Σε δεκαοκτώ περίπου χιλιάδες εκτιμάται ότι ανέρχονται οι ιδιοκτησίες, στην συντριπτική τους πλειοψηφία χωράφια, από τις οποίες θα χρειασθεί να περάσει ο διαδριατικός αγωγός Trans Adriatic Pipeline (TAP).

Τόσοι υπολογίζονται οι ιδιοκτήτες ακινήτων σε όλο το μήκος της διαδρομής των 543 χιλιομέτρων της Β. Ελλάδος, με τους οποίους θα χρειασθεί να έρθει σε συμφωνία η διαχειρίστρια εταιρεία του αγωγού, προκειμένου το έργο να περάσει από το χωράφι τους. Στην συντριπτική τους πλειοψηφία (80%), πρόκειται για γεωργικές εκτάσεις.

Ηδη, οι μελέτες για τον καθορισμό των αποζημιώσεων ανά είδος καλλιέργειας βρίσκονται σε εξέλιξη, ενώ παράλληλα "τρέχει" έρευνα για να προσδιοριστούν οι νόμιμοι ιδιοκτήτες, να καθοριστούν επακριβώς τα όρια των ιδιοκτησιών τους, ώστε η διαδικασία να προχωρήσει στο επόμενο βήμα.

Ποιο είναι αυτό ; Να ξεκινήσει η κοινοπραξία επαφές με κάθε έναν από τους εμπλεκόμενους ιδιοκτήτες, προκειμένου να περάσει ο αγωγός από το χωράφι του.

Το ερώτημα είναι με ποιο τρόπο θα γίνει αυτό. Η εταιρεία του TAP θα υποβάλει προσφορά σε κάθε ιδιοκτήτη, αποζημιώνοντάς τον για την καλλιέργεια (εφόσον διαθέτει) και καταβάλλοντάς του ένα ενοίκιο για να της παραχωρήσει δουλεία διόδου. Διαφορετικά, εφόσον δηλαδή τα δύο μέρη δεν τα βρουν, θα προχωρεί η διαδικασία της αναγκαστικής απαλλοτρίωσης.

Πολλών ειδών αποζημιώσεις

Τα ποσά των αποζημιώσεων αφορούν στην περίοδο τόσο της κατασκευής του έργου, όσο και αυτήν της λειτουργίας του.

- Για την περίοδο των 2 ετών της κατασκευής του (2016-2018), οι ιδιοκτήτες θα αποζημιωθούν τόσο για τη δουλεία διόδου, όσο και για το είδος της καλλιέργειάς τους.
- Για την περίοδο λειτουργίας του αγωγού, θα αποζημιωθούν προκειμένου να παραχωρήσουν μια ζώνη δουλείας μήκους 8 μέτρων (4 μέτρα από κάθε πλευρά του αγωγού).

Δεδομένου ότι ο αγωγός θα είναι υπόγειος στο μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής των 543 χλμ, και θα διέρχεται σε βάθος 1- 1,5 μέτρο κάτω από την επιφάνεια του εδάφους, ο ιδιοκτήτης της έκτασης δεν θα μπορεί να καλλιεργήσει στο σημείο εκείνο βαθύριζα δέντρα.

Ενημερωτικές εκδηλώσεις

Ήδη γύρω στις 40 ομάδες της εταιρείας του TAP «σαρώνουν» τη Βόρειο Ελλάδα, και πραγματοποιούν εκδηλώσεις σε κάθε Δήμο απ’ όπου θα διέλθει ο αγωγός (προ ημερών για παράδειγμα βρέθηκαν στα Γιαννιτσά, και στην Ημαθία), προκειμένου να ενημερωθούν οι τοπικές κοινωνίες και οι ενδιαφερόμενοι.

Στόχος είναι η διαδικασία ολοκλήρωσης της κτηματογράφησης να έχει τελειώσει το καλοκαίρι του 2014, ώστε η έναρξη κατασκευών του έργου να ξεκινήσει τη διετία 2015-2016, και να έχει ολοκληρωθεί το 2019.

Το συντονισμό του έργου έχει αναλάβει η ολλανδική εταιρεία Royal Haskoning DHV, η οποία σταδιακά θα έρθει σε επαφή με τους ιδιοκτήτες των εκτάσεων τόσο σε Ελλάδα, όσο επίσης σε Ιταλία και Αλβανία, μέσω μίας ομάδας 200 μελών.

Ο αγωγός TAP, που επί ελληνικού εδάφους θα διασχίσει τους νομούς Έβρου, Κομοτηνής, Ξάνθης, Καβάλας, Δράμας, Σερρών, Κιλκίς, Θεσσαλονίκης, Ημαθίας, Πέλλας, Κοζάνης, Φλώρινας και Καστοριάς, εκτιμάται ότι θα δημιουργήσει 4.800 θέσεις εργασίας στα χρόνια της λειτουργίας του και προστιθέμενη αξία ύψους 18 δισ. ευρώ, σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ.


energypress.gr