Την αναβίωση για 2η συνεχόμενη χρονιά της περίφημης Πλατωνικής διαδρομής του Μίνωα, στο τμήμα της από την Αρχαία Ζώμινθο ως τον Κρουσώνα μέσα από το Λιβάδι και το ομώνυμο φαράγγι, διοργανώνων ο δήμος Μαλεβιζίου, ο Πεζοπορικός Όμιλος Ηρακλείου και ο Πολιτιστικός Σύλλογος Κρουσώνα, την Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου.

Πρόκειται για την πορεία που σύμφωνα με τον Πλάτωνα ακολουθούσε ο Μίνωας κάθε εννέα χρόνια από την Κνωσό, για να επισκεφτεί τον πατέρα του τον Δία στην Ίδη και να τον συμβουλευτεί για θέματα νόμων και δικαίου.

Υπενθυμίζεται ότι οι δήμοι Μαλεβιζίου και Ανωγείων έχουν συμφωνήσει από κοινού στην ανάδειξη του “Πλατωνικού δρόμου του Μίνωα”, που πρώτος επισήμανε ο αείμνηστος καθηγητής Γιάννης Σακελλαράκης, και έχουν ως στόχο τη καθιέρωση ενός νέου πολιτιστικού – φυσιολατρικού προορισμού, που θα προσφέρει στον επισκέπτη την ευκαιρία να γνωρίσει από κοντά τους σπουδαίους τόπους της αρχαίας ελληνικής γραμματείας και της κρητικής μυθολογίας, αλλά παράλληλα να απολαύσει τη μοναδική φύση του Ψηλορείτη. 

Ιδίως από την πλευρά του Δήμου Μαλεβιζίου έχουν πραγματοποιηθεί σημαντικές εργασίες, με τον καθαρισμό μεγάλου τμήματος του παμπάλαιου δρόμου και έχουν διαμορφωθεί στάσεις αναψυχής (πετρόκτιστες κρήνες, κλπ) ώστε η διαδρομή να είναι στο σύνολό της ηπιότερη και πιο ξεκούραστη.

Η αναβίωση του σημαντικού τμήματος της “ιεράς πορείας” των Μινωιτών, πραγματοποιείται για δεύτερη συνεχή χρονιά μετά την περσινή επιτυχία της, κατά την οποία συμμετείχαν περισσότερα από 200 άτομα. Περιλαμβάνει 5ωρη περίπου πεζοπορία, η οποία έχει ως αφετηρία τον αρχαιολογικό χώρο της Ζωμίνθου και τελικό προορισμό τον Κρουσώνα. 

Η διαδρομή σηματοδοτείται από πολυάριθμες αρχαιολογικές θέσεις, ακολουθεί εξαιρετικής ομορφιάς φυσικά περάσματα και προαιώνια μονοπάτια που ξεκινούν από τον κάμπο της Ζωμίνθου, διατρέχουν τους καταπράσινους λαγκούς του Ψηλορείτη, διασχίζουν τον οπωρώνα στο Λιβάδι του Κρουσώνα, και μέσα από το εντυπωσιακό Κρουσανιώτικο Φαράγγι, καταλήγουν στο τέρμα της πορείας. 

Στάσεις σε μοναδικής ομορφιάς δασωμένες κοιλάδες, φυσικές πηγές αλλά και σε εντυπωσιακά μιτάτα και ασβεστοκάμινα θα πραγματοποιηθούν κατά τη διάρκεια της πορείας.

1η Γιορτή Μήλου στον Κρουσώνα

Την ίδια ημέρα ο Πολιτιστικός Σύλλογος Κρουσώνα «Νέα Γενιά» διοργανώνει παράλληλα την 1η Γιορτή Μήλου στον Κρουσώνα, στην κατάληξη δηλαδή της πεζοπορίας, όπου οι συμμετέχοντες πεζοπόροι αλλά και οι ανεξάρτητοι επισκέπτες της εκδήλωσης αυτής θα γευτούν τα εξαιρετικής ποιότητας προϊόντα που θα προετοιμαστούν και θα έχουν ως βάση τα περίφημα μήλα από το οροπέδιο Λιβάδι. Αντίστοιχη υποδοχή θα υπάρχει και στο Λιβάδι.

Η μεταφορά των συμμετεχόντων, που θα πραγματοποιηθεί με τη φροντίδα του έμπειρου Πεζοπορικού Ομίλου Ηρακλείου, θα γίνει με τουριστικά λεωφορεία, τα οποία θα ξεκινήσουν από τη Χανιώπορτα (8.00 π.μ.), την Πλατεία του Δημαρχείου στο Γάζι (8.15 π.μ.) και από τον Κρουσώνα (8.00 π.μ.) και θα μεταφέρουν τους εκδρομείς μέσω Ανωγείων στη Ζώμινθο. 

Τα ίδια λεωφορεία θα μεταβούν στον Κρουσώνα, για να παραλάβουν τους συμμετέχοντες μετά το πέρας της διαδρομής και να τους μεταφέρουν στο Ηράκλειο και στο Γάζι, αντίστοιχα.

Στους συμμετέχοντες πεζοπόρους δίνεται η ευκαιρία να ακολουθήσουν την πλήρη 5ωρη διαδρομή από Ζώμινθο έως Κρουσώνα ή, εναλλακτικά την ηπιότερη, 3ωρη διαδρομή από Ζώμινθο έως Λιβάδι, από όπου θα ξεκινούν επίσης λεωφορεία της επιστροφής.

Πληροφορίες:

Πεζοπορικός Όμιλος Ηρακλείου (Αβέρωφ 25, Ηράκλειο, τηλ. 2810344588), ώρες: 20:00 – 22:00 μμ. και στην ιστοσελίδα www.pezoporikos.gr

Δήμος Μαλεβιζίου, Πλατεία Κατσαμάνη Γάζι, τηλ. 2810822233, ώρες γραφείου.

Πολιτιστικός Σύλλογος Κρουσώνα (τηλ. 6974297122)

Η Πλατωνική διαδρομή του Μίνωα

Η διαδρομή από τον Κρουσώνα στη Ζώμινθο και από εκεί στο Ιδαίο Άντρο, αποτελεί για πολλούς επιστήμονες, με πρώτο τον Γιάννη Σακελλαράκη, τον αρχαίο δρόμο που ακολουθούσαν διαχρονικά οι κάτοικοι της Κνωσού και της ενδοχώρας της, για την ανάβαση τους στο σπουδαίο ιερό σπήλαιο της Ίδης. 

Η ανακάλυψη της Ζωμίνθου, που αποτελούσε βέβαιο σταθμό των προσκυνητών του Ιδαίου Άντρου, στο μέσον περίπου αυτής της διαδρομής, αποτελεί μια ακόμη επιβεβαίωση αυτής της θεωρίας. Ο ίδιος δρόμος ταυτίζεται από πολλούς μελετητές με την πορεία που ακολουθούσε ο βασιλιάς Μίνωας ("Μίνως Εννέωρος") κάθε εννέα χρόνια, από την Κνωσό στο Ιδαίο Άντρο, για να πάρει τους Νόμους από τον πατέρα του τον Δία.

Η πορεία αυτή θεωρείται ότι περιγράφεται και από τον Πλάτωνα σε έναν από τους Διαλόγους του, που υποτίθεται πως εξελίσσεται κατά την διάρκεια της ανάβασης από την Κνωσό στο Ιδαίο Άντρο. Στη συζήτηση αυτή, που αφορά τους Νόμους, παίρνουν μέρος ένας ανώνυμος Αθηναίος – πιθανώς ο ίδιος ο Πλάτωνας – ο Κρητικός Κλεινίας και ο Σπαρτιάτης Μέγγιλος. 

Στην δεκάωρη περίπου πορεία που περιγράφεται, δίνονται στοιχεία που θυμίζουν ακόμη και σήμερα την περιοχή: οι εύφοροι "λειμώνες", όπως το "Κρουσανιώτικο Λιβάδι" και τα άλση, τα ψηλά δέντρα, και ιδίως τα κυπαρίσσια, που φύονται και σήμερα στις πλευρές του φαραγγιού του Κρουσώνα.

Η μακραίωνη λατρευτική χρήση του Ιδαίου Άντρου για τρεις και πλέον χιλιετίες -από τη Μινωική δηλαδή Εποχή μέχρι και τους Ρωμαϊκούς Χρόνους, όχι μόνο από Κρήτες πιστούς αλλά και από τους λαούς ολόκληρης της Ανατολικής Μεσογείου, καθιστά τη διαδρομή από τον Κρουσώνα προς το Ιδαίο ως μια από τις σημαντικότερες αλλά και διαχρονικότερες προσκυνηματικές διαδρομές της Κρήτης και της Ελλάδας.