Τέσσερα αμερικανικά αντιτορπιλικά που πλέουν ήδη στα ανοικτά των χωρικών υδάτων της Συρίας στην νοτιοανατολική Μεσόγειο αποτελούν σύμφωνα με στρατιωτικούς παρατηρητές τη δύναμη κρούσης πρώτης επιλογής της Ουάσιγκτον, όταν και εάν αποφασίσει να δράσει.

Το κόστος τους ανέρχεται το 1,8 δισ. δολ. περίπου για το καθένα ένα και έτσι στα 7,24 δισ. δολ. συνολικά. Στα ποσά αυτά δεν συνυπολογίζεται βέβαια η αξία της δύναμης κρούσης του αεροπλανοφόρου USS Nimitz και της συνοδείας του που πλέει προς την Ερυθρά Θάλασσα, διότι σε αυτή την περίπτωση το κόστος των δυνάμεων που κινητοποίησαν οι ΗΠΑ υπερδιπλασιάζεται και ξεπερνά τα 15 δισ. δολ. όπως θα γίνει ξεκάθαρο παρακάτω.

Τόσο κοστίζει η προβολή της αμερικανικής ισχύος στην περιοχή χωρίς να συνυπολογίζονται βέβαια τα κόστη αντικατάστασης των «έξυπνων όπλων» που θα χρησιμοποιηθούν. Κατά πάσα βεβαιότητα, πύραυλοι Tomahawk.

Δεν είναι έτσι ίσως περίεργο ότι ενώ η μετοχή της κατασκευάστριάς τους Raytheon καθ’ όλη τη διάρκεια του 2012 κινήθηκε μεταξύ των 50 και 60 δολαρίων, από τον Φεβρουάριο -οπότε και άρχισε να κλιμακώνεται η ρητορική της διεθνούς κοινότητας και αμερικανικών κυρίως αξιωματούχων κατά της Δαμάσκου- σημείωσε άνοδο της τάξης του 50%, αναφέρουν χρηματιστηριακοί κύκλοι στις ΗΠΑ. Συγκεκριμένα κινήθηκε από τα 52 δολ. τότε, στα επίπεδα των 77 δολ. πριν λίγες ημέρες.

Με τον κάθε πύραυλο Tomahawk να αποτιμάται στα επίπεδα των 1,4 εκατομμυρίων δολαρίων και τους υπολογισμούς μετά την επέμβαση στη Λιβύη το 2011 να μιλούν για εκατοντάδες βληθέντες πυραύλους καθίσταται αντιληπτό το όφελος για την κατασκευάστριά τους, με δεδομένο ότι το αμερικανικό υπουργείο αμύνης φέρεται να αγοράζει συγκεκριμένο αριθμό πυραύλων ετησίως και να αντικαθιστά τους αναλωθέντες με πρόσθετες παραγγελίες.

Τα 4 αμερικανικά αντιτορπιλικά στα ανοιχτά της Συρίας είναι κατασκευασμένα ώστε να μπορούν να φέρουν συνολικά 276 τέτοιους πυραύλους Tomahawk ενώ το ένα εξ αυτών, που έχει ρόλο αεράμυνας της task force, είναι οπλισμένο το αντιαεροπορικό σύστημα προστασίας από βαλλιστικούς πυραύλους, Aegis Ballistic, της Lockheed Martin Corp. Η μετοχή της μετά από την επί μήνες διακύμανσή της μεταξύ 85 και 95 δολαρίων από τις αρχές Φεβρουαρίου έως σήμερα παρουσιάζει άνοδο της τάξης του 40% στα επίπεδα των 125 δολαρίων. Και οι δυο αμερικανικές εισηγμένες αμυντικές επιχειρήσεις βρίσκονται σε νέα υψηλά πέντε και πλέον ετών.

Ποιες άλλες επιχειρήσεις όμως είναι αυτές που έχουν "προικοδοτήσει" με την ισχύ της την αμερικανική πολεμική μηχανή στα ανοιχτά της Συρίας; Ας πάρουμε τα πλοία με τη σειρά:

Το πρώτο και νεότερο αντιτορπιλικό στην περιοχή είναι το USS Gravely. Ναυπηγήθηκε από την Ingalls Shipbuilding και ανέλαβε μάχιμη υπηρεσία το 2010. Η Ingalls Shipbuilding είναι θυγατρική της Huntington Ingalls Industries, εισηγμένης από το 2011 οπότε και η Northrop Grumman, στην οποία ανήκε, προχώρησε σε spin-off της. Η μετοχή της Huntington Ingalls Industries κατέκτησε προ ημερών ιστορικά υψηλά μετά από μια κούρσα της τάξης του 50% το τελευταίο έτος. Η τιμή του USS Gravely για το αμερικανικό υπουργείο αμύνης ήταν με βάση στοιχεία του Bloomberg 1,9 δισ. δολ.

Το δεύτερο αντιτορπιλικό στην περιοχή είναι το USS Ramage. Ναυπηγήθηκε επίσης από την Ingalls Shipbuilding. Ενδεικτικά αναφέρεται πως είναι εξοπλισμένο με 4 μηχανές της General Electric συνολικής ισχύος 100 χιλιάδων ίππων ή 75 MW που του προσδίδουν επιχειρησιακή ταχύτητα 30 κόμβων. Η τιμή του σύμφωνα με τις ίδιες πηγές είναι 1,8 δισ. δολ. και ανέλαβε υπηρεσία στο αμερικανικό πολεμικό ναυτικό το 1995.

Το τρίτο αντιτορπιλικό είναι το USS Mahan που ναυπήγησε η Bath Iron Works, παραδόθηκε στο αμερικανικό ναυτικό το 1998, αποτιμάται στα 1,84 δισ. δολ. και είναι εξοπλισμένο με το αντιαεροπορικό σύστημα Aegis Ballistic της Lockheed Martin.

Την τετράδα κλείνει το USS Barry που ναυπηγήθηκε επίσης από την Ingalls Shipbuilding και η τιμή του είναι σύμφωνα με το Bloomberg 1,8 δισ. δολ. Όπως και οι ομόλογοί του φιλοξενεί ελικόπτερο Sikorsky SH-60 ικανό για ένα μεγάλο εύρος επιθετικών και υποστηρικτικών επιχειρήσεων και κόστος του ανάλογα με τον τύπο και το έτος παραγγελίας του κινείται περί τα 40 εκατ. δολ. Κατασκευάστρια του είναι η Sikorsky Aircraft Corporation θυγατρική της εισηγμένης στο NYSE, United Technologies Corporation.

Πέραν της πάνοπλης αυτής δύναμης κρούσης, στην Ερυθρά Θάλασσα καταπλέει ώστε να είναι έτοιμο προς διέλευση του Σουέζ προς την Μεσόγειο το πυρηνοκίνητο αεροπλανοφόρο USS Nimitz, μετά από την αναδρομολόγησή του πριν λίγες μέρες, προκειμένου να αναλάβει υποστηρικτικό ρόλο σε επιχειρήσεις που τυχόν θα διαταχθούν, συνοδευμένο από 4 ακόμα αντιτορπιλικά και ένα καταδρομικό. Πρόκειται για το καταδρομικό USS Princeton και τα αντιτορπιλικά USS William P. Lawrence, USS Stockdale και USS Shoup.

Το USS Nimitz με μήκος 332,8 μέτρα, πλάτος 76,8 μέτρα, βύθισμα 11,3 μέτρα και εκτόπισμα 100.000 τόνων έχει υπηρεσιακή ταχύτητα 31,5 κόμβων και είναι ένα εκ των μεγαλύτερων πολεμικών πλοίων του πλανήτη. Ανήκει στην ομώνυμη κλάση των δέκα αεροπλανοφόρων που ναυπηγήθηκαν από την Newport News Shipbuilding Company μεταξύ του 1968 και του 2006. Το κόστος ναυπήγησης του καθενός εκ των δέκα αυτών «Supercarriers» είναι της τάξης των 4,5 δισ. δολ. σε αποπληθωρισμένες τιμές του 2000.

Για την συνολική αξία αυτής της δύναμης αρκεί να προστεθούν οι τιμές για τρία ακόμα αντιτορπιλικά και ένα βαρύ καταδρομικό συν των αεροσκαφών που φέρει το USS Nimitz...


capital.gr