκαναριστούν» για τιτλοποίηση ή για άμεση ιδιωτικοποίηση 80.000 ακίνητα της ΕΤΑΔ αλλά και αυτά που τελούν υπό τη διαχείριση άλλων υπουργείων. Το τοπίο είναι θολό «η κατάσταση αυτών των ακινήτων σε πολλές περιπτώσεις είναι άγνωστη ή ανεξέλεγκτη» αναφέρεται στο μνημόνιο, βάζοντας περιθώριο έως το Νοέμβριο για την ανάπτυξη ενός σχεδίου αξιοποίησής τους.

Στο μνημόνιο αναφέρεται ότι «λαμβάνοντας υπόψη το υψηλό μερίδιο της ακίνητης περιουσίας στα αναμενόμενα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις, η επιτάχυνση της προόδου στον τομέα αυτό παραμένει ζωτικής σημασίας. Προπαρασκευαστική εργασία έχει αρχίσει για να εξασφαλιστεί η μεταφορά της πλήρους και άμεσης κυριότητας των 1.000 εμπορικά βιώσιμων ακινήτων στο ΤΑΙΠΕΔ. Η κυβέρνηση προωθεί το δεύτερο πακέτο των 250 ακινήτων, ενώ έχουν προεπιλεγεί 3.150 συνολικά ακίνητα για μεταβίβαση στο ΤΑΙΠΕΔ. Μάλιστα, το ελληνικό δημόσιο δηλώνει ότι δεν μπορεί να κρατήσει οποιοδήποτε ακίνητο αν προηγουμένως δεν λάβει την σύμφωνη γνώμη της τρόικας.

capital.gr/Δήμητρα Καδδά


Πηγή:www.capital.gr


Πηγή:www.capital.gr