Σε μία περίοδο  κατά την οποία η κρίση έχει γονατίσει τους πάντες και τα πάντα – και, εν προκειμένω, η αγορά καυσίμων κινείται με πτώση σε διψήφιο ποσοστό – μία σειρά από συγκυρίες και πολιτικές επιλογές οδήγησαν σε μία εξωπραγματική αύξηση των πωλήσεων του πετρελαίου θέρμανσης ακόμη και έως 40% με 50% (!) στο δίμηνο Μαρτίου – Απριλίου, δίνοντας μια μεγάλη ανάσα στους εμπόρους αλλά και στους (λαθρ)εμπόρους...

Όπως αναφέρουν  στο protothema.gr άνθρωποι της αγοράς, η εκπληκτική αυτή άνοδος η οποία διορθώνει κάπως το τραγικό πρώτο δίμηνο στις πωλήσεις – η πτώση είχε φτάσει το 25% τον Φεβρουάριο – οφείλεται βασικά σε τρεις παράγοντες.

“Εν αρχή ην” η έξαρση του λαθρεμπορίου καυσίμων, μετά την κατάργηση του συστήματος “Ήφαιστος”, το οποίο “με όλες τις ατέλειές του ήταν ένα σύστημα παρακολούθησης, ενώ τώρα δεν υπάρχει τίποτε”, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά. 

Την εξέλιξη, μάλιστα, επιβεβαιώνουν και αρμόδια στελέχη  των ελεγκτικών μηχανισμών, τα οποία αξιολογούν αυτήν την περίοδο και ένα νέο “φρούτο”: την εμφάνιση όλων και περισσότερων διαχειριστών στις πολυκατοικίες που ασκούν το επάγγελμα του ταξιτζή ή που εμφανίζονται ως ιδιοκτήτες φορτηγών, δηλαδή χρησιμοποιούν οχήματα στα οποία επιτρέπεται η πετρελαιοκίνηση!

Χωρίς φυσικά να υπάρχει  μομφή κατά του κλάδου, είναι προφανές ότι επιτήδειοι εμφανίζονται ως διαχειριστές – ή και ασκούν πραγματικά τη διαχείριση πολυκατοικιών – προκειμένου να “διαχειρίζονται” μεγαλύτερες ποσότητες πετρελαίου θέρμανσης, το οποίο χρησιμοποιούν στη συνέχεια ως πετρέλαιο κίνησης για να καρπωθούν τη διαφορά του φόρου.

Φυσικά, αυτή είναι μία μόνο πλευρά – ίσως και η πιο “αδύναμη” – του λαθρεμπορίου, καθώς το όργιο εντοπίζεται στα αγροτικά καύσιμα, στη ναυσιπλοϊα αλλά και στις εισαγωγές καυσίμων που γίνονται μερικά χιλιόμετρα μετά τα σύνορα και τα οποία πωλούνται στη συνέχεια με ελληνικές τιμές στην αγορά. 

Άλλωστε, εκτιμήσεις από τις εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών συγκλίνουν στο ότι το λαθρεμπόριο  ανθεί σε περιοχές της Ηπείρου, της  Μακεδονίας και της Θράκης που  γειτνιάζουν με τη Βουλγαρία και την Αλβανία, όπου οι τιμές είναι σημαντικά χαμηλότερες και από όπου η αγορά καυσίμων φέρνει μεγάλα κέρδη για τους επιτήδειους. 

Βεβαίως, αιτία για  τη μεγάλη άνοδο των πωλήσεων δεν  αποτελεί μόνο το λαθρεμπόριο –  άλλωστε το πετρέλαιο κίνησης εμφανίζεται με μειωμένες πωλήσεις, σε μικρότερο, βεβαίως, ποσοστό ως προς άλλες κατηγορίες καυσίμων, όπως είναι οι βενζίνες. 

Είναι γεγονός ότι  οι καιρικές συνθήκες ήταν δυσμενέστερες  σε σχέση με πέρσι, “επιβάλλοντας” μεγαλύτερες καταναλώσεις για τα νοικοκυριά, έστω και μέσα σε καθεστώς πρωτοφανούς οικονομικής δυσπραγίας.

Επιπλέον, στη διάρκεια του πρώτου 15ημέρου του Απριλίου, καταγράφηκε μία μεγάλη αποθεματοποίηση  πετρελαίου θέρμανσης, καθώς ολοκληρωνόταν  η χειμερινή σεζόν, ενώ η έναρξη της νέας τον Οκτώβριο αναμένεται να βρει τους φόρους στο πετρέλαιο ενιαίους, σε μία εξέλιξη που συνεπάγεται επιβάρυνση της τάξης των 60 λεπτών (!) το λίτρο για θέρμανση για τα νοικοκυριά. 

Αν υπολογιστεί  ότι μια 5όροφη πολυκατοικία με 5 οροφοδιαμερίσματα στα ανατολικά προάστεια της Αθήνας καταναλώνει στη διάρκεια του χειμώνα περίπου 4.000 λίτρα, η διαφορά είναι της τάξης των 2.400 ευρώ, ήτοι σχεδόν 500 ευρώ ανά ένοικο.

Πολλά νοικοκυριά, παρόλο που το πετρέλαιο έρμανσης βρίσκεται  σε ιστορικά υψηλές τιμές – πάνω από τα 91 λεπτά η μέση τιμή, στα 1,04 ευρώ (!) η μέγιστη – έσπευσαν να γεμίσουν δεξαμενές για να γλιτώσουν ότι μπορούν από την εξίσωση των φόρων. 

Η απόφαση από τον  υπουργό Οικονομικών έδειχνε  μέχρι πρότινος ως ειλημμένη, αλλά εσχάτως  υπήρξαν “διαρροές” κατά τις οποίες ενδέχεται, τελικά, το μέτρο να μην ισχύσει λόγω του μεγάλου κοινωνικού του κόστους καθώς και λόγω των δυσκολιών στη λειτουργία ενός συστήματος που θα “επιστρέφει” τη διαφορά στους ασθενέστερους οικονομικά πολίτες.

Ωστόσο, χιλιάδες νοικοκυριά δεν “τσίμπησαν” και αποθεματοποίησαν, καθώς η επίσημη εικόνα εξακολουθεί να παραπέμπει στην εξίσωση των φόρων και στην εκτόξευση της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης πάνω από τα 1,50 ευρώ, με βάση τα τρέχοντα δεδομένα, από τα μέσα Οκτωβρίου και μετά.

PROTO THEMA