Ούτε στο υπουργείο Οικονομικών δεν ξέρουν ποιες είναι τελικά οι αλλαγές που θέλουν να κάνουν στον φοροελεγκτικό μηχανισμό ενώ, και όπου ακόμα αυτές γίνονται, προκύπτουν νέα ζητήματα και οι υπηρεσίες δεν μπορούν να λειτουργήσουν, ούτε με τον τρόπο που ως πρόσφατα (υπο-) λειτουργούσαν...

Μόλις την περασμένη Δευτέρα για παράδειγμα, ο υφυπουργός Οικονομικών κύριος Δημήτρης Κουσελάς υπέγραψε απόφαση με την οποία αναθέτει «προσωρινά» στο Σώμα Οικονομικών Επιθεωρητών του υπουργείου Οικονομικών την αρμοδιότητα να ελέγχουν τους ΟΤΑ, τα ΝΠΔΔ και τα ιδρύματα και κληροδοτήματα.

«Προσωρινά» όμως αυτές οι ελεγκτικές αρμοδιότητες εκχωρούνται συνεχώς στην Οικονομική Επιθεώρηση τα τελευταία 5 χρόνια , αν και με νόμο που πέρασε το 2006 ο τότε υφυπουργός Οικονομικών Πέτρος Δούκας, θα έπρεπε να συσταθεί ειδική υπηρεσία και σύστημα ελέγχου που θα παρακολουθεί για τους επιχορηγούμενους τη διαδρομή του χρήματος προς τους επιχορηγούμενους φορείς. Από το 2007 και μετά, όταν άλλαξαν τα πρόσωπα στο υπουργείο Οικονομικών ο νόμος και οι αποφάσεις έμειναν –όπως και άλλα πολλά- «στο συρτάρι».

Επί 60 μήνες τώρα, οι κατά καιρούς υπουργοί και υφυπουργοί παρατείνουν «προσωρινά» το παλαιό καθεστώς αντί να εφαρμόζουν το νόμο, ενώ τώρα ετοιμάζουν με έναν άλλο νόμο που ψηφίστηκε προ μηνός, νέες αλλαγές και αρμοδιότητες για την Οικονομική Επιθεώρηση.

Το τοπίο όμως είναι και πάλι θολό, αφού ορισμένοι επιθεωρητές φαίνεται ότι θα αναλάβουν τους ελέγχους πόθεν έσχες και τις εισαγγελικές και διοικητικές έρευνες για περιπτώσεις διαφθοράς (όπως του εφοριακού στην ΚΓ΄ΔΟΥ που «έγινε καπνός» μαζί με 8 εκατ. ευρώ και την υπόθεση αποκάλυψε το protothema.gr) , ενώ οι υπόλοιποι εικάζεται πως θα ενταχθούν στις ΔΟΥ για να στηρίξουν τις έρευνες για φοροδιαφυγή.

Δεν είναι καθόλου τυχαίο συνεπώς ότι, όπως λένε οι πληροφορίες από την Ουάσιγκτον, στη συνάντησή του με τον Ντομινίκ Στρος Καν και τον Πωλ Τόμσεν, ο υπουργός Οικονομικών ομολόγησε ότι για να ολοκληρωθούν οι αλλαγές και να λειτουργήσει όπως θά’πρεπε ο φοροεισπρακτικός στρατός του υπουργείου Οικονομικών, θα χρειαστεί να περάσουν άλλοι 18 μήνες (τέλη του 2012 ή αρχές του 2013 δηλαδή)!

Ήδη και στους πρώτους 18 μήνες της θητείας της, η κυβέρνηση παραδίδει διαρκώς μαθήματα ασυνέπειας, ατολμίας, χαλαρότητος και υπαναχώρησης. Οι περίφημες αλλαγές που ψηφίστηκαν τώρα, υποτίθεται ότι θα είχαν τεθεί σε εφαρμογή από το περασμένο καλοκαίρι, θα απέδιδαν καρπούς το φθινόπωρο και θα δούλευαν στο φουλ από τις αρχές του 2011 –στην πιο κρίσιμη στιγμή που η χώρα καλείται να δώσει δείγματα προόδου στα τεστ των αγορών.

Πολύτιμος χρόνος όμως χάθηκε, κυρίως για τα "υπόγεια" παιγνίδια εξουσίας με τον κλάδο των εφοριακών –και δη των συνδικαλιστών της ΠΑΣΚΕ. Τώρα οι «ελπίδες» για να στηθεί ο νέος μηχανισμός μετατίθενται για το καλοκαίρι και πάλι, ώστε στην καλύτερη περίπτωση να αρχίσει «να παίρνει μπρος» στα τέλη του 2011 ή τις αρχές του 2012.

Αλλά και εκεί όπου έγιναν οι αλλαγές, όπως στο TAXISΝΕΤ. Από εκεί όπου το σύστημα είχε ξεπεράσει τις «παιδικές ασθένειες», ήταν φιλικό για το χρήστη, δεν κατέρρεε και προσέλκυε τους πολίτες, τους οδηγεί και πάλι στις εφορίες, ακόμα και αν κατέστη «δια νόμου» υποχρεωτική η ηλεκτρονική υποβολή των δηλώσεων. Μόλις την Τρίτη δόθηκε και πάλι παράταση στην έναρξη υποβολής των δηλώσεων Ε5 για ΟΕ, ΕΠΕ κλπ ("άνοιξε" προχθές 18 Απριλίου και τελειώνει 28 Απριλίου 2011) ακολουθώντας εκείνες των εντύπων Ε2, Ε3 και ισοζυγίων που είχε προηγηθεί. Ως αποτέλεσμα, μετατίθεται και η είσπραξη των φόρων με συνέπεια, στο οικονομικό επιτελείο να «ποντάρουν» στην... ασυνέπειά τους, για να μπορέσουν να αναπληρώσουν τα χαμένα έσοδα (-8% από περυσι) με μεγαλύτερες εισπράξεις φόρων στο β΄εξάμηνο του 2011.

Με 18 μήνες καθυστέρηση όμως «παίρνει μπροστά» και η Ειδική

Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή για την κατάργηση του Κώδικα Βιβλίων και

Στοιχείων (ΚΒΣ), η οποία ήταν στο προεκλογικό πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ (την εξήγγειλε ο Γιώργος Παπανδρέου στη ΔΕΘ το Σεπτέμβριο του 2009). Η Επιτροπή θα συνεδριάσει για πρώτη φορά σήμερα, Μεγάλη Τετάρτη και έργο της είναι η σύνταξη εισήγησης για την κατάργηση του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων, με εξαίρεση τυχόν αναγκαίων διατάξεων που θα ενταχθούν στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος ή σε άλλο φορολογικό νόμο.

Ωστόσο «στα αζήτητα» παραμένει ακόμα η συναφής με την κατάργηση του ΚΒΣ απόφαση, για κωδικοποίηση και απλοποίηση των διάσπαρτων φορολογιστικών διατάξεων που αριθμούν μισή χιλιάδα νόμους και πάνω από 10.000 υπουργικές αποφάσεις και διατάξεις νόμων (εκ των οποίων επτά νόμοι και άλλες 200 αποφάσεις επί κυβερνήσεως, με ρυθμό 2 διατάξεις την ημέρα!).

protothema.gr