Όταν μια εφημερίδα του βεληνεκούς της αμερικανικής Wall Street Journal καταλήγει στο συμπέρασμα πως μια ... διατροφική συνήθεια ενός λαού καταφέρνει να “νικήσει” ακόμα και πολυεθνικούς κολοσσούς, τότε τα πράγματα είναι σοβαρά.

Και για να μην υπάρχει καμία αμφιβολία περί τούτου, η WSJ ξεκαθαρίζει τα πάντα ήδη από τον τίτλο του σχετικού της ρεπορτάζ:“When the Going Gets Tough, Greeks Get Souvlaki”, ή αλλιώς “όταν τα πράγματα ζορίζουν, οι Έλληνες το ρίχνουν στο σουβλάκι”...

Η αμερικανική εφημερίδα συνδυάζει το παραδοσιακό έδεσμα της χώρας μας με την καλπάζουσα οικονομική κρίση και αφού καταγράφει το προφανές – ότι δηλαδή οι Ελληνες τρελαινόμαστε για το σουβλάκι – επιχειρεί να αναλύσει τους λόγους που το “greek fast food” όχι μόνο επιβιώνει της κρίσης αλλά προσφέρει και μια οικονομική διέξοδο για όσους αποφασίζουν να ασχοληθούν επαγγελματικά με αυτό!

Το δημοσίευμα της εφημερίδας κάνει λόγο για το «Φαγητό της δυσφορίας» (Σ.Σ: Discomfort Food) και στο ρεπορτάζ από την Αθήνα του Στέλιου Μπούρα φέρνει ως παράδειγμα την ιστορία ενός νέου άνεργου διαφημιστή ο οποίος αποφάσισε να ανοίξει ένα σουβλατζίδικο αν και δεν είχε ιδιαίτερη σχέση με τον χώρο και εν τέλει λόγω καλής διαφήμισης σύντομα άρχισε να βγάζει κέρδος.

Το δημοσίευμα επιχειρεί ακόμα και μια σύντομη αναδρομή στην ιστορία του σουβλακιού, λέγοντας πως για τους Έλληνες είναι ό,τι και το hot dog για τους Νεοϋορκέζους, πως πρόκειται για ένα φαγητό που έχει μόνιμη παρουσία στην κουζίνα της χώρας από τα χρόνια του Ομήρου και την Ιλιάδα και την Οδύσσεια και καταλήγει στο συμπέρασμα πως τα τελευταία χρόνια υπάρχει στη χώρα μας μια “αναγέννηση” για το σουβλάκι κυρίως λόγω της οικονομικής κρίσης:

“Εκατοντάδες σουβλατζίδικα άνοιξαν τα τελευταία χρόνια- αν και διεθνείς αλυσίδες όπως τα McDonalds κλείνουν καταστήματα. Το σουβλάκι είναι πολύ φθηνό, κοστίζοντας γενικά 2 ευρώ ή λιγότερο.

Αλλοι πάλι λένε ότι το σουβλάκι σερβιρισμένο με ντομάτες, τηγανητές πατάτες κρεμμύδια και τζατζίκι είναι το ιδανικό γρήγορο φαγητό. Η δημοφιλία που έχει το σουβλάκι οφείλεται στην Ελληνική ψυχοσύνθεση.

Η μόδα έχει γίνει φαινόμενο που αφορά την κουλτούρα, εμπνέει την παραδοσιακή μουσική, τα εμπορεύματα από μπλουζάκια μέχρι παιχνίδια. Υπάρχει ακόμη και ένα επιτραπέζιο για παιδιά το Souvlaki Wars.

Το σουβλάκι έχει και μια σελίδα στο facebook με περισσότερα από 15.000 likes, αλλά και μια ιστοσελίδα η οποία συνδέει τους πεινασμένους με τα σουβλατζίδικα, το Thelosouvlaki.gr”, σημειώνεται χαρακτηριστικά στο ρεπορτάζ...

Και καταλήγει λέγοντας πως “αυτό που είναι ξεκάθαρο, είναι ότι γέροι και νέοι, πλούσιοι και φτωχοί Ελληνες τρελαίνονται για σουβλάκι αυτές τις ημέρες και παρά την οικονομική κρίση, συνεχίζουν να τρώνε έξω με τους φίλους τους.

Σαν αποτέλεσμα, αρκετοί Ελληνες προσπαθούν να επενδύσουν στην ανάγκη των Ελλήνων να κοινωνικοποιούνται μέσω του φαγητού ακόμη και εάν δεν έχουν πολλά χρήματα”.

Ωστόσο η αμερικανική εφημερίδα τονίζει πως δεν είναι όλοι χαρούμενοι με αυτή την κατάσταση και ως παράδειγμα φέρνει το παράδειγμα της Κηφισιάς, εκεί που μέχρι πέρυσι λειτουργούσε το κατάστημα του κολοσσού της πολυτέλειας, της Louis Vuitton: “Πέρυσι, όταν η Louis Vuitton ανακοίνωσε πως κλείνει το κατάστημα της στην Κηφισιά, πολλοί καταστηματάρχες αλλά και τα τοπικά ΜΜΕ θεώρησαν υπεύθυνη την αύξηση των σουβλατζίδικων, αν και η εταιρεία το αρνήθηκε”...

protothema.gr